Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes ikke dere at det er verdt å prøve? Når forholdet/samliv er sånn «greit» og muligheten for at vi går hver sin vei er der, er ikke det beste å få foreldreansvar alene istedenfor å må spørre faren om det er ok å opprette konto, reise utenlands osv.? 

Anonymkode: f2d60...bd7

Jo. Det er jo eventuelt bare å gi seg hvis han protesterer. Kanskje han ikke gjør det.

Anonymkode: a87bc...cb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes ikke dere at det er verdt å prøve? Når forholdet/samliv er sånn «greit» og muligheten for at vi går hver sin vei er der, er ikke det beste å få foreldreansvar alene istedenfor å må spørre faren om det er ok å opprette konto, reise utenlands osv.? 

Foreldreansvar handler ikke bare om å opprette kontoer. Hvis far ikke har foreldreansvar så mister han også retten til å bestemme over barnet. For eksempel kan du flytte med barnet utenlands uten at far har rett til å gjøre noe med det. Han vil heller ikke ha rett på informasjon om barnet fra barnehage eller skole. Hvis han bryr seg om barnet er det vel lite sannsynlig at han vil gi fra seg foreldreansvaret. 

Anonymkode: 01313...5cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvorfor vil du ta vekk fra far foreldreansvaret?

Anonymkode: e3152...318

For å unngå å få hans godkjenning til hver eneste ting senere. Allerede nå var han uenig i å opprette en sparekonto til barnet… 🙄 så dette er bare begynnelsen av å være vanskelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For å unngå å få hans godkjenning til hver eneste ting senere. Allerede nå var han uenig i å opprette en sparekonto til barnet… 🙄 så dette er bare begynnelsen av å være vanskelig.

Og ikke minst kan mor si at barnet skal bo fast hos henne når de flytter fra hverandre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og ikke minst kan mor si at barnet skal bo fast hos henne når de flytter fra hverandre.

Hvorfor vil du det? Er far uegnet til å ta vare på barnet?  Jeg kan absolutt forstå hvorfor man i noen tilfeller vil skjerme barnet sitt fra en forelder som ikke duger, men hvis han er en oppegående mann og far så er det ingen grunn til at barnet ikke skal være på samvær. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvis han har dårlig råd, kan han ikke. I tillegg: hva har det å si for han. Han ordner hverken pass eller bankkonto til barnet. Sånn sett samme for han. 

Hvis du kan få foreldreansvar alene og far er villig til det så ville jeg gjort det. 

det med pass, bankkonto, henvisninger til spesialisthelsetjeneste kan være vanskelig hvis man har en forelder som ikke vil samarbeide eller bevisst sabotere. Enten det er mor eller far. 

men å få foreldreansvar alene kan være vanskelig. Hvis far er uenig og han tar det til retten skal det veldig mye til for at han ikke får foreldreansvar. 

Anonymkode: 5adf8...88b

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må faktisk også se på barnets beste, og ikke dine egne behov og ønsker. Dette oser av egoistisk i mine øyne. «Jeg orker ikke forholde meg til den andre forelderen, så jeg vil bare gjøre det enkelt for meg selv». 

Anonymkode: 16b22...d5c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

e og magefølelsen sier at jeg bør søke om foreldreansvar alene. Har ikke bodd sammen med faren til barnet ved fødsel men flyttet sammen etterpå, derfor har jeg mulighet å bestemme uten hans godkjenning at jeg får 100%.

Eh….. Fri tolkning 😂😂😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo det er mulig når man ikke har bodd sammen ved fødsel. Da kan mor bestemme selv.

Ja, DA! Ikke ETTER at far har fått foreldreansvar!!! Mor får ikke leke med denne makten i ettertid. WOW

Skrevet
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Ja, DA! Ikke ETTER at far har fått foreldreansvar!!! Mor får ikke leke med denne makten i ettertid. WOW

Skatteetaten sier noe annet. Far får automatisk ved fødsel ja, men mor kan endre det innen fristen. .

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skatteetaten sier noe annet. Far får automatisk ved fødsel ja, men mor kan endre det innen fristen. .

Så de kan få barn sammen FLYTTE sammen og så er han ikke bra nok til å være far! Håper han bestrider dette. Han vinner jo da.

• Nyttig 1
Skrevet

TS fortjener INGEN støtte påså elendige beslutninger.. Han er far til barnet!!

Skrevet
5 minutter siden, Rotemor said:

Jeg syns det er svært spesielt å få barn med noen, som man da forlater, fordi forholdet er sånn «greit» og muligheten for at vi går hver sin vei er der, og derfor vil man frata den foreldreretten - samtidig som det virker som om man ikke engang har respekt nok til å fortelle personen at man skal frata dem foreldreskapet via at han kommer til å få beskjed om at ansvaret har forandret seg og at man må forklare seg når han får meldingen. 

Det er ikke far jeg tviler på i dette tilfellet for å si det sånn. 

• Liker 3
Skrevet

Du har rukket mye på 8 uker, da. Bodd alene etter fødsel, flyttet sammen, vurdert å flytte ut, kranglet om bankkontoer og begynt å tenke på problemer med pass på sikt? Hva med å legge den energien i å få foreldreskapet til å fungere (hver for dere eller som samboere,) men har du tenkt på at dere faktisk skal oppdra barnet sammen i 18 år fremover uavhengig av hvor dere bor?

Jøss. 

Anonymkode: 91889...76b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er svært spesielt å få barn med noen, som man da forlater, fordi forholdet er sånn «greit» og muligheten for at vi går hver sin vei er der, og derfor vil man frata den foreldreretten - samtidig som det virker som om man ikke engang har respekt nok til å fortelle personen at man skal frata dem foreldreskapet via at han kommer til å få beskjed om at ansvaret har forandret seg og at man må forklare seg når han får meldingen. 

Det er ikke far jeg tviler på i dette tilfellet for å si det sånn. 

Nå kjenner jeg ikke denne situasjonen. 
Da min sønn ble født så var jeg ikke sammen med far og jeg fikk foreldreansvar alene. Jeg har fremdeles prøvd å få et godt samarbeid når det kommer til samvær. 

Den andre ungen faren har som han har foreldreansvar for setter han seg på bakbena med alt som omhandler barnet. Moren får ikke tak i bankkonto til han, ikke bankkort, ikke pass, slet med henvisning til bup samt medisinert når diagnose ble satt. 

Faren er god med ungene når det kommer til samvær, men å ta beslutning mv så er det vanskeligere for han og han vil ikke samarbeide. Så dette kan gå begge veier. 

Anonymkode: 5adf8...88b

Skrevet
Rotemor skrev (11 minutter siden):

Bra at du tydeligvis kjenner faren. Hans utålmodighet, drikkevaner og at han kaller barnet sitt for dritunge og søppel. Ja denne faren er virkelig man ønsker seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Foreldreansvar handler ikke bare om å opprette kontoer. Hvis far ikke har foreldreansvar så mister han også retten til å bestemme over barnet. For eksempel kan du flytte med barnet utenlands uten at far har rett til å gjøre noe med det. Han vil heller ikke ha rett på informasjon om barnet fra barnehage eller skole. Hvis han bryr seg om barnet er det vel lite sannsynlig at han vil gi fra seg foreldreansvaret. 

Slik jeg tolker loven, har han rett på infoen fra skole/bhh selv uten foreldreansvaret 

§ 47.Rett til opplysningar om barnet

Foreldre som har foreldreansvar, har rett til opplysningar om barnet når dei bed om det. Har den eine av foreldra foreldreansvaret aleine, skal denne gje den andre opplysningar om barnet når det blir bede om det. Den andre har også rett til å få opplysningar om barnet frå barnehage, skule, helse- og sosialvesen og politi, om ikkje teieplikta gjeld andsynes foreldra. Slike opplysningar kan nektast gjeve dersom det kan vere til skade for barnet.

Anonymkode: 984d5...4e0

Skrevet

I andre land har mor mer rettigheter enn i Norge ser det ut som. Der får mor bestemme selv. Her skal alt være lik fordelt, selvom det er mor som bærer barnet 9 (tunge) måneder og får helvetes smerter ved fødsel. En ubrukelig far må man virkelig kjempe imot og mest sannsynlig taper.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bra at du tydeligvis kjenner faren. Hans utålmodighet, drikkevaner og at han kaller barnet sitt for dritunge og søppel. Ja denne faren er virkelig man ønsker seg.

Det der forteller meg mer om mor her

Endret av Rotemor
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en slik tråd. Når man får litt motstand, kommer det frem mye annerledes i innleggene etterpå. Først var forholdet helt greit, nå er det katastrofe på under en time. Hvorfor har du fått barn med en slik mann da?

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...