Gå til innhold

Jeg har så mye hodepine! Vet snart ikke hva jeg skal gjøre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hovedproblemet er stress på jobb. Har ikke partner eller barn. Hadde ikke hatt sjans til å orke det etter jobb, fordi jeg 2-3 dager i uka har plagsom hodepine etter jobb er ferdig.

Noen dager er verre enn andre. Forrige mandag måtte jeg sove det av meg etter jobb, og ødela nattesøvnen. I dag er det mer plagsomt og ikke så ekstremt som forrige uke, men det slipper ikke taket. Barndommen var preget av migreneanfall, som var mer ekstreme enn dem jeg har i dag. Men like fullt veldig plagsomt og hemmende for å kunne leve et normalt liv.

Tar alltid paracet og ibux så fort jeg merker det, men som oftest virker det ikke. På det verste ønsker jeg nesten å bare få slippe, å ende livet rett og slett.

Det er så slitsomt å leve. Hvordan få bukt med dette? Kan jo ikke leve slik.

Anonymkode: 851f7...147

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo få dette utredet hos nevrolog, eller ved et hodepinesenter. Du trenger ikke ha det sånn. Gå til fastlege og få henvisning. ❤️

Anonymkode: ea9f5...ccc

• Liker 3
Skrevet

Ta migrenemedisin.

Anonymkode: 98c7c...758

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har migrene bør dette utredes. Før migrenedagbok som du tar med til legen. Start i den enden. Finnes medisiner, både forebyggende som blodtrykkssenkende og migrenemedisin når du har anfall

Anonymkode: e8d01...afd

Skrevet (endret)

*feilpost*

Endret av DelvisPresley
Skrevet

Har slitt med hodepine daglig i over 10 år.  Migrenemedisiner hjelper ikke.  Er visst spenningshodepine. Naprapat hjalp noe men altfor dyrt. Ibux hjelper noe så ganske avhengig av de. Fysio gir meg bare øvelser som er vonde å gjøre og som ikke har hjulpet.  Har gitt opp. 

Anonymkode: c0c13...91c

Skrevet

Går du på p-piller? Jeg slet masse med hodepine tidligere, men det forsvant når jeg slutta med p-pillene..

Anonymkode: a5e64...572

Skrevet

Ja du må snakke med legen din om symptomene du har. Det fins migrene medisin som kan ta når en får anfall, men det fins også forebyggende medisiner for migrene en kan prøve. Snakk med legen om å bli henvist til nevrolog. Dem er spesialister på migrene og slike ting. Kan og være at du har vondt i nakken og må få en tempur hodepute å sove på. Jeg merker det hjelper meg ofte med migrenen min, med at jeg er stiv i musklene i nakken min. 

Anonymkode: e1d36...3bd

Skrevet

Ja sånn kan du ikke ha det, og heldigvis er det god hjelp å få.   

Det du trenger å gjøre, er å begynne å registrere hodepinen din i en app.  Last ned BrainTwin. Den en helt Norsk, på tross av navnet.

Så bestiller du time hos fastlegen.  Du trenger ikke dra til nevrolog eller hodepinespesialist som noen nevner over her.  90% med migrene får all hjelp de trenger hos fastlegen. 

Fastlegen setter riktig diagnose, og hvis det viser seg at det er migrene får du skrevet ut triptaner, som er spesifikk anfallsbehandling mot migrene.  De aller fleste får god effekt av det. 

Det er antagelig migrene

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må jo få dette utredet hos nevrolog, eller ved et hodepinesenter. 

Anonymkode: ea9f5...ccc

Neida, dette er en utbredt misforståelse.  90% med migrene skal ikke til nevrolog.  Det er fastlegen som hjelper de aller fleste både med diagnose og behandling.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden du selv relaterer det til jobb, så tenker jeg du kanskje først bør forsøke behandling hos kiropraktor eller naprapat, og samtidig ha fokus på sunt kosthold hvor du spiser slik at du holder blodsukkeret ditt stabilt gjennom døgnet og du får i deg nok ernæring og energi, i tillegg til å være nok fysisk aktiv og jobbe med avspenning (f.eks. yin-yoga kan være bra for det), og få nok søvn.

Er ikke det nok, så få utredning hos lege/spesialist mtp. den barnemigrenen du hadde. Men, mye av det samme som over vil gjelde også om det skulle være migrene - kosthold og ernæring (ketogent kosthold har vist seg å ha kjempegod effekt mot migrene for mange), nok fysisk aktivitet, sunn livsstil, avspeninng.

Anonymkode: 19085...669

• Hjerte 1
Skrevet

Vet snart ikke hva du skal gjøre? Jo, du er voksen og du vet selvfølgelig at du må til fastlegen. Bare få det overstått.

Anonymkode: d7978...d8f

• Liker 1
Skrevet

Manuellterapeut

Anonymkode: d31b1...eb2

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at siden du skriver at hovedproblemet er jobb, så må du BYTTE jobb.

I tillegg bør du jo sjekkes til fastlegen selvsagt, kan være syn og alskens- men så lenge jobb er hovedproblemet vil du jo sjeldent få det bedre hvis du ikke endrer i rota. Kan jo tilpasse ift jobb, men det tipper jeg du allerede har gjort, så da er det bare å bytte. 

Anonymkode: fcf94...da1

• Nyttig 2
Skrevet

En venninne av meg fikk god hjelp av kiropraktor. Hun var plaget med stive skuldre/nakke, og hodepine, antagelig utløst av stress på jobb.

Det hjalp henne veldig.

Anonymkode: c8318...6cf

• Liker 1
Skrevet

Jeg har migrene, og dette hjelper meg: fysisk aktivitet, kiropraktor, pusteøvelser for å minske stress (ja, det funker faktisk) og SELVSAGT migrenemedisin når det er for ille. Av og til kan ibux/paracet funke.

Jeg har vært hos lege og det burde du også, men registrer først i Brain Twin (fra St.Olavs) sånn at du kan fortelle legen hvor ofte du har det, hvor det er og  hvor kraftig anfallet er. Registrer en mnd i alle fall. 

Anonymkode: 84f25...129

• Liker 2
Skrevet

helhetshelse.no

Anonymkode: 7cc2e...b8e

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler med deg. Hodepine er forferdelig. Jeg har hatt hodepine hver eneste (hver j....!) dag i to år. Det er ikke migrene, sa nevrologen. Det er tøft å ha vondt!

Har prøvd en del forskjellig, uten nevneverdig effekt. Tygger smertestillende som drops.

Men ja, du må til fastlege. Og/eller bytte jobb. Du er heldig som klarer å stå i jobb i alle fall.

Anonymkode: 499fb...b5b

Skrevet

Jeg hadde kronisk spenningshodepine, kontinuerlig hele dagen i 6 mnd, enda jeg gjorde alskens for å få den bort. 

Og det slo meg nå da jeg skrev det, fordi nå sitter jeg her med knapt hodepine, tenkte ikke over den svake dunkingen før jeg kjente etter. 

Jeg prøvde alskens strekkeøvelser fra fysioterapeut. Fjerne stimuli og skjerm. Det hadde litt effekt. Brukte sterke medisiner en periode. Styrketrening for nakke, skuldre, bryst og rygg hadde en del effekt. Så det anbefales! Hadde ikke hatt det så bra uten. 

Det som hjalp meg mest var noe som heter feldenkrais og Hanna somatics. Bruker øvelsene til John loupos somatics som ligger på youtube daglig. Mye mindre spenninger, kjevelås og smerter i kroppen, inkludert hodepine. I begynnelsen gjorde jeg 1 time om dagen. Nå gjør jeg 15-20 minutter, litt mer på dager med mye stress. 

God bedring! ❤️

Anonymkode: 61fea...c8d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Kalevala skrev (23 timer siden):

Neida, dette er en utbredt misforståelse.  90% med migrene skal ikke til nevrolog.  Det er fastlegen som hjelper de aller fleste både med diagnose og behandling.  

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne få migrenemedisin på blå resept uten å ha fått diagnosen hos nevrolog først. Er det blitt endringer som gjør at det ikke er nødvendig?

Anonymkode: 3d6c0...bb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...