Gå til innhold

Jeg har fått kviselignende utslett rundt munnen som ikke er kviser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått røde kviselignende utslett rundt munnen, som jeg ikke tror er kviser.

Huden rundt er rødlig, tørr og den flaker seg, og det prikker og klør litt.

Har klemt på de og det kom ut blank væske.

Har smurt på sinksalve og får se om det hjelper.

Noen tips?

Anonymkode: 90f72...cfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange får hudutslett vinterstid, pga kaldt ute, tørr og varm inneluft.

Du bør jo vurdere å dra til legen, så du kan behandle dette rett.

Anonymkode: 1f3fa...6cc

Skrevet

Det høres veldig ut som perioral dermatitt. Vanlig, spesielt hos unge kvinner. Ta en tur til lege, behandlingen kan ta litt tid om det er perioral dermatitt. 

Anonymkode: 9af02...c4d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mange får hudutslett vinterstid, pga kaldt ute, tørr og varm inneluft.

Du bør jo vurdere å dra til legen, så du kan behandle dette rett.

Anonymkode: 1f3fa...6cc

Fikk ikke legetime fordi det var fullt i ukesvis

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Perioral dermatitt?

Anonymkode: ce039...0cf

Det ligner litt på det og litt på herpes. Har litt i munnviken men resten på huden under leppene.

Er ikke herpes kun på leppene?

Ts

Skrevet (endret)

Høres ut som perioral dermatitt. En ganske vanlig lidelse som dessverre likevel veldig mange leger og hudleger har for dårlig kunnskap om. Leste nettopp en artikkel om det på nettet, og ikke engang i en presentasjon om akkurat dette tok vedkommende som var fagperson med noe som er så utrolig vesentlig å forstå om perioral dermatitt; Selv om utslettet er temmelig likt hos alle som får dette er det helt ulike ting som utløser en slik autoimmun reaksjon. Derfor finnes det heller ikke en løsning på problemet, men ulike, ut fra hvilken type bakterier/kjemiske stoffer som utløser reaksjonen. 

Dette medfører mye frustrasjon, fordi man må prøve seg frem for å finne løsningen som løser problemet hos seg. I artikkelen sto det blant annet at man skulle være forsiktig med å rense huden når man har perioral dermatitt. Dette stemmer for noen , men for meg for eksempel får jeg perioral dermatitt dersom jeg slurver med rens av huden, og å ikke rense den videre heller ville gjøre problemet større og større. Det som utløser denne autoimune reaksjonen i MIN hud er nemlig bakterier som rens fjerner (og svette "dyrker"). I tillegg har jeg god nytte av svovelholdig hudkrem, fordi det dreper akkurat den typen bakterier som jeg får reaksjonen fra. Andre får reaksjonen (som er lik fordi det er hudens måte å gå til kamp på) av helt andre bakterier/kjemiske stoffer, og løsningen på problemet blir da også helt ulik. 

Dette med at selv om reaksjonen er helt lik er årsaken svært variert er noe selv sørgelig få fagpersoner vet, så derfor fortviler mange over at råd de får ikke hjelper dem. Det er jo slik at selv om lus klør, skabb klør, eksem klør og så videre kreves det ulik behandling av det, og slik er det med PD også. Den autoimmune reaksjonen er riktignok lik, fordi hud har denne bestemte måten å reagere på (som feber er lik kroppslig reaksjon på ulike infeksjoner/sykdommer), men årsaken til at det skjer ulik, og derfor er det ikke en felles løsning på dette. 

Du kan finne ganske mange tråder om PD her på kg, hvor mange deler sine løsninger for å holde det i sjakk, men jeg vektlegger her å forklare hva som forårsaker dette (ulikt) fordi å forstå akkurat det er så vesentlig. Det blir fort fortvilende at andres løsninger ikke fungerer for deg dersom man tror dette er det samme hos alle som har PD. Resultatet er det samme, men årsaken ulik, og derfor er også behandlingen som er nødvendig ulik for ulike. Forstår man det kan man prøve diverse for å finne hva som løser problemet hos seg selv uten å bli veldig motløs når andres løsninger ikke nødvendigvis virker for deg. Som at rådet om å ikke rense huden er spinnvillt feil for min del. Det er hva som utløser dette hos meg, og å følge et slikt råd ville gjøre vondt verre for min del. For andre er det nok et godt råd. 

Hvorfor så få fagpersoner har så dårlig kunnskap om PD, så vanlig problem som det er, det er et mysterium jeg ikke har svar på. Synd er det imidlertid, for da blir det flaks og uflaks om man får god informasjon eller ikke. 

Er det ikke PD du har er du kanskje heldig, for det er noe krevende å finne sin løsning på dette. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...