AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Vi har en baby som nettopp ble 10 mnd, han har starta i bhg og det går kjempefint. Far starta i pappaperm rett før baby startet i bhg, men siden han er selvstendig næringsdrivende så må han jobbe litt, derfor har baby startet i bhg. Han er der ca 6 timer om dagen. Nå har barnets onkel invitert med baby og pappaen på en ukes sydentur, helt spontant i neste uke. Pappaen har veldig lyst, jeg kjenner jeg kvier meg litt siden jeg har vært daglig med babyen i 9 mnd, men samtidig unner jeg jo pappaen og broren hans å dra på denne turen. Jeg ammer heller ikke lenger. Tror dere det vil være skadelig for baby å være borte fra meg en uke? Anonymkode: 930b7...b62 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Du vil få så mange svar på dette basert på egne erfaringer, egne barn og egne følelser. Du må finne ut hva som føles riktig ut for deg. Noen vil si det er kjempeskadelig, noen vil si det går helt fint. Jeg hadde personlig ikke hatt noen problem med å sende barnet med far, men her har far vært involvert og i gradert permisjon fra svært tidlig, og han er likestilt omsorgsperson. Anonymkode: 6ef87...081 19 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 Hadde latt de reise Anonymkode: b2605...fd8 15 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 Du må jo kjenne etter selv, men du må også tenke på at da får du en uke fri til å gjøre DINE ting, som også kan være veldig godt for deg Anonymkode: cb28d...687 11 2
Visla Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 Ja det hadde jeg ikke hatt noen problemer med, tenk så kjekt de vil få det😄hadde du/han hatt noen problemer med det om det hadde vært du som ville reist en uke med din søster? 17 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 Det hadde jeg aldri gjort. En uke borte fra en forelder er veldig lenge for et så lite barn. Anonymkode: c03cb...11f 28 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #7 Skrevet 22. januar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Du vil få så mange svar på dette basert på egne erfaringer, egne barn og egne følelser. Du må finne ut hva som føles riktig ut for deg. Noen vil si det er kjempeskadelig, noen vil si det går helt fint. Jeg hadde personlig ikke hatt noen problem med å sende barnet med far, men her har far vært involvert og i gradert permisjon fra svært tidlig, og han er likestilt omsorgsperson. Anonymkode: 6ef87...081 1 minutt siden, Visla said: Ja det hadde jeg ikke hatt noen problemer med, tenk så kjekt de vil få det😄hadde du/han hatt noen problemer med det om det hadde vært du som ville reist en uke med din søster? Men i TS sin situasjon sier hun at hun har vært i perm nesten til nå, ergo er det hun som er primær omsorgsperson for den babyen. En far som sender en 10 mnd gammel baby 6 timer i barnehage hver dag pga han må jobbe i permisjon har vel neppe vært like mye hjemme som TS de første 9 mnd? Anonymkode: c03cb...11f 38 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #8 Skrevet 22. januar 2024 Ikke gjør dette under noen omstendigheter. Du vil aldri tilgi deg selv om noe skjer. Uansett om alt skulle gå "bra"; Barnet har ikke noe tidsperspektiv og vil savne deg og ikke ha evne til å forstå at du kommer tilbake. Hvis du stoler slik på barnets far og onkel, så bli sammen med ham igjen. Anonymkode: cb076...5ae 2 2
Visla Skrevet 22. januar 2024 #9 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men i TS sin situasjon sier hun at hun har vært i perm nesten til nå, ergo er det hun som er primær omsorgsperson for den babyen. En far som sender en 10 mnd gammel baby 6 timer i barnehage hver dag pga han må jobbe i permisjon har vel neppe vært like mye hjemme som TS de første 9 mnd? Anonymkode: c03cb...11f Jeg var hjemme med yngstedatteren min 100%. Jeg og faren flyttet fra hverandre da hun var 2 måneder gammel. Han hadde samvær noen timer hjemme hos meg noen dager i uken. Men da hun var 10 måneder gammel hadde han henne annenhver langhelg og litt lenger i ferier. da vi var gift fikk han ta med storesøsknene (fra de var 10-12 mnd) i forveien på sommerferie en uke før 8 timers biltur unna, mens jeg var hjemme å jobbet. Så kom jeg etter når jeg gikk ut i ferie. Far er en like god omsorgsperson som mor i de aller fleste tilfeller❤️ 13 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Skrevet 22. januar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men i TS sin situasjon sier hun at hun har vært i perm nesten til nå, ergo er det hun som er primær omsorgsperson for den babyen. En far som sender en 10 mnd gammel baby 6 timer i barnehage hver dag pga han må jobbe i permisjon har vel neppe vært like mye hjemme som TS de første 9 mnd? Anonymkode: c03cb...11f At hun har vært i permisjon, sier ingenting om hvor mye far har bidratt eller vært med babyen. Han kan ha vært like delaktig etter arbeidstid, tatt nattevåk og hva enn. Det er bare ts som kan si noe om, og føle på Anonymkode: 6ef87...081 11
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #11 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke gjør dette under noen omstendigheter. Du vil aldri tilgi deg selv om noe skjer. Uansett om alt skulle gå "bra"; Barnet har ikke noe tidsperspektiv og vil savne deg og ikke ha evne til å forstå at du kommer tilbake. Hvis du stoler slik på barnets far og onkel, så bli sammen med ham igjen. Anonymkode: cb076...5ae Leser gjennom igjen, og det ser ut til at du er sammen med faren. Beklager feillesningen. Hvorfor blir du ikke bare med? Veldig rart forslag av barnets onkel Anonymkode: cb076...5ae 7
Maleficenta Skrevet 22. januar 2024 #12 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi har en baby som nettopp ble 10 mnd, han har starta i bhg og det går kjempefint. Far starta i pappaperm rett før baby startet i bhg, men siden han er selvstendig næringsdrivende så må han jobbe litt, derfor har baby startet i bhg. Han er der ca 6 timer om dagen. Nå har barnets onkel invitert med baby og pappaen på en ukes sydentur, helt spontant i neste uke. Pappaen har veldig lyst, jeg kjenner jeg kvier meg litt siden jeg har vært daglig med babyen i 9 mnd, men samtidig unner jeg jo pappaen og broren hans å dra på denne turen. Jeg ammer heller ikke lenger. Tror dere det vil være skadelig for baby å være borte fra meg en uke? Anonymkode: 930b7...b62 10 mnd er vel ok.. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #13 Skrevet 22. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Leser gjennom igjen, og det ser ut til at du er sammen med faren. Beklager feillesningen. Hvorfor blir du ikke bare med? Veldig rart forslag av barnets onkel Anonymkode: cb076...5ae Hun jobber? Hvorfor er det rart forslag å ta en ferie sammen? Anonymkode: 6ef87...081 15 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #14 Skrevet 22. januar 2024 Jeg kunne aldri gjort det med min baby da han var så gammel. Jeg var i permisjon frem til 9 måneder, og er definitivt fremdeles den barnet er mest knyttet til etter pappa har vært i permisjon i 4 mnd. Tror jeg hadde klart å sette mine egne følelser til side (hadde savnet ham sånn!) om jeg trodde det var til hans beste, men det tror jeg ikke. Anonymkode: 55e93...363 9 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #15 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det hadde jeg aldri gjort. En uke borte fra en forelder er veldig lenge for et så lite barn. Anonymkode: c03cb...11f Så far kan ikke reise uten babyen heller, /være vekk fra den en uke med jobb.... Eller regner du ikke far som forelder.? Anonymkode: c768d...7cd 17 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #16 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun jobber? Hvorfor er det rart forslag å ta en ferie sammen? Anonymkode: 6ef87...081 Fordi han har ansvar for en baby, som er avhengig av mor i de aller fleste tilfeller. Rart at far ikke kan være hjemme med baby, men ferie skal han på.... Ja, forstår selvsagt at jobb og økonomi kan spille en rolle. Anonymkode: cb076...5ae 7 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #17 Skrevet 22. januar 2024 En «gylden» regel er at barnet kan være like mange timer borte fra hovedomsorgsperson (som er mor i barnets første levetid), som de er antall mnd, frem til de er omtrent 2 år. En hel uke borte for en 10 mnd gammel baby fra mamma er altfor lenge. Ville vurdert om du enten selv kunne bli med eller om han dro uten baby. les mer om gode tips rundt dette her: https://www.babyverden.no/familie-2/foreldre/nar-kan-jeg-begynne-a-bruke-barnevakt/ Anonymkode: 79b80...c4a 20 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #18 Skrevet 22. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Fordi han har ansvar for en baby, som er avhengig av mor i de aller fleste tilfeller. Rart at far ikke kan være hjemme med baby, men ferie skal han på.... Ja, forstår selvsagt at jobb og økonomi kan spille en rolle. Anonymkode: cb076...5ae Du sier det er et rart forslag at onkelen inviterer med på ferie. Jeg spør hvorfor det er rart at man inviterer med på ferie. Og du svarer på noe helt annet? Far kan ikke være hjemme med barnet hver dag i 3 mnd; det går sikkert utover økonomien til familien som en helhet, men han kan nok helt fint ta seg en ferie - hvor han vil tilbringe tid med barnet. Jeg forstår man hadde reagert om faren dro på ferie uten barnet, men her er jo formålet å tilbringe tid sammen. Anonymkode: 6ef87...081 6
Sinsiew Skrevet 22. januar 2024 #19 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så far kan ikke reise uten babyen heller, /være vekk fra den en uke med jobb.... Eller regner du ikke far som forelder.? Anonymkode: c768d...7cd Nå er det vel ikke far som har vært primær omsorgsgiver for ungen i 10 mnd.. Dette kommer jo an på babyen, ts. Her hadde det ikke gått, ettersom baby roet seg best hos meg. Det hadde blitt en veldig lang uke med lite søvn for far. For din kan det godt hende det er helt perfekt 😊 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #20 Skrevet 22. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: En «gylden» regel er at barnet kan være like mange timer borte fra hovedomsorgsperson (som er mor i barnets første levetid), som de er antall mnd, frem til de er omtrent 2 år. En hel uke borte for en 10 mnd gammel baby fra mamma er altfor lenge. Ville vurdert om du enten selv kunne bli med eller om han dro uten baby. les mer om gode tips rundt dette her: https://www.babyverden.no/familie-2/foreldre/nar-kan-jeg-begynne-a-bruke-barnevakt/ Anonymkode: 79b80...c4a Det er ikke så svart-hvitt, og man burde ikke blindt lese inn i og stole på slike tabeller. Jeg tenker foreldre er i stand til å evaluere basert på sin situasjon og sitt barn. Anonymkode: 6ef87...081 7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå