Gå til innhold

Frekt/ufint å spørre om jeg kan gå tur med naboens hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har nylig (4 måneder siden) flyttet inn i en liten boligblokk. 3 etasjer, totalt 10 leiligheter. 

I leiligheten over oss, bor det en enslig mor ca. 45 år med to voksne sønner. Hun har en krevende jobb, og vi vet at sønnene er studenter. 

De har en hund. 

Hver dag blir hunden "luftet" et par ganger. Maks 3 minutter, av enten mor eller sønnene. Jeg har aldri sett at hunden har vært ute/gått tur i mer enn 3 minutter. 

Jeg er "kattemenneske" og vet egentlig ikke så mye om hunder. Men jeg tror at en halvstor hund har behov for mer enn en tur på 3 minutter?  (Halvstor betyr at den ligner litt på en golden retriever, men er mindre. Så sannsynligvis en blanding av diverse.)

Til poenget: Nabodama var veldig hyggelig mot meg under flyttingen. Tilbød seg å hjelpe til med å bære flere ganger. Jeg takket høflig nei. Men som en dyrevenn synes jeg det er trist at hunden aldri får gått tur (i hvertfall ikke siden oktober 2023). Jeg går lange turer flere ganger i uka. Er det frekt av meg å spørre om jeg kan ta med meg hunden? I så fall, hvordan spørre på en måte som ikke er frekk? 

Synes det er trist å se en hund som aldri får gått tur....

Anonymkode: 27d7d...74b

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at du har lyst til å være mer aktiv, og gjerne skulle hatt en hund som turkamerat?

• Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (2 minutter siden):

Si at du har lyst til å være mer aktiv, og gjerne skulle hatt en hund som turkamerat?

Dette! Legg vekt på deg.

"Hei! Jeg er så glad i å gå turer og savner en turkamerat, kan jeg låne hunden din?"

Jeg gjorde dette med et par naboer og de ble jævlig glade. 

Anonymkode: 7fa7c...716

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke legge det frem som at de gjør deg en tjeneste? Si at du er glad i å gå tur, men synes det er kjedelig å gå alene. :) Det er ikke frekt! Jeg har hund selv og den får greit med turer, men i en travel hverdag hadde jeg bare blitt glad om noen andre også tilbød seg å lufte den. De fleste  hunder har bare godt av en ekstra tur 😊

Anonymkode: 510d2...8af

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å spørre henne om det er greit at du låner hunden fordi du vil ha selskap på tur av og til? Er ikke verre enn det :)

Du trenger absolutt ikke legge det fram som at du syns hunden ikke får nok tur (og jeg tror heller ikke du har full oversikt over hvor mye tur denne hunden får, sitter du i vinduet og følger med hele dagen da eller? 😅)

Anonymkode: 554e3...564

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er frekt å spørre om det, men ikke si at det er fordi du synes eieren gir den for lite mosjon. Helt enig i at en så stor hund trenger mer mosjon enn en liten tisserunde, men husk også at hvis du får lov til å gå tur med den, så må den også trene opp kondisjonen sin før den orker å bli med på dine lange turer. Hvis hunden bare er vant til en rusletur rundt huset, kan du ikke legge ut på 2t power walk på første tur. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er frekt😅 hadde sagt nei og mislikt mennesket sterkt. Hadde også lurt på hvor mye dette mennesket fulgte med. 

Anonymkode: 55aea...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min tror sikkert at jeg ikke lufter hunden min særlig, siden jeg går 60-90 min tur lenge før hun har stått opp om morgenen. 😆

Anonymkode: c16d9...89a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde naboen min lagt dette frem på en hyggelig måte uten å bake inn at jeg er en dårlig eier så hadde jeg blitt sjeleglad for om noen ville lufte hunden min litt nå og da. 

Anonymkode: 3eec3...807

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv

Jeg gjorde det med hunden til venninna mi da jeg var rundt 20. Den familien hadde en hund som fikk kun veldig kjipe turer, og den hadde behov for mer. De få gangene jeg var med venninna mi og hun gikk tur med den, så gikk hun med den i veldig stramt bånd og var bare opptatt av at den skulle gå pent... Så jeg spurte, og de ble jo kjempeglade. Jeg hadde med hunden på lengre turer og slapp den i langline på fjellet så den gikk bananas med det lemmenåret det var det året :laugh: Den hadde i utgangspunktet  et veldig dårlig inntrykk av meg, da den hadde nappet i meg en gang jeg uforvarende bøyde meg over den. Broren til venninna mi slo den da kontant over hodet :( og det var jo det den forbandt med meg etter det. Men når jeg begynte å gå tur med den ble jeg jo den mest populære personen ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fint om du gjør det! Og stemmer for som de andre sier her at det nok er en fordel om du vektlegger deg selv, så det ikke blir anklagende. 

Samtidig: om du ikke har noen erfaring med hunder bør du kanskje spørre om du kan være med på en tur først, og også om det er noen spesielle ting du bør være oppmerksom på. 

Vi hadde verdens fineste hund, men han var helt håpløs i forbipasseringer. Dette gjorde det veldig utfordrende å gå tur med han. Vi var på mange kurs, og gjorde det vi kunne, men forbipasseringer forble et problem. 

Hvordan du reager og ser situasjoner er også viktig. Fordi vi visste at vi hadde en hund med litt høy haleføring som ikke var så god på forbipasseringer valgte vi visse områder vi gikk ofte tur, og svinga unna om vi så det var store hunder som kunne komme i mot. Slike ting er det viktig at du er klar over. 

Hvis det er veldig enkel hund som ikke har noen "greier" er det lettere, men forhør deg om det først. Hvis det er en liten særing er det viktig at du leser deg opp litt, og får litt kunnskap om hundehold (siden du sier du ikke kan noe særlig om det). Du kan også møte andre sære hunder på veien, så generelt vil jeg si at det er fint om du har litt hundekunnskap før du går tur :)

Anonymkode: ae708...e2c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke syntes det var frekt men jeg hadde takka pent nei. Jeg er litt hønemor som må kjenne de som får passe hunden min veldig godt for å føle meg trygg på at han blir godt nok ivaretatt.

Jeg har en eldre omplasseringshund med litt spesielle behov, han har også blitt stygt angrepet av en annen hund så jeg er overbeskyttende og veldig forsiktig. Han er hjertehunden min❤️

Anonymkode: 24f8b...eba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt kjempe glad. Jeg har en rygg som klikket for ett år siden. Jeg kan ikke gå turer på flatmark lenger. Da mister jeg evnen til å gå. Så er været sånn at jeg ikke kan sette meg inn i bilen og slippe bikkja løs i skogen så blir det sørgelig lite løping på han. 

Anonymkode: aac49...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren, jeg håpet du var naboen min, men jeg bor ikke i blokk. :lukkedeøyne:

Jeg hadde blitt sjeleglad om en nabo spurte om det, hunden min trenger mer enn jeg klarer å gi henne nå. Hun får rikrig nok mer enn 3min tur om dagen da..

Anonymkode: cb86b...740

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg synes det er frekt😅 hadde sagt nei og mislikt mennesket sterkt. Hadde også lurt på hvor mye dette mennesket fulgte med. 

Jeg synes det er frekkere å ikke lufte hunden sin. 

Anonymkode: d7c92...46a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt glad. Men det er greit om du først går bort sånn tilfeldig å hilser på hunden, og forteller at du er så glad i hunder. Og fortell hvor søt deres hund er. Etterhvert så spør du om du kan få ta den med deg på turer. Da har de fått opplevd deg med hunden og kan føle seg litt tryggere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 voksne i husstanden og de gidder ikke gi mer enn 3 minutters tur et par ganger om dagen, det er utrolig dårlig hundehold. Altfor mange skaffer seg hund uten å gi den det en hund trenger. Håper du begynner å gi den ordentlige turer! Bare spør. Si du trenger selskap på tur.  ❤️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 23.01):

Så, hvis ts tar kontakt med naboen og sier "jeg er så glad i å gå tur, men noen ganger blir det litt kjedelig å gå alene. Kan jeg låne hunden deres innimellom så jeg får selskap?" - så er hun frekk og du vil mislike det? Hvis naboen din ringer på og spør om å låne et egg eller en kopp mel, tenker du det samme da?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør på. Det skader jo ingen å spørre. Mye hyggeligere å gå tur sammen med en hund. Forøvrig høres jo dette ut som dyreplageri. Men det er dessverre mange av disse udugelige hundeeierene.

Anonymkode: adc18...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...