Gå til innhold

Har du nokongong besøkt eit gudshus, som var av ein annan religion enn din?

Anbefalte innlegg

Er du truande og har besøkt eit gudshus, som var av ein annan religion enn din? Korleis opplevde du det?

Eller kanskje du er ateist/agnostikar og har besøkt ei kyrkje, moske, tempel eller liknande? Var det ok?

Anonymkode: 39bfd...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er kristen - jeg har vært i moské, synagoge  og Hov. Moskeen var veldig nydelig, flott bygning og en veldig følelse av ro og «høytidelighet» i bygningen. Synagogen var lik kirken i oppbygging ( midtgang med benkerader, men annerledes alter. Også her denne følelsen av hellighet/høytid og ro. Hovet var for meg mer som en museumsfølelse i begynnelsen, men etter litt refleksjon var det også her en følelse av tidløshet og tradisjoner. Dette deler de fleste religiøse bygninger føler jeg. 

Anonymkode: b4052...f19

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er protestant og har kun vært i katolsk kirke.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ganger. Både kirker, moskeer og tempel. Jeg har også deltatt i ulike religiøse sermonier som for eksempel knesetting og vigsel fra religioner jeg ikke tilhører.

Jeg er agnostiker, oppdratt ikke religiøst men med kristen mor. Jeg er ikke døpt eller lignende heller. .

Anonymkode: f01a8...678

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er kristen og har vært i katolsk kirke, moske og synagoge. Både i utlandet og i Norge. 

Anonymkode: 4b068...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er agnostiker/ateist, har vært i både kirker (katolske og protestantiske), synagoge, moské og hindutempel. Var helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg er kristen og har vært i katolsk kirke, moske og synagoge. Både i utlandet og i Norge. 

Mente protestantisk kristen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i templer for hinduisme og buddhisme, samt flere moskeer. Kirker for alle retninger innen kristendom. Tror ikke jeg har vært i en synagoge. 
Jeg er ikke troende selv, men har stor respekt for alle religioner og synes det er veldig interessant å se betydningen av religion i folks dagligliv på reisene mine. 

Anonymkode: b6506...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man reiser rundt i verden er ofte de mest besøkte turistattraksjonene religiøse steder, så ja, har vært og besøkt en del steder. Ser ikke noe rart med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du truande og har besøkt eit gudshus, som var av ein annan religion enn din? Korleis opplevde du det?

Eller kanskje du er ateist/agnostikar og har besøkt ei kyrkje, moske, tempel eller liknande? Var det ok?

Anonymkode: 39bfd...f67

Ja. Er evangelisk luthersk. Har vært i katolsk kirke, moské, buddhistisk tempel. Har vel alltid vært moderat troende. Men fikk en veldig sterk opplevelse i Church of St.Peter i Gallicant,Jerusalem.. En katolsk kirke. Var ikke før etter opplevelsen jeg skjønte at dette var siste stedet Jesus ble holdt til fange før han ble ført til ypperstepresten og Sanhedrin. Fangehullene i kjelleren var identisk fra jesu tid. 

Anonymkode: 6b249...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist og liker å besøke kirker og gudshus generelt. 

De representerer ofte menneskers innsats for noe større enn seg selv.

På mange måter symboliserer de menneskers overmakt over guder, guder som menneskers skaperverk og tjenere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateist

Eg har vore i kyrkja, hindutempel, moskee, buddhistisk tempel

Anonymkode: 79ad5...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (6 timer siden):

Jeg er ateist og liker å besøke kirker og gudshus generelt. 

De representerer ofte menneskers innsats for noe større enn seg selv.

På mange måter symboliserer de menneskers overmakt over guder, guder som menneskers skaperverk og tjenere.

Det er Gud som skapte mennesket, ikke omvendt. Guds eksistens er solid bevist av vitenskapen.

Anonymkode: 9b4c2...af0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er Gud som skapte mennesket, ikke omvendt. Guds eksistens er solid bevist av vitenskapen.

Deg igjen. Når skal du begynne å vise oss kildene til denne påstanden din? Du vet jo tydeligvis noe som nesten ingen andre i verden vet.

Anonymkode: 27c04...c74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Deg igjen. Når skal du begynne å vise oss kildene til denne påstanden din? Du vet jo tydeligvis noe som nesten ingen andre i verden vet.

Ikke meg du siterte, men dersom forskere funderer på om vi er en simulering - da må jo noen stå bak det…? 😉 https://www.nrk.no/trondelag/xl/er-verden-var-egentlig-et-dataspill_-dette-sier-fysiker-inga-strumke-om-simulering-1.16401549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke meg du siterte, men dersom forskere funderer på om vi er en simulering - da må jo noen stå bak det…? 😉 https://www.nrk.no/trondelag/xl/er-verden-var-egentlig-et-dataspill_-dette-sier-fysiker-inga-strumke-om-simulering-1.16401549

Absolutt et interessant tema, men om du leser artikkelen så ser du at det nettopp kun er spekulasjoner, gjetting og tankeleker. Ingenting har noensinne blitt bevist på det grunnlaget, så nei, du kan åpenbart ikke konkludere med at noen må stå bak noe som helst basert på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Absolutt et interessant tema, men om du leser artikkelen så ser du at det nettopp kun er spekulasjoner, gjetting og tankeleker. Ingenting har noensinne blitt bevist på det grunnlaget, så nei, du kan åpenbart ikke konkludere med at noen må stå bak noe som helst basert på dette.

Nei, jeg har aldri konkludert med noen ting - syns bare det er intressant. Tro er nettopp det - tro 😊 ingen vet noen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg har aldri konkludert med noen ting - syns bare det er intressant. Tro er nettopp det - tro 😊 ingen vet noen ting. 

Nettopp, og derfor er det fjernt å påstå at guds eksistens er "solid bevist av vitenskapen" som AB over her gjorde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Disse kildene har jeg postet mange ganger, som benektes hver gang av vitenskapsfiendtlige ateister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse kildene har jeg postet mange ganger, som benektes hver gang av vitenskapsfiendtlige ateister

Jeg venter spent på å få forelagt upartiske, nøytrale kilder som underbygger din påstand 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...