Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan sparer dere? I bank, fond? Fortjeneste her vil jo bli skattlagt på penger du egentlig alt har skattet av. Hva med å kjøpe noen gullmynter? Disse regnes som valuta, og gir verken skatt på verdistigning eller formueskatt? Noen som har gjort dette?

Anonymkode: deca8...f92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som enslig må du har over 1,7 mill på kontoen din, før du må betale formuesskatt.  Er du gift, så er beløpet 3,4 mill.  Dessuten er formuesskatten veldig liten, kun 1% dersom formuen din er under 20 mill.  

Det er riktig at bankinnskudd skal verdsettes til 100%.  Gull kan være lønnsomt, men stor risiko.  Den som kjøpte gull for 3-4 år siden og som selger nå, har sikkert en fin gevinst, siden gullprisen har økt mye.  Men å kjøpe gull når prisen er høy, ville jeg ikke tatt sjansen på.  

Skrevet
Amossa skrev (3 minutter siden):

Som enslig må du har over 1,7 mill på kontoen din, før du må betale formuesskatt.  Er du gift, så er beløpet 3,4 mill.  Dessuten er formuesskatten veldig liten, kun 1% dersom formuen din er under 20 mill.  

Det er riktig at bankinnskudd skal verdsettes til 100%.  Gull kan være lønnsomt, men stor risiko.  Den som kjøpte gull for 3-4 år siden og som selger nå, har sikkert en fin gevinst, siden gullprisen har økt mye.  Men å kjøpe gull når prisen er høy, ville jeg ikke tatt sjansen på.  

Vel, gull er vel "sikrere" en fast eiendom, og kan betales med over hele kloden. Trekker du linjen over 10 år+ så taper aldri gull seg! Kommer ufred og krig er det det eneste sikre betalingsmiddel.

Skrevet

Fond. Litt krypto. 

Anonymkode: d3b8f...ab3

Skrevet

Mange såkalte "eksperter" mener gullprisen skal mye høyere. Spesielt i USA er de redde for valutaen sin og den store statsgjelden. Trolig kommer det et krakk her, og hva tror du skjer med spotpris på gull da?

Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan sparer dere? I bank, fond? Fortjeneste her vil jo bli skattlagt på penger du egentlig alt har skattet av. Hva med å kjøpe noen gullmynter? Disse regnes som valuta, og gir verken skatt på verdistigning eller formueskatt? Noen som har gjort dette?

Du har politisk dvs. skattemessig risiko ved alle former for sparing. Det er enkelt å endre og å oppfinne nye skatt for politikken.

Når det gjelder gullmynter, så har jo du problemet med transport og oppbevaring. Dette er en risikofaktor som gjerne ikke prises korrekt inn i avkastningen det gir.

Jeg vil ikke anbefale gullmynter for vanlig sparing, fordi gull er like svingete som en global indeksfond, med noe ekstra risiko på toppen av det hele.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vel, gull er vel "sikrere" en fast eiendom, og kan betales med over hele kloden. Trekker du linjen over 10 år+ så taper aldri gull seg! Kommer ufred og krig er det det eneste sikre betalingsmiddel.

Bolig i Norge har faktisk så høy risiko, at de fleste velger å forsikre det i tillegg.

Når det er sagt, så er jeg uenig at gull aldri taper seg eller at det kan brukes i krisetider. Det er sant at gull misbrukes for å plassere pengene i krisetider, men det er en historisk bias.

Jeg sammenlignet forholdet mellom risiko og avkastning mellom MSCI World (global indeksfond), gull og sølv en stund tilbake. Tidsrommet er de siste tiårene så vi betrakter et ganske så stort tidsrom.

1) Gull
Volatilitet: 16%
Max Drawdown: -49%

2) Sølv
Volatilitet: 28%
Max Drawdown: -74%

3) MSCI World (global indeksfond)
Volatilitet: 15%
Max Drawdown: -55%

Gull er på ingen måte mindre risikoutsatt enn en global indeksfond.

Hva med kriser da?

Når aksjemarkedet er i en krisefase kan det til og med observeres at mange flytter verdiene sine til gull og sølv. Jeg sammenlignet gull og sølv sin avkastning når markedet kræsjet fra sitt høyeste punkt til sitt laveste punkt. La oss plukke 5 eksempler og studere de litt nærmere.

1) Kræsj vår '22:
Tidsrom: 31.12.2021 til 30.09.2022
Gull: -9%
Sølv: -18%
MSCI World: -26%

2) Koronakræsj '20:
Tidsrom: 31.12.2019 til 31.03.2020
Gull: +4%
Sølv: -22%
MSCI World: -21%

3) Finanskrisen '07 - '09:
Tidsrom: 31.10.2007 til 31.03.2009
Gull: +15%
Sølv: -11%
MSCI World: -52%

4) DotCom Bubble '00 - '03:
Tidsrom: 31.03.2000 til 31.03.2003
Gull: +21%
MSCI World: -48%

5) Kræsj '89 - '90:
Tidsrom: 31.12.1989 til 30.11.1990
Gull: -5%
Sølv: -21%
MSCI World: -20%

MEN ..

Den omvendte effekten kan observeres i oppgangstider. Her kan du observere noe veldig spennende. Generelt er avkastningen for gull lavere i momentet. Det er problematisk når en ønsker å holde det litt lenger.

Gull kan ha enorm tap i forhold til en vanlig global indeksfond over tid.

Har du lang horisont så virker det egentlig mer greit å sitte stille i båten med en global indeksfond. Hvorfor burde jeg som småsparer flytte verdier til gull og sølv? Jeg ønsker jo ikke følge med og drive spekulasjon om jeg må flytte verdiene eller ikke. Avkastningen innhenter seg etter krisen og jeg får avkastning for risikoen tatt. At jeg tok en bunn underveis har ingen ting å si.

Lykke til med sparing!

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet
Schmuhu skrev (9 timer siden):

Du har politisk dvs. skattemessig risiko ved alle former for sparing. Det er enkelt å endre og å oppfinne nye skatt for politikken.

Når det gjelder gullmynter, så har jo du problemet med transport og oppbevaring. Dette er en risikofaktor som gjerne ikke prises korrekt inn i avkastningen det gir.

Jeg vil ikke anbefale gullmynter for vanlig sparing, fordi gull er like svingete som en global indeksfond, med noe ekstra risiko på toppen av det hele.

Bolig i Norge har faktisk så høy risiko, at de fleste velger å forsikre det i tillegg.

Når det er sagt, så er jeg uenig at gull aldri taper seg eller at det kan brukes i krisetider. Det er sant at gull misbrukes for å plassere pengene i krisetider, men det er en historisk bias.

Jeg sammenlignet forholdet mellom risiko og avkastning mellom MSCI World (global indeksfond), gull og sølv en stund tilbake. Tidsrommet er de siste tiårene så vi betrakter et ganske så stort tidsrom.

1) Gull
Volatilitet: 16%
Max Drawdown: -49%

2) Sølv
Volatilitet: 28%
Max Drawdown: -74%

3) MSCI World (global indeksfond)
Volatilitet: 15%
Max Drawdown: -55%

Gull er på ingen måte mindre risikoutsatt enn en global indeksfond.

Hva med kriser da?

Når aksjemarkedet er i en krisefase kan det til og med observeres at mange flytter verdiene sine til gull og sølv. Jeg sammenlignet gull og sølv sin avkastning når markedet kræsjet fra sitt høyeste punkt til sitt laveste punkt. La oss plukke 5 eksempler og studere de litt nærmere.

1) Kræsj vår '22:
Tidsrom: 31.12.2021 til 30.09.2022
Gull: -9%
Sølv: -18%
MSCI World: -26%

2) Koronakræsj '20:
Tidsrom: 31.12.2019 til 31.03.2020
Gull: +4%
Sølv: -22%
MSCI World: -21%

3) Finanskrisen '07 - '09:
Tidsrom: 31.10.2007 til 31.03.2009
Gull: +15%
MSCI World: -52%

4) DotCom Bubble '00 - '03:
Tidsrom: 31.03.2000 til 31.03.2003
Gull: +21%
MSCI World: -48%

5) Kræsj '89 - '90:
Tidsrom: 31.12.1989 til 30.11.1990
Gull: -5%
Sølv: -21%
MSCI World: -20%

MEN ..

Den omvendte effekten kan observeres i oppgangstider. Her kan du observere noe veldig spennende. Generelt er avkastningen for gull lavere i momentet. Det er problematisk når en ønsker å holde det litt lenger.

Gull kan ha enorm tap i forhold til en vanlig global indeksfond over tid.

Har du lang horisont så virker det egentlig mer greit å sitte stille i båten med en global indeksfond. Hvorfor burde jeg som småsparer flytte verdier til gull og sølv? Jeg ønsker jo ikke følge m.ed og drive spekulasjon om jeg må flytte verdiene eller ikke. Avkastningen innhenter seg etter krisen og jeg får avkastning for risikoen tatt. At jeg tok en bunn underveis har ingen ting å si.

Lykke til med sparing!

Schmuhu

Du har brukt mye tid for å legge frem alt dette, og tallene du viser til er sikkert riktige. Nå er jeg kun en småsparer, men hadde moro av å kjøpe noen få ozt med gullmynt i september 2021 til ca. 15.900,- pr. ozt. (unse). I dag er spotpris pr. ozt. 21.281kr. Et beløp jeg kan veksle inn på dagen om jeg vil. Så til poenget: Min fortjeneste genererer 0kr i skatt. Dette må du også ta med i ditt regnestykke kontra indeks-fond, bankrenter, osv. der skatt må trekkes fra din "fortjeneste" ved innløsning. Heller ikke formueskatt om du har inntil 1 mill. i gullmynt.

Skrevet

Hva er det man sparer til? Jeg har penger nok. Er ufør, singel, ingen barn, ingen venner. Livet skal også leves. Penger er ikke alt.

Anonymkode: b12a4...551

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det man sparer til? Jeg har penger nok. Er ufør, singel, ingen barn, ingen venner. Livet skal også leves. Penger er ikke alt.

Så heldig du er da. Noen sparer kanskje slik at de kan ha et vanlig liv med bolig og mat.

Anonymkode: f2712...0cc

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Så heldig du er da. Noen sparer kanskje slik at de kan ha et vanlig liv med bolig og mat.

Anonymkode: f2712...0cc

Hvor mye spiser folk egentlig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har tre barn og åtte barne-barn som jeg gjerne sparer til. Den største glede er at glede andre!! Noe jeg bifaller på det varmeste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...