AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Del Skrevet 22. januar 2024 Har grublet mye og magefølelsen sier at jeg bør søke om foreldreansvar alene. Har ikke bodd sammen med faren til barnet ved fødsel men flyttet sammen etterpå, derfor har jeg mulighet å bestemme uten hans godkjenning at jeg får 100%. Det er ikke alltid lett å bo sammen og jeg gjør det egentlig kun for barnet, hadde ellers ikke tenkt å flytte sammen med han. Kanskje jeg ser det litt for negativ men jeg tror dersom vi skiller lag, ville det være en fordel at jeg har foreldreansvar alene. Jeg vet at han kommer til å få beskjed om at ansvaret har forandret seg og at han ikke vil like dette. Han har sterke meninger og vil generelt gjøre alt som han vil selvom det involverer andre. Jeg må bare forberede meg på store diskusjoner og at jeg må forklare meg når han fikk meldingen. Vi bor jo fortsatt sammen, men spørs hvor lenge jeg orker. Hva vil jeg med dette innlegg spør dere nå…egentlig bare litt støtte. Anonymkode: f2d60...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #2 Del Skrevet 22. januar 2024 Så dere har delt foreldreansvar nå? Da kan du jo ikke bestemme alene at du skal ha 100%? Skjønte lite av dette. Anonymkode: 91889...76b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #3 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så dere har delt foreldreansvar nå? Da kan du jo ikke bestemme alene at du skal ha 100%? Skjønte lite av dette. Anonymkode: 91889...76b Jo det er mulig når man ikke har bodd sammen ved fødsel. Da kan mor bestemme selv. Anonymkode: f2d60...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #4 Del Skrevet 22. januar 2024 Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 33bdc...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 33bdc...68b 8uker Anonymkode: f2d60...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #6 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 8uker Anonymkode: f2d60...bd7 For barn født fra og med 1. januar 2020, har foreldre felles foreldreansvar uavhengig av om dere er gift, samboere eller bor hver for dere. Anonymkode: 33bdc...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #7 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For barn født fra og med 1. januar 2020, har foreldre felles foreldreansvar uavhengig av om dere er gift, samboere eller bor hver for dere. Anonymkode: 33bdc...68b Feil. «Foreldre som ikke er gift eller bor sammen kan innen ett år etter at farskapet ble fastsatt, melde fra til Folkeregisteret at mor ønsker foreldreansvaret alene. Det gjøres med skjemaet Melding om foreldreansvar til mor alene (PDF).» Anonymkode: f2d60...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #8 Del Skrevet 22. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Feil. «Foreldre som ikke er gift eller bor sammen kan innen ett år etter at farskapet ble fastsatt, melde fra til Folkeregisteret at mor ønsker foreldreansvaret alene. Det gjøres med skjemaet Melding om foreldreansvar til mor alene (PDF).» Anonymkode: f2d60...bd7 Men dere bor jo sammen? jeg har foreldreansvar alene, men jeg bodde ikke med far da barnet ble født eller etterpå. Han er en fremmed for meg. Anonymkode: dcb34...330 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #9 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Feil. «Foreldre som ikke er gift eller bor sammen kan innen ett år etter at farskapet ble fastsatt, melde fra til Folkeregisteret at mor ønsker foreldreansvaret alene. Det gjøres med skjemaet Melding om foreldreansvar til mor alene (PDF).» Anonymkode: f2d60...bd7 Det du skriver gjelder kun for barn født før 1. januar 2020. Anonymkode: 33bdc...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men dere bor jo sammen? jeg har foreldreansvar alene, men jeg bodde ikke med far da barnet ble født eller etterpå. Han er en fremmed for meg. Anonymkode: dcb34...330 Vi bodde ikke sammen ved fødsel. Har «flyttet» sammen nå, men egentlig har jeg kun byttet adressen. Anonymkode: f2d60...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #11 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det du skriver gjelder kun for barn født før 1. januar 2020. Anonymkode: 33bdc...68b Det stemmer ikke. Mor kan forandre dette: Alle barn som fødes fra og med 1. januar 2020 får i utgangspunktet registrert foreldre med felles foreldreansvar. Dette gjelder både barn som har gifte foreldre, foreldre som bor sammen og foreldre som ikke bor sammen. Hvis mor ønsker foredreansvaret alene Foreldre som ikke er gift eller bor sammen kan innen ett år etter at farskapet ble fastsatt, melde fra til Folkeregisteret at mor ønsker foreldreansvaret alene. Det gjøres med skjemaet Melding om foreldreansvar til mor alene (PDF). Anonymkode: f2d60...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #12 Del Skrevet 22. januar 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det stemmer ikke. Mor kan forandre dette: Alle barn som fødes fra og med 1. januar 2020 får i utgangspunktet registrert foreldre med felles foreldreansvar. Dette gjelder både barn som har gifte foreldre, foreldre som bor sammen og foreldre som ikke bor sammen. Hvis mor ønsker foredreansvaret alene Foreldre som ikke er gift eller bor sammen kan innen ett år etter at farskapet ble fastsatt, melde fra til Folkeregisteret at mor ønsker foreldreansvaret alene. Det gjøres med skjemaet Melding om foreldreansvar til mor alene (PDF). Anonymkode: f2d60...bd7 Men dere glemmer å legge til noe viktig - at far kan bestride det. Det er ikke så beint frem at mor bestemmer dette 100% på egenhånd. Quote Dersom far likevel ønsker foreldreansvaret, kan han bringe saken inn for retten. Retten vil ta en avgjørelse ut fra en vurdering av barnets beste. Du kan lese mer om reglene for dette hos Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Og det står også om flytting: Quote Foreldre som flytter fra hverandre Foreldre som flytter fra hverandre, vil fortsatt stå registrert med felles foreldreansvar. De kan endre foreldreansvaret til at en av foreldrene skal ha foreldreansvaret alene ved å inngå en avtale om foreldreansvar. Foreldreansvaret kan også endres etter en rettslig avgjørelse. Anonymkode: 16b22...d5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #13 Del Skrevet 22. januar 2024 Ville anbefalt å lese alle detaljer: https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/foreldreansvar/#:~:text=Hvis mor ønsker foredreansvaret alene,til mor alene (PDF). Anonymkode: 16b22...d5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #14 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men dere glemmer å legge til noe viktig - at far kan bestride det. Det er ikke så beint frem at mor bestemmer dette 100% på egenhånd. Anonymkode: 16b22...d5c Det er riktig, men da må han reise sak for retten for å få foreldreansvar - og det koster penger! Videre det du skriver om flytting fra hverandre: det har ikke noe å si i min sak, siden det er fortsatt innen 1års-fristen som mor har å bestemme seg for foreldreansvar alene (må heller ikke flytte fra hverandre for å få det). Anonymkode: f2d60...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #15 Del Skrevet 22. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er riktig, men da må han reise sak for retten for å få foreldreansvar - og det koster penger! Videre det du skriver om flytting fra hverandre: det har ikke noe å si i min sak, siden det er fortsatt innen 1års-fristen som mor har å bestemme seg for foreldreansvar alene (må heller ikke flytte fra hverandre for å få det). Anonymkode: f2d60...bd7 Det koster penger, men tror du en far som ikke er enig bryr seg om pengene? 🤔 Anonymkode: 16b22...d5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #16 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er riktig, men da må han reise sak for retten for å få foreldreansvar - og det koster penger! Videre det du skriver om flytting fra hverandre: det har ikke noe å si i min sak, siden det er fortsatt innen 1års-fristen som mor har å bestemme seg for foreldreansvar alene (må heller ikke flytte fra hverandre for å få det). Anonymkode: f2d60...bd7 Saken er så opplagt at mor risikerer å måtte betale fars omkostninger. Anonymkode: a87bc...cb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #17 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det koster penger, men tror du en far som ikke er enig bryr seg om pengene? 🤔 Anonymkode: 16b22...d5c Hvis han har dårlig råd, kan han ikke. I tillegg: hva har det å si for han. Han ordner hverken pass eller bankkonto til barnet. Sånn sett samme for han. Anonymkode: f2d60...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #18 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Saken er så opplagt at mor risikerer å måtte betale fars omkostninger. Anonymkode: a87bc...cb2 Synes ikke dere at det er verdt å prøve? Når forholdet/samliv er sånn «greit» og muligheten for at vi går hver sin vei er der, er ikke det beste å få foreldreansvar alene istedenfor å må spørre faren om det er ok å opprette konto, reise utenlands osv.? Anonymkode: f2d60...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #19 Del Skrevet 22. januar 2024 Min venn hadde en ONS. Dama sa hun er gravid, vil føde barnet for seg selv og skal ikke kreve noe bidrag. Han var uenig. Tok saken til retten selv om barnet ikke var født ennå. DNA test var gjennomført etterpå som del av rettsaken. Nå deler de barnet (3 år) 50-50% selv om damen bare brukte han som donor. Anonymkode: d0d60...325 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #20 Del Skrevet 22. januar 2024 Men hvorfor vil du ta vekk fra far foreldreansvaret? Anonymkode: e3152...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå