Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bedt i babyshower, og det er såpass nært at det er en selvfølge at jeg reiser for å komme dit. Tingen er at vi ikke har så veldig god råd (husbygging, uføretrygd og små barn). Reisen vil koste meg rundt 1500kr. Dette er mye for oss akkurat nå, mer enn vi brukte på julegaver til barna tilsammen. På facebookgruppa for alle som er invitert i babyshoweren har det blitt gjort en veldig stor sak utav dette med gaver. Alle som ikke kan komme grunnet reisevei, sender avgårde dyre gaver til en fellesperson som tar det med. Alle som skal komme skal også gi gaver i 1000-2000kr klassen. Jeg har ikke råd til dette i tillegg til reisen.

Jeg vet at mottaker ikke bryr seg. Hun er ei av mine nærmeste venninner, og hun vet godt om den økonomiske situasjonen vår. For henne vil det bety mye mer at jeg har reist for å være med, enn om jeg gir gave, og hva jeg evt gir.

Men de som arrangerer babyshoweren har altså fått for seg at det skal brukes store summer på gaver, og har satt opp ei liste man kan velge gaver fra, og det forventes at alle velger en ting fra lista "for å hjelpe den kommende mammaen med å få det hun trenger til baby kommer". Tanken er god, men jeg har ikke mulighet. Jeg går allerede langt over budsjett ved å reise bort.

Nå har jeg blitt "fryst ut" av gruppa (ikke felles venner, da jeg kjenner henne fra en annen plass enn de andre). Og det virker ikke lengre som jeg engang får oppdateringer om babyshoweren. Jeg har fått kommentarer om at det "bare" er noen tusenlapper. At det er "once in a lifetime" og at jeg burde klare å avse såpass. Det er tydligvis bedre om jeg melder avbud og sender en gave.

Klokkeslett og sted er ikke avgjort enda, og det virker som om jeg ikke får vite når og hvor, med mindre jeg melder meg på "gavelisten".

Jeg har aldri vært i babyshower før (ikke vanlig i mitt nærmiljø). Er dette normalt? Må jeg finne meg i at jeg ikke får være med i babyshoweren uten dyr gave? 

Anonymkode: 0461e...8fd

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er bedt i babyshower, og det er såpass nært at det er en selvfølge at jeg reiser for å komme dit. Tingen er at vi ikke har så veldig god råd (husbygging, uføretrygd og små barn). Reisen vil koste meg rundt 1500kr. Dette er mye for oss akkurat nå, mer enn vi brukte på julegaver til barna tilsammen. På facebookgruppa for alle som er invitert i babyshoweren har det blitt gjort en veldig stor sak utav dette med gaver. Alle som ikke kan komme grunnet reisevei, sender avgårde dyre gaver til en fellesperson som tar det med. Alle som skal komme skal også gi gaver i 1000-2000kr klassen. Jeg har ikke råd til dette i tillegg til reisen.

Jeg vet at mottaker ikke bryr seg. Hun er ei av mine nærmeste venninner, og hun vet godt om den økonomiske situasjonen vår. For henne vil det bety mye mer at jeg har reist for å være med, enn om jeg gir gave, og hva jeg evt gir.

Men de som arrangerer babyshoweren har altså fått for seg at det skal brukes store summer på gaver, og har satt opp ei liste man kan velge gaver fra, og det forventes at alle velger en ting fra lista "for å hjelpe den kommende mammaen med å få det hun trenger til baby kommer". Tanken er god, men jeg har ikke mulighet. Jeg går allerede langt over budsjett ved å reise bort.

Nå har jeg blitt "fryst ut" av gruppa (ikke felles venner, da jeg kjenner henne fra en annen plass enn de andre). Og det virker ikke lengre som jeg engang får oppdateringer om babyshoweren. Jeg har fått kommentarer om at det "bare" er noen tusenlapper. At det er "once in a lifetime" og at jeg burde klare å avse såpass. Det er tydligvis bedre om jeg melder avbud og sender en gave.

Klokkeslett og sted er ikke avgjort enda, og det virker som om jeg ikke får vite når og hvor, med mindre jeg melder meg på "gavelisten".

Jeg har aldri vært i babyshower før (ikke vanlig i mitt nærmiljø). Er dette normalt? Må jeg finne meg i at jeg ikke får være med i babyshoweren uten dyr gave? 

Ikke bry deg om den lista, du kjøper det du vil eller har råd til. Ikke la deg presse.

Anonymkode: fe327...f42

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har vært i noen få babyshower og jeg og de andre som har vært der har aldri gitt for de sumene, jeg har gitt i alt for 300 kr til 500 og det har ikke vært noe ønskeliste heller. 

Du gir for den summen du synes er riktig de som steller igang kan ikke bestemme hva og hvor mye du skal gi for. Alle har ulik økonomi og i dagens samfunn er dette noe å huske på. Og så lenge venninna de ikke bryr seg er vel det viktigste for henne at du kommer.  

• Liker 3
Skrevet

Er det «once in a lifetime» at ei venninne får barn ? :ler:

Anonymkode: f2edc...5bf

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke bry deg om den lista, du kjøper det du vil eller har råd til. Ikke la deg presse.

Anonymkode: fe327...f42

Jeg kommer ikke til å la meg presse, det er ikke aktuelt. Men det ser ut som det ender med at jeg da ikke får komme. Og det synes jeg er merkelig oppførsel...

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Hjelpe meg, for en ukultur de greiene der er! Jeg tenker at du får velge mellom å reise eller sende en presang (i en prisklasse som passer DEG). Om de andre blir snurt, gjør jo ikke det noe, det høres jo ikke ut som at dette er mennesker du har noe med å gjøre til vanlig. Du får snakke med venninnen din etter showeren hvis du synes du trenger å forklare deg, men jeg mener at hvis hun er en ordenlig venninne, forstår hun av seg selv at du ikke kan bruke 4 000 kroner på hennes babyshower.

Anonymkode: 4eeed...df9

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det «once in a lifetime» at ei venninne får barn ? :ler:

Anonymkode: f2edc...5bf

Ifølge de som arrangerer babyshoweren er det visst det... Tenk om jeg skulle brukt 2-3.000kr hver gang ei venninne fikk barn? Jeg hadde jo blitt blakk før året var omme. Men denne vennegjengen er en haug med 30-35åringer som fortsatt er på byen hver helg, de fleste er endten single eller på sitt forhold nr 499, og alle sammen leier små leiligheter sammen med venninner fordi pengene går til alt annet enn bolig. Jeg vet at hun som nå er gravid, min venninne, er i ferd med å distansere seg fra denne vennegjengen, men det er ikke min oppgave å si det til dem. 

TS

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hjelpe meg, for en ukultur de greiene der er! Jeg tenker at du får velge mellom å reise eller sende en presang (i en prisklasse som passer DEG). Om de andre blir snurt, gjør jo ikke det noe, det høres jo ikke ut som at dette er mennesker du har noe med å gjøre til vanlig. Du får snakke med venninnen din etter showeren hvis du synes du trenger å forklare deg, men jeg mener at hvis hun er en ordenlig venninne, forstår hun av seg selv at du ikke kan bruke 4 000 kroner på hennes babyshower.

Anonymkode: 4eeed...df9

Takk for støtten! Det var nok dette jeg trengte å høre. Jeg har tenkt det samme selv. Jeg er den som skal være med henne på fødsel (BF er dessverre ikke i bildet). Så jeg vet at vi er nære nok til at hun forstår og ikke blir sur eller noe. Så jeg tror rett og slett at hvis dem ikke snur, så må jeg bare droppe babyshoweren. Jeg kommer til å være der under fødsel, jeg kommer til å være med henne de første dagene på sykehuset. Babyshoweren er jo egentlig en bagatell.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

For en kjip gjeng. Det er heller aldri once in a lifetime at noen får barn😄 Nei, ts. Den gjengen får bare holde på med sitt, men de er ekstremt barnslige som fryser deg ut. Hadde du vært min venninne og jeg skulle hatt babyshower, ville det vært gave nok at venner kom. 

Anonymkode: 1ac33...38a

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

"Once in a lifetime" :ler:

Jeg har ikke vært på mange sånne arrangementer, men folk har ikke kjøpt dyre gaver, typisk 2-300 kr. Ikke bruk mer penger enn du har råd til.

Men jeg lurer på hvor det er "såpass nært", men koster 1500 kr å reise :klo: Med mindre du bor i Nord-Norge og har litt andre oppfatninger av hva som er nært...

Skrevet

Høres ut som en spesiell gjeng.. Og så dårlig gjort av dem å fryse deg ut av økonomi, såklart er det mye viktigere for din venninne at du kommer enn at du har med deg en gave. Men helt ærlig, jeg tror det blir mer kjøpepress til denne babyshoweren (typ fancy mat, kake, pynt osv), kan du heller spare pengene og avtale besøk med venninna di etter hennes ønske? Kanskje en rolig helg sammen  hyttetur, barselbedøk eller liknende. Tror det blir mye hyggeligere for dere begge to. Hvis hun distanserer seg fra denne vennegjengen er det nok uansett viktigere for henne med kvalitetstid med deg enn at du dukker opp i babyshoweren. Ettersom hun har kjennskap til din økonomiske situasjon tror jeg hun vil sette stor pris på at du velger å komme for bare henne enn for babyshoweren 💕

Anonymkode: f59b6...57a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å la meg presse, det er ikke aktuelt. Men det ser ut som det ender med at jeg da ikke får komme. Og det synes jeg er merkelig oppførsel...

TS

Jeg tror jeg hadde kjøpt gave, og avventet situasjonen. Hvis de andre fryser deg ut, og du ikke er tilstede i babyshower, så er det vel stor sannsynlighet for at din nærmeste venninne spør deg hvorfor, så bare si at du desverre ikke hadde råd til gavene de andre hadde bestemt og at du derfor ikke ble invitert. Så avtaler du en helg du reiser til henne og har en koselig venninnekveld dere to.

Endret av Taluno
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har alltid kjøpt gave selv, og har aldri opplevd det er et problem. Jeg ville sendt melding og spurt om dato, enkelt og greit. 

Anonymkode: 29f0f...732

Skrevet

Kan du snakke med mannen til din venninne? Han bør være oppdatert på dato og tidspunkt. At du kommer er gave nok når dere er nære venninner ❤️ drit i de andre folka. 

Anonymkode: 6d23f...0a7

Skrevet

Jeg har ikke vært på mange baby showers, men aldri vært press til hva man skal kjøpe eller prisklasse. På min første så kjøpte jeg en bleiepakke og et broderi, som vordende mor kunne brodere 🙂

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (2 timer siden):

"Once in a lifetime" :ler:

Jeg har ikke vært på mange sånne arrangementer, men folk har ikke kjøpt dyre gaver, typisk 2-300 kr. Ikke bruk mer penger enn du har råd til.

Men jeg lurer på hvor det er "såpass nært", men koster 1500 kr å reise :klo: Med mindre du bor i Nord-Norge og har litt andre oppfatninger av hva som er nært...

Det er nok relasjonen som er nær, ikke avstanden

Anonymkode: 25785...e71

• Liker 1
Skrevet

Folk altså! 

Om man velger å få barn bør man klare å kjøpe de viktigste tingene selv. 

Vet om flere som har fått bæresele, vugge, "spesialsmokker", ulike typer flasker, ammepumpe, moonboon, dyr vippestol osv hvor de aldri har fått bruk for det. Noen ting trenger man ikke før man merker om behovet er der. Mye tar også unødvendig plass. 

Det er mye fokus på baby. Hva med å gi venninnen din noe til seg selv? Ansiktsmaske, håndkrem, leppepomade, en bok? Og evt skrive et fint kort hvor du tilbyr deg litt avlastning når du kommer og hilser på (enten det er å passe baby så hun får hvilt seg, lage middag eller ta litt husarbeid). 

Anonymkode: 8900f...840

Skrevet

Jeg har vært i ganske mange babyshowers og ALDRI har det vært snakk om sånne summer! 
Vi pleier å gi for rundt 200-500 evt at flere går sammen å spleiser på noe dyrere.. 

Anonymkode: 39b8d...dce

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for støtten! Det var nok dette jeg trengte å høre. Jeg har tenkt det samme selv. Jeg er den som skal være med henne på fødsel (BF er dessverre ikke i bildet). Så jeg vet at vi er nære nok til at hun forstår og ikke blir sur eller noe. Så jeg tror rett og slett at hvis dem ikke snur, så må jeg bare droppe babyshoweren. Jeg kommer til å være der under fødsel, jeg kommer til å være med henne de første dagene på sykehuset. Babyshoweren er jo egentlig en bagatell.

TS

Du sier det selv her, babyshower er jo egentlig en bagatell. Det du skal bidra med, støtte i forbindelse med fødsel og i dagene etter er jo mye mer verdifullt for både mor og barn enn et slags oppkonstruert "utdrikningslag" i mangel av bedre ord for ei som skal bli mor for første gang arrangert av en gjeng med single partyjenter. I gamle dager hadde vi barselgrøt, og tror det i sjeldne tilfeller fremdeles brukes begrepet "grøtgaver" om gavene de får til sine nyfødte når folk kommer på barselbesøk. 

Dette er ikke et Halloween vs Julebukk-innlegg, men jeg vil virkelig slå et slag for konseptet barselbesøk, der man har med gave og gjerne noe mat eller annet som kan gjøre de første kaotiske ukene lettere for den nybakte mor lettere. Du skal jo faktisk investere både tid i denne perioden, pluss vil være en unik støtte med din erfaring med at du allerede har barn. 

Drit i hele babyshoweren, og være der for din venninne når dere allerede har avtalt. Du er gull ❤️ verdt!

Anonymkode: 8b82c...3bd

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er nok relasjonen som er nær, ikke avstanden

Anonymkode: 25785...e71

Aha :klaske:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...