Gå til innhold

Noen som har opplevd å bli permittert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dsv så blir jeg mest sannsynlig permittert snart, har aldri opplevd det før så jeg lurte på om noen kan dele erfaringer? Har lest meg litt opp og ser jeg må si fra til NAV/søke om dagpenger etc. Men det jeg får i dagpenger dekker jo ikke regningene mine en gang, hva gjør man da? Søker om noe ekstra støtte?

Hvor lenge kan man være permittert? Jeg leste noe om en 26 ukers-regel, vil det si at etter 26 uker er man free to go, altså søke på andre jobber?

Det er vanskelig å si om permitteringen blir midlertidig eller ikke. Det er relatert til krigen i Gaza og konflikten i Rødehavet, så dette kan jo i verste fall ta mange år. 

Og dere som har vært permittert, hva gjorde dere i den perioden? Jobbet dere noe for arbeidsgiver, søkte dere andre jobber eller bare slappet av hjemme?

Ser for meg at jeg blir smårar av å bare reke rundt hjemme så må ta meg til noe. 

På forhånd takk :) 

Anonymkode: 2d175...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/kan-man-jobbe-et-annet-sted-nar-man-er-permittert/

Jeg ville begynt å søke etter nye jobber. Du får ikke noen ekstra stønader, såvidt meg bekjent. Med mindre inntekten blir så lav at det er aktuelt med bostøtte og supplerende sosialstønad. På tide å sjekke om du kan kutte utgifter, for eksempel avdragsfrihet på huslån, selge bil, leie ut et rom på AirBnb, søke betalingsutsettelse hos Lånekassen etc. 

Anonymkode: 69cd4...84d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan, og bør, søke jobber umiddelbart når du er permittert. Permittering er midlertidig opphør av arbeidsavtalen din - så det er klart du kan søke jobb med en gang. De har jo sagt deg opp midlertidig… 

Anonymkode: e4275...999

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 0.08):

Du kan, og bør, søke jobber umiddelbart når du er permittert. Permittering er midlertidig opphør av arbeidsavtalen din - så det er klart du kan søke jobb med en gang. De har jo sagt deg opp midlertidig… 

Anonymkode: e4275...999

Vi har hatt flere møter på jobb denne uken, og det endte heldigvis ikke med permittering. Men, det er jo umulig å si hvor lenge denne situasjonen i Rødehavet vil vare, og det er frustrerende å sitte på jobb uten noe særlig å gjøre. Så vurderer nå å oppdatere cv-en min i helga og begynne å se litt etter nye jobber. 

Har snakket med sjefen og ledelsen vet dsv heller ikke så mye. Utrolig frustrerende situasjon. Jeg lever allerede veldig billig, og har bare 5 mnd igjen med studielån før det er helt nedbetalt, så det hjelper litt. 

Noen som har vært permittert som kan dele erfaringer? Gikk dere tilbake til jobben, og etter hvor lang tid? Eller søkte dere bare nye jobber med en gang?

Med en gang disse Houthiene er ferdig med angrepene sine, så vil det bli mer enn nok jobb. Men er bare en veldig risiko å ta, må jo ha inntekt og. De neste 3 mnd er jeg sikret hvertfall. Jeg sliter veldig med det her, føler meg stresset og sliter med søvn/er litt deprimert osv. Er ganske lei meg :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permitterte er i prinsippet arbeidsledige. Men arbeidsgiver håper å få ansatte på jobb igjen fort. Du får dagpenger og må søke jobber. Hvis det er dårlige tider for din arbeidsgiver ville jeg søkt nye jobber asap

Anonymkode: bee47...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Permitterte er i prinsippet arbeidsledige. Men arbeidsgiver håper å få ansatte på jobb igjen fort. Du får dagpenger og må søke jobber. Hvis det er dårlige tider for din arbeidsgiver ville jeg søkt nye jobber asap

Anonymkode: bee47...745

Ja, det er litt sånn jeg tenker og. At det skader ikke å begynne med litt jobbsøknader og se om jeg får noen intervjuer. For det er utrolig frustrerende å sitte 8 timer hverdag uten å ha noe å gjøre. 

Sikkert derfor jeg er så stresset, fordi jeg vet ikke hva som skjer til sommeren. Er umulig å planlegge ferie eller noe som helst, jeg prøver å spare det jeg kan så jeg har litt på sparekontoen. Dagpenger er jo ikke stort. Mine snille foreldre sa jeg får låne av de også. Men ferie og materielle ting er ikke viktig for meg nå, det er å ha fast inntekt. 

Noen som har blitt permittert og kommet raskt ut i jobb? Eller hvor lang tid tok det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Dsv ble jeg permittert denne uken :( Ble ganske lei meg og føler meg udugelig og dritt egentlig. Selv om jeg kan sette meg inn i arbeidsgiver sin situasjon og at det ikke går rundt økonomisk. Jeg har allerede et jobbtilbud faktisk, på min gamle arbeidsplass. Så det kan jo gå om jeg ikke finner noe annet. Er veldig stresset for hvordan jeg skal klare utgiftene mine fremover...

Har også søkt noen andre jobber så jeg har tatt grep. Min far sa han skulle hjelpe meg og så det er jo snilt. Har aldri vært permittert før jeg, men skal prøve å fortsatt stå opp litt tidlig på morgenen så rutiner ikke sklir helt ut her. 

Dere som har vært permittert, hvor lang tid tok det før dere var tilbake i jobb igjen? Og hva drev dere med i mellomtiden? Trenger egentlig bare tips til  få humøret litt opp. Selvtilliten er på bånn :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å ha fått ny jobb allerede, det var kjapt. Det er bare å gripe muligheten og takke ja, så er du plutselig ferdig med hele permitterings-greiene.

Anonymkode: b414e...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permittering er dessverre en løsning mange arbeidsgivere bruker for å presse den ansatte til å si opp selv. 

Anonymkode: 9500f...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Permittering er dessverre en løsning mange arbeidsgivere bruker for å presse den ansatte til å si opp selv. 

Anonymkode: 9500f...93e

I noen tilfeller ja, men hos oss så er det flere som skal permitteres. Det er jo ingenting å gjøre der, så kostnadene blir for høye. I utgangspunktet er jeg permittert til 05/05, men det går jo ikke. Må jo ha inntekt. Er litt i tvil om jeg skal ta den jobben jeg er tilbudt, er jo egentlig ikke det jeg vil drive med (finans), men det er en fast inntekt, hyggelige folk (en venninne jobber der) og jeg kan jo rutinene. Kan begynne i løpet av noen uker og, så det er nok økonomisk smart. 

Likevel føler jeg meg ganske nedbrutt nå. Men er jo klar over at veldig mange ble permittert under pandemien f.eks. Og nå i det siste blant byggebransjen. Jobber jeg i finans igjen så er det en stabil jobb i det minste, som er mindre sårbar enn den jeg har hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, hva skjer med dagpenger om jeg takker ja til ny jobb nå? Søknaden er allerede sendt inn til NAV. Holder det at jeg sender inn kopi av arbeidskontrakten og gir beskjed om at jeg har ny jobb fra 01/03 f.eks? 

Det kan hende jeg får et vikariat også, får jeg likevel dagpenger i den perioden jeg skal evt jobbe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått tilbud om jobb hos tidligere arbeidsgiver, var lønnen der for lav til å dekke de levekostnader du har nå? Om du tar den jobben så har du jo fortsatt 3mnd prøvetid der en kan si opp med kort varsel, du kan jo også høre om avtale med kortere oppsigelse i tilfelle mulighetene for jobb hos din nåværende arbeidsgiver blir aktuelt igjen.

Som permittert så får du jo lavere utbetaling, og usikkerheten i Gaza kan en jo umulig spå hvor lenge vil pågå. Det som er viktig å vite er at du kan godt jobbe for andre nye arbeidstakere under permisjon og da bare oppgi timene du jobber, men det kan koste deg dyrt å jobbe for den du er permittert fra. Men les deg opp på reglene rundt det så du ikke går glipp av 14dagers utbetaling for å ha hjulpet jobben i noen få timer.

For selvtilliten sin del så er det bedre å finne ny jobb når permisjonen er pga så usikre situasjoner som konflikt i andre landområder, det vil jo også tære veldig på din psyke når økonomien er dårlig på ubestemt tid og en stadig må søke nav om ekstra støtteordninger + være avhengig av økonomisk hjelp fra familie.

Har selv kun vært permittert i korte perioder, da blir det jo mer som en ferie å regne. Men hos deg så vil det kunne dra ut i flere måneder og år, og da er det best å søke ny jobb.

Problemet er jo ikke din kompetanse, så du har ingen rasjonell grunn til å føle deg mislykket. Men jeg skjønner jo tanken, og at det føles sånn. Du og din arbeidsgiver har bare vært veldig uheldig med arbeidets ytre påvirkninger, og om du er en av de siste med din kompetanse som kom inn i bedriften så er du dessverre en av de første de må permittere når de skal permittere ansatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (8 timer siden):

Du har jo fått tilbud om jobb hos tidligere arbeidsgiver, var lønnen der for lav til å dekke de levekostnader du har nå? Om du tar den jobben så har du jo fortsatt 3mnd prøvetid der en kan si opp med kort varsel, du kan jo også høre om avtale med kortere oppsigelse i tilfelle mulighetene for jobb hos din nåværende arbeidsgiver blir aktuelt igjen.

Som permittert så får du jo lavere utbetaling, og usikkerheten i Gaza kan en jo umulig spå hvor lenge vil pågå. Det som er viktig å vite er at du kan godt jobbe for andre nye arbeidstakere under permisjon og da bare oppgi timene du jobber, men det kan koste deg dyrt å jobbe for den du er permittert fra. Men les deg opp på reglene rundt det så du ikke går glipp av 14dagers utbetaling for å ha hjulpet jobben i noen få timer.

For selvtilliten sin del så er det bedre å finne ny jobb når permisjonen er pga så usikre situasjoner som konflikt i andre landområder, det vil jo også tære veldig på din psyke når økonomien er dårlig på ubestemt tid og en stadig må søke nav om ekstra støtteordninger + være avhengig av økonomisk hjelp fra familie.

Har selv kun vært permittert i korte perioder, da blir det jo mer som en ferie å regne. Men hos deg så vil det kunne dra ut i flere måneder og år, og da er det best å søke ny jobb.

Problemet er jo ikke din kompetanse, så du har ingen rasjonell grunn til å føle deg mislykket. Men jeg skjønner jo tanken, og at det føles sånn. Du og din arbeidsgiver har bare vært veldig uheldig med arbeidets ytre påvirkninger, og om du er en av de siste med din kompetanse som kom inn i bedriften så er du dessverre en av de første de må permittere når de skal permittere ansatte. 

Det er 6 år siden jeg sluttet på forrige arbeidssted. Siden den gang har jeg gått opp 300.000 kr i lønn. Vi hadde gode tider med bonuser etc i shipping, så jeg levde veldig bra. Håper derfor jeg kan forhandle meg til en lignende lønn nå, siden alt har gått sånn opp i pris med renter etc. Jeg lå faktisk ganske mye under det jeg burde hatt på det forrige arbeidsstedet, det var veldig vanskelig å få noe særlig lønnsøkning der. 

Har også flere jobbsøknader ute så håper det løser seg snart. Og godt poeng med å lese seg opp på alt av regler når man er permittert, det er ikke bare bare å finne fram på NAV sine sider. 

Blir rart å våkne i morgen, og ikke ha noen jobb å gå til :( Men jeg har bestemt meg for å sette på alarmen ganske tidlig likevel og søke jobber. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er 6 år siden jeg sluttet på forrige arbeidssted. Siden den gang har jeg gått opp 300.000 kr i lønn. Vi hadde gode tider med bonuser etc i shipping, så jeg levde veldig bra. Håper derfor jeg kan forhandle meg til en lignende lønn nå, siden alt har gått sånn opp i pris med renter etc. Jeg lå faktisk ganske mye under det jeg burde hatt på det forrige arbeidsstedet, det var veldig vanskelig å få noe særlig lønnsøkning der. 

Har også flere jobbsøknader ute så håper det løser seg snart. Og godt poeng med å lese seg opp på alt av regler når man er permittert, det er ikke bare bare å finne fram på NAV sine sider. 

Blir rart å våkne i morgen, og ikke ha noen jobb å gå til :( Men jeg har bestemt meg for å sette på alarmen ganske tidlig likevel og søke jobber. :klappe:🌸🌸

:klappe:

Anonymkode: 01b07...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...