Gå til innhold

Er det omgangssyke eller noe annet når barnet har spydd 1 gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Guttungen fyller 3 år i morgen og ble dessverre syk i helgen.. Kastet opp 1 gang på mårran og etter det var han litt slapp og ønsket ingenting å spise resten av dagen omtrent, greit nok det.. Men så har han ikke kastet opp noe etter det og heller ikke hatt diare eller feber. Matlysten har vært av og på i 3 døgn nå og legevakten vet ikke engang om det er normalt til å være omgangssyke. Guttungen bruker å miste matlyst når han får feber, men ikke utenom. Det har som regel gått gradvis oppover med tiden etter febern ha gått ned osv, men nå har han gått uten feber fra da han ble dårlig og det eneste man merker på han som ikke er som det skal er matlysten. Han har fin allmenntilstand ellers, men han har nektet å spise ting han elsker og det gjør han aldri. Han har prøvd å spise, men så spytter han det ut igjen som han heller aldri ha gjort før og barnehagen sier det er få tilfeller med smitte der så tror dere dette er omgangssyke eller er det noe annet? Kan man spy 1 gang og miste matlysten på den måten og plutselig ha super matlyst 1 gang ila dagen?  Fikk beskjed om å kontakte lege innen onsdag om det ikke hadde gitt seg etter 4 døgn..

Endret av Queeny
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke ut som omgangsyken. Mine barn mister også mat lyst i flere dager etter de har vært syke. 

Skrevet

Det kan det være. Ikke alle som blir like dårlige, umulig å si uten prøver hos legen, og de tar jo ikke det etter bare et par dager med urven form 

Anonymkode: 097d0...ada

• Liker 2
Skrevet

Om han får i seg væske så tenker jeg at matlysten kommer etterhvert. Den vil alltid kunne variere. Mine barn er periodevis veldig småspiste og mangler tilsynelatende appetitt, uten at jeg kan finne noen logisk forklaring. Plutselig spiser de igjen.

• Liker 1
Skrevet

Min gutt har hatt omgangssyke slik siden han var to år, nå er han nesten 4,5 år. Kaster opp en gang, kanskje to, og så ferdig. Veldig dårlig matlyst I noen dager. Dette har han tatt når det har godt omgangssyke i bhg... Jeg kaster også opp en til to ganger på en dag, og så ferdig. 

Anonymkode: c142e...f01

• Liker 1
Skrevet

Ikke ta med ungen i bhagen før det har gått minst 48 timer siden oppkast. Hørt den «unnskyldninga» før om at «det er ikke omgangssyke fordi hen kastet bare opp én gang». Og så er hele avdelinga smitta når dette «friske» barnet kommer tilbake :))))))

Anonymkode: 3ce24...5a0

• Liker 4
Skrevet

Kan være covid? Men kan også være omgangssyke. Det er mye rusk som går nå. God bedring 🌺

Anonymkode: 4d6f6...58a

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ringer du legevakta fordi ungen har spydd én gang? :klo:

Ingen her kan fortelle deg hvorvidt barnet ditt har omgangssyke, og ikke legevakta heller, men dersom han har hatt feber i tillegg til oppkast, er det sannsynlig. 

Anonymkode: 382ac...823

• Liker 5
Skrevet

Når ble han syk? I helgen er ganske vid tidsperiode. Når kasta han opp? Er avføringen normal?

Anonymkode: 2ccda...480

• Liker 2
Skrevet
Queeny skrev (26 minutter siden):

Guttungen fyller 3 år i morgen og ble dessverre syk i helgen.. Kastet opp 1 gang på mårran og etter det var han litt slapp og ønsket ingenting å spise resten av dagen omtrent, greit nok det.. Men så har han ikke kastet opp noe etter det og heller ikke hatt diare eller feber. Matlysten har vært av og på i 3 døgn nå og legevakten vet ikke engang om det er normalt til å være omgangssyke. Guttungen bruker å miste matlyst når han får feber, men ikke utenom. Det har som regel gått gradvis oppover med tiden etter febern ha gått ned osv, men nå har han gått uten feber fra da han ble dårlig og det eneste man merker på han som ikke er som det skal er matlysten. Han har fin allmenntilstand ellers, men han har nektet å spise ting han elsker og det gjør han aldri. Han har prøvd å spise, men så spytter han det ut igjen som han heller aldri ha gjort før og barnehagen sier det er få tilfeller med smitte der så tror dere dette er omgangssyke eller er det noe annet? Kan man spy 1 gang og miste matlysten på den måten og plutselig ha super matlyst 1 gang ila dagen?  Fikk beskjed om å kontakte lege innen onsdag om det ikke hadde gitt seg etter 4 døgn..

Ja, det kan være omgangssyke med oppkast én gang. 

Noen ganger tar det noen dager å få igjen matlysten etter omgangen, også med bare én runde oppkast.

Gi drikke som inneholder kaloriker/næring.

Anonymkode: 0154e...9a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke ta med ungen i bhagen før det har gått minst 48 timer siden oppkast. Hørt den «unnskyldninga» før om at «det er ikke omgangssyke fordi hen kastet bare opp én gang». Og så er hele avdelinga smitta når dette «friske» barnet kommer tilbake :))))))

Anonymkode: 3ce24...5a0

Uff, nei helt enig der. Er flere som har gjort det i min barnehage dessverre, men dette skjedde på lørdagsmårran så var ikke akkurat sånn at jeg tenkte så mye på akkurat det for han kan dra i morgen og det er jo tross alt bursdagen hans så han skal få dra om formen tilsier det, men er vell mer bekymret kan man si over om dette er noe annet enn omgangssyke og om det er noe som går over av seg selv eller må undersøkes og behandles selv om at formen hans er grei🥹

Skrevet
1 minutt siden, Queeny said:

Uff, nei helt enig der. Er flere som har gjort det i min barnehage dessverre, men dette skjedde på lørdagsmårran så var ikke akkurat sånn at jeg tenkte så mye på akkurat det for han kan dra i morgen og det er jo tross alt bursdagen hans så han skal få dra om formen tilsier det, men er vell mer bekymret kan man si over om dette er noe annet enn omgangssyke og om det er noe som går over av seg selv eller må undersøkes og behandles selv om at formen hans er grei🥹

Jeg tror du kan senke skuldrene med om det må undersøkes og behandles etter en oppkast. 

Anonymkode: 2ccda...480

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor ringer du legevakta fordi ungen har spydd én gang? :klo:

Ingen her kan fortelle deg hvorvidt barnet ditt har omgangssyke, og ikke legevakta heller, men dersom han har hatt feber i tillegg til oppkast, er det sannsynlig. 

Anonymkode: 

Ringte for å høre om det hørtes ut som omgangssyken eller ikke for sist vi hadde det så var alle syk og spydde flere ganger og hvis det jeg forklarte ikke virket så normalt så måtte jeg kanskje få han undersøkt. Han har ikke hatt noe feber heller, men har sagt at han har følt seg dårlig.

Skrevet

Behandlingen for det aller meste er ro, hvile og drikke til det går over. Det er ingenting legevakt hverken kan eller vil gjøre med er barn som har kastet opp én gang og har litt redusert allmenntilstand. Det går over uansett om det er omgangssyke eller et annet virus.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan være covid? Men kan også være omgangssyke. Det er mye rusk som går nå. God bedring 🌺

Anonymkode: 4d6f6...58a

Vi har mest trolig hatt det for rundt 1 uke siden så virket rart om det skulle vært det.. Ja det er det. Takk❤️

Skrevet
Sofakona skrev (32 minutter siden):

Høres ikke ut som omgangsyken. Mine barn mister også mat lyst i flere dager etter de har vært syke. 

Er de også veldig av og på da i matlyst?

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det kan det være. Ikke alle som blir like dårlige, umulig å si uten prøver hos legen, og de tar jo ikke det etter bare et par dager med urven form 

Anonymkode: 097d0...ada

Sant..

Skrevet
ms. Perfect skrev (32 minutter siden):

Om han får i seg væske så tenker jeg at matlysten kommer etterhvert. Den vil alltid kunne variere. Mine barn er periodevis veldig småspiste og mangler tilsynelatende appetitt, uten at jeg kan finne noen logisk forklaring. Plutselig spiser de igjen.

Hmmm, min kar er som regel ikke småspist utenom når han er syk og har oftest da feber, men hadde ikke det nå så er vell derfor det virker uvanlig for meg🫤

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Min gutt har hatt omgangssyke slik siden han var to år, nå er han nesten 4,5 år. Kaster opp en gang, kanskje to, og så ferdig. Veldig dårlig matlyst I noen dager. Dette har han tatt når det har godt omgangssyke i bhg... Jeg kaster også opp en til to ganger på en dag, og så ferdig. 

Anonymkode: c142e...f01

En venninne av meg opplevde samme med sin jente nå for noen uker siden så virker som det kan være sånn for noen og de bygger jo immunforsvar sånnsett som forklarer hvorfor man ikke blir like dårlig hver gang, men er vell bare jeg som er så vant med at han spiser seg gradvis oppover etter å vært dårlig og ikke sånn opp og ned som siste dagene og blir lett bekymret🤷‍♀️

Skrevet
Queeny skrev (5 minutter siden):

Er de også veldig av og på da i matlyst?

Ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...