AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Hei! Dere som har slitt eller sliter med mye tankekjør og bekymringer: hva hjelper eller har hjulpet for dere? Gjerne tiltak på både kort og lengre sikt. Har vært innom psykolog, men jeg har liksom ikke blitt helt overbevist eller funnet en god match. Eksempel på ting jeg sliter med: bekymrer meg for krig, snøskred, at barna skal holde meg våken om natten, at min nyfødte skal få kolikk osv. som dere skjønner er det et stort spekter, fra stort til smått, men felles er at det vokser en stor klump i brystet som gjør det vanskelig å tenke på andre ting, sove osv. Anonymkode: e96a6...359 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Er som deg. Men etter at jeg leste at de hadde funnet ut at statistisk sett skjer ikke 90% av det man bekymret seg for , da har jeg alltid det i bakhodet. Og ting jeg ikke kan gjøre noe med som krig, det er en stor bekymring til tider. I de periodene velger jeg å ikke se så mye nyheter fra å skåne meg selv. Meditere anbefales også mot tankekjør. Anonymkode: 0d568...dd3
Gjest StumpyHero Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 Hei! Dette kalles generalisert angst eller "beskymringsangst", ofte forkortet GAD. Har du fått denne diagnosen? Det absolutt mest effektive mot GAD er metakognitiv terapi. Teorien går ut på at det ikke er innholdet i tankene dine som er problemet, men hvordan du velger å forholde deg til de. I behandling vil du få mange øvelser du skal trene på og det er til tider veldig krevende. Statistikken viser at 70-90% blir friske av behandlingen. Anbefaler at du søker deg etter metakognitiv terapi, lykke til!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 StumpyHero skrev (14 minutter siden): Hei! Dette kalles generalisert angst eller "beskymringsangst", ofte forkortet GAD. Har du fått denne diagnosen? Det absolutt mest effektive mot GAD er metakognitiv terapi. Teorien går ut på at det ikke er innholdet i tankene dine som er problemet, men hvordan du velger å forholde deg til de. I behandling vil du få mange øvelser du skal trene på og det er til tider veldig krevende. Statistikken viser at 70-90% blir friske av behandlingen. Anbefaler at du søker deg etter metakognitiv terapi, lykke til! Takk! 70-90% er jo kjempebra. Hvor lang løp er det for de typisk? Anonymkode: e96a6...359
Gjest StumpyHero Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk! 70-90% er jo kjempebra. Hvor lang løp er det for de typisk? Anonymkode: e96a6...359 Du har typisk 4 sesjoner på 2.5 timer før du er alene og trener i 3 måneder. Deretter har du en oppfølgingstime for å måle fremgang eventuelt legge ny og videre plan for behandlingen.
skreppamedleppa Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 (endret) På kort sikt (i øyeblikket) Når jeg er mye i hode så er jeg ikke så mye i kroppen. For min del hjelper det å være mer i kroppen. Og det er mange øvelser som hjelper. Jeg har rotet litt rundt på pinterest, funnet noe som hjelper meg blant annet 5 grounding teknikker for nervesystemet. Det er en video men jeg fant den ikke nå på nettet så jeg har tatt skjermbilde håper det er forståelig Og det handler egentlig bare om å bryte det å være i en tankeloop og benytte seg av kroppen, sansene og omgivelsene for å bryte denne loopen. Det med å fokusere på pust har vært effektivt for meg. Men igjen for andre fungerer det ikke. Jeg har også hatt stort utbytte av psykomotorisk fysioterapi Endret 22. januar 2024 av skreppamedleppa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå