Gå til innhold

Har du nokongong besøkt eit gudshus, som var av ein annan religion enn din?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg venter spent på å få forelagt upartiske, nøytrale kilder som underbygger din påstand 🥰

Anonymkode: 27c04...c74

Det har jeg postet mange ganger allerede. Forskningen ble gjort av uavhengige universitetsforskere, som jeg har forklart deg mange ganger allerede.

Anonymkode: 9b4c2...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har jeg postet mange ganger allerede. Forskningen ble gjort av uavhengige universitetsforskere, som jeg har forklart deg mange ganger allerede.

Den siste kilden jeg så var en ansatt ved et universitet (?) med sterk tilknytning til en eller annen amerikansk megachurch. Altså er det ikke snakk om uavhengig forskning, men regelrett forkynnelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 22.1.2024 den 22.45):

Jeg er ateist og liker å besøke kirker og gudshus generelt. 

De representerer ofte menneskers innsats for noe større enn seg selv.

På mange måter symboliserer de menneskers overmakt over guder, guder som menneskers skaperverk og tjenere.

Jau.

I tillegg har religion vært inspirasjon for ekstremt mye stor kunst og musikk, som man gjerne kan få ta del i ved å besøke slike steder. Man trenger ikke være troende for å finne verdi i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhører ingen religion, men har besøkt kirker, templer, synagoger og moskeer. Hovedsakelig bare for å studere selve bygningen, men har også vært til stede i gudstjenester/messer, bønnemøter, dåp, konfirmasjon, vigslet og bisettelser. Flest besøk i katolske og ulike protestantiske kirker.

Anonymkode: b4ac9...a89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2024 den 7.41):

Den siste kilden jeg så var en ansatt ved et universitet (?) med sterk tilknytning til en eller annen amerikansk megachurch. Altså er det ikke snakk om uavhengig forskning, men regelrett forkynnelse.

Nei, det er fra et uavhengig universitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som reiser verden rundt og i den anledning besøker religiøse steder / byggverk..vet dere hva dere egentlig støtter opp om ? tusener av år med bestialske brudd på menneskeverd og undertrykking. Når vi nordmenn snakker om norsk kultur så snakker vi om vår kulturhistorie, hva er den , kirka og kristendommen. tiden før tvangskristningen av Norge der hoder rullet for sverd er idag gjengrodde steinmurer og nedgravd kultur.  Nei, er mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktus skrev (6 minutter siden):

dere som reiser verden rundt og i den anledning besøker religiøse steder / byggverk..vet dere hva dere egentlig støtter opp om ? tusener av år med bestialske brudd på menneskeverd og undertrykking. Når vi nordmenn snakker om norsk kultur så snakker vi om vår kulturhistorie, hva er den , kirka og kristendommen. tiden før tvangskristningen av Norge der hoder rullet for sverd er idag gjengrodde steinmurer og nedgravd kultur.  Nei, er mitt valg.

Nei, jeg støtter ikke opp om noe. Jeg vurderer arkitektur, setter meg inn i betydningen av utsmykking og ritualer. Jeg setter meg inn i andres tro og deltar i ritualer og seremonier som betyr noe for folk som betyr mye for meg. En tilstedeværelse i en barnedåp er ingen støtte til tidligere korstog, heksebrenning eller tvangskristning. Deltakelse i en takksugelsesmesse er nettopp det, et uttrykk for takknemlighet, uavhengig av tro. En beundring av glassmalerier er å beundre kunsten og kunstneren, uten å dele dennes tro.

Du står selvsagt fritt til å ta avstand fra alt av religion, religiøse steder og religiøs kunst, men la oss andre få bevare vår nysgjerrighet, interesse og beundring for andres uttrykk av det de tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erckridten (en slags luthersk skapkatolikk), ogvsom tilhenger av mangfold og toleranse besøker jeg andres gudshus når jrg har sjansen. Så langt har jeg vært i et par moskeer, synagogen i Oslo og et buddhistisk tempel.

Anonymkode: 6e381...6eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, jeg støtter ikke opp om noe. Jeg vurderer arkitektur, setter meg inn i betydningen av utsmykking og ritualer. Jeg setter meg inn i andres tro og deltar i ritualer og seremonier som betyr noe for folk som betyr mye for meg. En tilstedeværelse i en barnedåp er ingen støtte til tidligere korstog, heksebrenning eller tvangskristning. Deltakelse i en takksugelsesmesse er nettopp det, et uttrykk for takknemlighet, uavhengig av tro. En beundring av glassmalerier er å beundre kunsten og kunstneren, uten å dele dennes tro.

Du står selvsagt fritt til å ta avstand fra alt av religion, religiøse steder og religiøs kunst, men la oss andre få bevare vår nysgjerrighet, interesse og beundring for andres uttrykk av det de tror på.

arkitekturen er ofte maktsymbolet og fasaden til undertrykkende epoker i historien.. jeg har ihvertfall valgt det bort..hender forøvrig at jeg avbilder gamle kirker med kamera i Norge , i manko på andre gamle bygg..husbankhuis fra 70-tallet er jo ikke så veldig spennende..så litt hyklersk er jeg i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (På 25.1.2024 den 14.15):

arkitekturen er ofte maktsymbolet og fasaden til undertrykkende epoker i historien.. jeg har ihvertfall valgt det bort..hender forøvrig at jeg avbilder gamle kirker med kamera i Norge , i manko på andre gamle bygg..husbankhuis fra 70-tallet er jo ikke så veldig spennende..så litt hyklersk er jeg i så måte.

Tenker du at alt som er symboler på makt og elende burde fjernes? Jeg tenker at dette er en del av verdenshistorien, og hvis man skal kvitte seg meg alt det fæle i verden, så må man egentlig bare slippe en bombe på hele kula. Det foregår like grusomme ting nå som før. 

Anonymkode: dac1a...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i en synagoge for over 30 år siden på gruppereise i utlandet

Anonymkode: 278b6...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tenker du at alt som er symboler på makt og elende burde fjernes? Jeg tenker at dette er en del av verdenshistorien, og hvis man skal kvitte seg meg alt det fæle i verden, så må man egentlig bare slippe en bombe på hele kula. Det foregår like grusomme ting nå som før. 

Anonymkode: dac1a...1e7

hvilken -Riker er det ikke som har gjort det? hvilken religioner har ikke gjort det ? hvilken totalitære stater har ikke gjort det ? i -Norge ble det dobbelt opp,kristendommen la vikingtiden og den førkristne tiden i gjengrodd tilstand og kalte seg selv for vår kulturhistorie..så kom nazistene og tok den biten, da lot de kristne nazistene få ta den biten , fordi det ikke passet med den kristne kulturarven uansett... vi er blitt frarøvet vår historien 2 gangr av de kristne... i tyskland er den runene og vikingtiden nærmest forbudt, fordi det assosieres med nazistene.. hvilken imperier har ikke bygd sitt imperie opp på store fasjonable arkitekturiske byggverk ? må være sosialdemokratiet i Norge det med husbankhusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i noen skikkelig fantastiske templer i japan. :) Og katolsk kirke i et irsk bryllup. Begge deler var fint og definitivt annerledes enn de kirkene jeg er vant med. Synes de er kjølige i forhold.

Anonymkode: 33d04...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...