mammaemma Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Jeg forstår at renten er høy akk nå. Men til «vanlig», når den ikke er så høy? Hvordan er utgiftene da? Vi betaler 15000kr i husleie for leil på 75 kvm. Vil det bli ekstremt mye større utgifter månendlig, om vi kjøper? Er ikke interessert i å kjøpe hus om det låser meg til en 100% stilling. Jobber bare 100% nå for å få kjøpt hus, slik at jeg så kan gå ned. Erfaringer?
Sofakona Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Der kommer jo an på hvor mye lån du skal ta...om du skal betalte 9000-20.000 i mnd så må du jo ha råd til det...tror ikkje du kan gå ned i stilling og kjøpe hus til 3 millioner. Det er jo mye annet som skal betaltes å. Ville du klarte å gå ned i stilling nå og betalte 15 i mnd? 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 Vi har hus, det er dyrere enn leilighet. Det vil si lån, strøm, kommunale avgifter etc er som det er. Men tilleggskostnader er alt ekstra til vedlikehold, ekstra møbler, gardiner etc. Så hvis du vil bo slik at du kan jobbe mindre enn 100% så kanskje satse på leilighet? Men jeg er veldig fornøyd med å bo i hus da. Så vil heller jobbe 100% Anonymkode: e68d1...182
Druid Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 «Hvor lang er en strikk?» Det er umulig å si noe om kostnader når man ikke vet noe om premissene. Hvis sentralbank sjefen har lykkes med å styre oss inn på en myk landing, vil normalrenten ligge på 3,5 til 3,9 For din del , med det premisset du har delt, ville jeg siktet meg inn på når bankene tilbyr øvre sjiktet av den typen rente over 10 år. Grunnen er fordi rentevariasjonen fortsatt ligger opp til 7%. 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 15000 i boligutgifter når man er to om disse er ikke så veldig høyt, som i at det er ikke store huslånet det vil være snakk om før det overskrider dette i måneden. Anonymkode: 85d46...eb9 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 Hva slags prisklasse vil du kjøpe i? Hva har dere råd til? 15.000kr er lite lån, men du må ta høyde for at renta øker. «Til vanlig» er renta idag. Anonymkode: ead6e...e34 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #7 Skrevet 22. januar 2024 Beklager å si det, men renta skal ikke ned til det vi de seneste årene har sett på som "normalt". Ja, de skal sikkert *litt ned*, men forventes å legge seg på det som et *faktisk* normale nivåer. Tror de mener 3-4 % når de sier dette. Så det må du i så fall ta høyde for som minimum når du planlegger huskjøp og deltidsstilling. Også husk på at renten kan stige igjen, det vet man jo aldri, så legg inn en buffer på hvor mye ekstra renter du vil tåle med stillingsprosenten du ser for deg. Kanskje skal du be banken beregne lån til deg som om du jobbet deltid i dag. Det kan gi deg en pekepinn på hva du kan kjøpe for. Anonymkode: 15936...f50 7 1
mammaemma Skrevet 22. januar 2024 Forfatter #8 Skrevet 22. januar 2024 Sofakona skrev (11 minutter siden): Der kommer jo an på hvor mye lån du skal ta...om du skal betalte 9000-20.000 i mnd så må du jo ha råd til det...tror ikkje du kan gå ned i stilling og kjøpe hus til 3 millioner. Det er jo mye annet som skal betaltes å. Ville du klarte å gå ned i stilling nå og betalte 15 i mnd? Ja har jo gjort det i ett helt år alt😅 1
mammaemma Skrevet 22. januar 2024 Forfatter #9 Skrevet 22. januar 2024 Hadde nok fint klart å betale opptil 20000kr mnd, men ikke mer
Sofakona Skrevet 22. januar 2024 #10 Skrevet 22. januar 2024 mammaemma skrev (1 minutt siden): Ja har jo gjort det i ett helt år alt😅 Du skriver at du jobber nå 100 prosent?
mammaemma Skrevet 22. januar 2024 Forfatter #11 Skrevet 22. januar 2024 (endret) Sofakona skrev (Akkurat nå): Du skriver at du jobber nå 100 prosent? Ja jeg begynte igjen i januar. 100% igjen denne mnd. Hater det på alle måter. Angrer. Endret 22. januar 2024 av mammaemma
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #12 Skrevet 22. januar 2024 Hus er veldig mye dyrere enn leilighet. Det kommer mange utgifter som dere ikke har nå: Høyst sannsynlig høyere strømregning, kommunale avgifter, renovasjon, forsikring, eiendomsskatt. For ikke å snakke om de virkelig store utgiftene: Nødvendig vedlikehold og oppussing. Vedlikehold og oppussing må gjøres kontinuerlig for å hindre at huset (og verdien) forfaller). Vi renoverte nylig badet, det kostet 500 000kr. Hvis det badet holder i 20 år, er det mer enn 2000kr per måned. Selvsagt kommer alt an på hvor stort lån dere trenger. Er lånet lavt, vil det koste dere mindre enn 15k i mnd. Men lånet skal ikke være særlig stort før de reelle utgiftene kommer over 15k. Regn på det - et realistisk overslag av utgifter til renter og avdrag + alt som følger med. Husk at hvis du kjøper noe billig i dårlig stand, blir det desto større utgifter til oppussing. Klarer dere å gjøre mye selv, sparer dere penger, men det tar tid. Kan dere ikke gjøre mye selv, må dere ta det med i betraktningen. Et kort rørleggerbesøk på en vanlig hverdag ligger fort på 3000-4000kr, for eksempel - og da er problemet LITE. Anonymkode: a86cb...fbc 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #13 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hus er veldig mye dyrere enn leilighet. Det kommer mange utgifter som dere ikke har nå: Høyst sannsynlig høyere strømregning, kommunale avgifter, renovasjon, forsikring, eiendomsskatt. For ikke å snakke om de virkelig store utgiftene: Nødvendig vedlikehold og oppussing. Vedlikehold og oppussing må gjøres kontinuerlig for å hindre at huset (og verdien) forfaller). Vi renoverte nylig badet, det kostet 500 000kr. Hvis det badet holder i 20 år, er det mer enn 2000kr per måned. Selvsagt kommer alt an på hvor stort lån dere trenger. Er lånet lavt, vil det koste dere mindre enn 15k i mnd. Men lånet skal ikke være særlig stort før de reelle utgiftene kommer over 15k. Regn på det - et realistisk overslag av utgifter til renter og avdrag + alt som følger med. Husk at hvis du kjøper noe billig i dårlig stand, blir det desto større utgifter til oppussing. Klarer dere å gjøre mye selv, sparer dere penger, men det tar tid. Kan dere ikke gjøre mye selv, må dere ta det med i betraktningen. Et kort rørleggerbesøk på en vanlig hverdag ligger fort på 3000-4000kr, for eksempel - og da er problemet LITE. Anonymkode: a86cb...fbc Det som ikke kom godt nok fram i første setning var at dere bør vurdere å kjøpe leilighet i stedet for hus, hvis dere skal kjøpe. Lavere utgifter og mye mindre arbeid. Anonymkode: a86cb...fbc 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. januar 2024 #14 Skrevet 22. januar 2024 Det kommer helt an på hvor stort lånet er. Vi betaler under 15 000/mnd på et lån for en stor enebolig, men det er fordi vi har høy egenkapital. Hvor mye har dere mulighet til å legge inn i egenkapital? Dessverre er nok dagens rente ganske normal. og det ser ikke ut til at den vil bli lavere på en stund. Så du må planlegge utfra den renta som er i dag + litt til.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #15 Skrevet 22. januar 2024 mammaemma skrev (7 minutter siden): Hadde nok fint klart å betale opptil 20000kr mnd, men ikke mer Da ville jeg lånt maks 4 mill, kanskje 3.5 for å ha det romslig. Og 1 mill i egenkapital. Anonymkode: 4ec99...681
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #16 Skrevet 22. januar 2024 mammaemma skrev (26 minutter siden): Jeg forstår at renten er høy akk nå. Men til «vanlig», når den ikke er så høy? Hvordan er utgiftene da? Vi betaler 15000kr i husleie for leil på 75 kvm. Vil det bli ekstremt mye større utgifter månendlig, om vi kjøper? Er ikke interessert i å kjøpe hus om det låser meg til en 100% stilling. Jobber bare 100% nå for å få kjøpt hus, slik at jeg så kan gå ned. Erfaringer? Hvor mye lån skal du ha? Finn en lånekalkulator (DnB sin for eks) og legg inn ønsket lånebeløp. Så kan du legge til andre utgifter du har så ser du hvor mye du må tjene for å få råd til det du trenger og har lyst til. for 15000 kr dekker du cirka 2,5 mill i lån og avdrag idag. Anonymkode: 5fc12...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #17 Skrevet 22. januar 2024 Lån er jo en ting, men det meste blir dyrere med er hus og du må også ta høyde for vedlikeholdskostnader du overhodet ikke tenker på når du har leilighet. I tillegg kan det være andre ting; jeg tenkte feks ikke over at det ikke var kommunal vei dit jeg flyttet. Privat vei = kostnader til brøyting og strøing man må stå for selv. Ser mørkt på den dagen vi må gjøre noe med alle de hullene som er i veien Anonymkode: 0fee5...9c2 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #18 Skrevet 22. januar 2024 Det kommer jo helt an på hvor mye egenkapital, hvor mye lån, og hva slags rente dere får. Som andre sier, hus kommer med vedlikeholdskostnader, og dere må alltid legge til side penger for å ha nok til dette. Det kan være alt fra kledning, isolasjon, vinduer, rør, drenering. Viktig med en god buffer for alt dette. Og renta er da ikke høy nå Anonymkode: c2c5d...712 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #19 Skrevet 22. januar 2024 For 15 000,- i måneden kan dere betjene et lån på ca 3 mill med dagens rentenivå og 25 års nedbetalingstid. I tillegg kommer andre utgifter til boligen, som forsikringer, kommunale avgifter, strøm og vedlikehold. Hvis dere får en bra bolig for 3-3,5 mill(hvis dere har litt egenkapital) der dere ønsker å bo, går jo det fint. Hvis dere bruker hele lånekapasiteten til å kjøpe et oppussingsobjekt, da har dere ikke noe penger igjen å pusse opp for, så det bør dere tenke over. Å pusse opp bolig med forbrukslån som noen gjør, det er bare vanvittig, så det må dere ikke finne på. Når du vet hva det koster, og hva du tjener, er det grei skuring å regne ut hvor mye du må jobbe for å få det til å gå rundt. Anonymkode: b8ecb...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #20 Skrevet 22. januar 2024 Du gjør deg økonomisk avhengig av mannen din ved dette. Anonymkode: 12b9e...f1a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå