Gå til innhold

Nybegynner i strikking som trenger hjelp


Nybegynnerstrikker

Anbefalte innlegg

Nybegynnerstrikker

Hei, jeg r i gang med å strikke en genser for første gang og er ferdig med bolen. Jeg har felt av 6 m på hver side for å skille forstykket og bakstykket også har jeg satt bakstykket på en egen trådd for å fortsette på forstykket, men jeg sliter med å forstå herfra. Derfor lurte jeg på om noen kan hjelpe meg med å forstå oppskriften herfra

« strikk frem og tilbake (glattstrikk). Fell slik: 1 m i hver side, annenhver omg 3 ganger = 72m. Strikk til ermhulet måler ca 15 cm fra delingen. På neste omg fra retten sett de midterste 12 m på en tråd til hals. Strikk hver del for seg ( har er jeg veldig forrvirra). Videre settes 1 m på tråden på annenhver omg til hals, til ermehullet fra delingen måler ca 22 cm. Fell av eller sett skulder - m på en tråd. Strikk den andre siden av halsen lik, men speilvendt. Strikk bakstykket

strikk og fell til ermehullet som på forstykket. Strikk til ermehullet måler ca 22cm   Fell eller sett av like mange skulder - m som på forstykket på hver sin tråd, og de resterende m på en tråd til nakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alltid man skjønner lt i en oppskrift. Ofte hjelper detnå bare forstå der man er, så skjønner man ting etter hvert som man kommer dit.

Jeg er ikke helt sikker på akkurat hva du lurer på, men du skal nå altså strikke fram og tilbake i glattstrikk. Glattstrikk vil si at du strikker rettmasker på rettsiden og vrangmasker når du strikker på vrangsiden.

Samtidig skal du felle en maske i hver ende annenhver omgang totalt tre ganger på hver side, f.eks. i starten av hver pinne/omgang (slutten av pinnen/omgangen strikker du helt ut). Se om oppskrifter forklarer hvordan du skal felle (felle=strikke sammen to masker slik at du får en maske i stedet for to). Når du har felt totalt tre masker ved hvert ermehull, skal du ha til sammen 72 masker på forstykket.

Deretter strikker du fram og tilbake  over alle maskene på forstykket. Strikk 15 cm fra der du delte forstykket fra bakstykket.

Finn de 12 midterste maskene på forstykket, og sett dem på en tråd. Dette er halsutringningen. Du har da 30 masker på hver side, og de strikker du opp mot skulderen. Siden du har halsutringninger mellom dem, må du strikke først den ene siden av halsen, og deretter den andre

Annenhver omgang som du strikker nå , skal du flytte en maske fra strikkepinnen over til tråden med halsutringning. Det gjør at halsen blir avrundet. Fortsett med dette til forstykket måler 22 cm fra der du delte forstykket fra bakstykket.

Vet ikke om det hjalp, men prøv å strikke det du forstår der du er, så forstår man ofte etter hvert som man kommer lenger og ser strikketøyet vokse 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...