Gå til innhold

Hva syntes dere om å bruke gammel pels?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det hjelper ikke å være veganer heller. Veganere er glad i avocado som er flydd over halve jorda, etter at bøndene er blitt drept av avokado mafian som skal ha tilgang på åkrene og dertil pengene. Så det ene tar det andre kan man si... klærne man går i om det er pels eller fast fashion, maten man spiser,  det er vanskelig å finne noe som ikke det ligger noen form for lidelse bak. 

Anonymkode: 34ff6...11b

Men det hjelper jo heller ikke å gi totalt f. fordi en ønsker å bruke en tåpelig ynnskyldning om at det alltid er en eller annen lidelse bak andre produkter. En kan jo ikke si at fordi det alltid skjer et eller annet drap en eller annen plass så går det helt greit om jeg dreper. Fordi andre mishandler barn så går det helt fint at jeg bare mobber. Når vi vet at pelsindustrien er en luguber bransje med mye stygt så må en forholde seg til det tenker jeg.

Anonymkode: 2dee0...5e8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville aldri gått med den, det å gå i plagg som er basert på andres lidelse er galt og du gir et signal om at du ikke bryr deg om dyr. Nei til bruk av pels! 

Anonymkode: d4147...f20

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min mening, som noen sikkert synes er kontroversiell:

JA, selvfølgelig er det greit å gå i arvet pels. Den er jo allerede produsert.

Jeg synes at pelsindustrien og kjøttindustrien egentlig går for litt det samme; for mange mannsaldre siden trengte mennesket kjøtt for å bli mett og for å få i seg nok proteiner, og det trengte pels fra dyr for å holde seg varm. Nå finnes det mange nok alternativer til både kjøtt og pels, så det moderne mennesket trenger egentlig ingen av dem lenger. Man må jo da selvfølgelig sette seg inn i kroppens behov og velge alternativ utifra det; på samme måte som ingen hadde byttet ut pelskåpa med en bomullsgenser i -20 skal man ikke bytte ut lørdagsbiffen med noen salatblader - det sier seg selv. Man må velge reelle alternativ som faktisk dekker kroppens behov. Pelskåpa kan erstattes av en ullkåpe, biffen kan erstattes av f.eks. marinert sopp og kikerter.

For et dyr som lever et lykkelig liv uten menneskelig påført lidelse, spiller det liten rolle om det er pelsen eller kjøttet (eller begge deler) som skal brukes etter at dyret er dødt. Jeg mener derfor at hvis det skal være tillatt å drive den ene næringen, f.eks. kjøttnæring, må det også være lov å drive den andre - pelsnæring. 

Om det skal drives næring som går ut på å utnytte noe som helst av et dyr, det være seg melk, egg, kjøtt eller pels, så MÅ det stilles langt strengere krav enn det har vært gjort hittil for å hindre lidelse. Dyret SKAL ha det bra, ha mulighet til å være ute og til å bevege seg, og til å være sammen med andre dyr. Da må man kanskje produsere i mindre grad enn det gjøres nå, for å sikre at alle dyr faktisk har det slik. Og mattilsynet må ha kontroller ofte.

Så ja, bruk den gamle pelsen (selv om dyret som døde for 50 år siden kanskje ikke hadde det bra), og få skikk på alle som driver med alt som involverer dyr. Vi (altså de aller fleste) trenger som sagt hverken kjøtt eller pels, men på den måten vil folk få muligheten til å velge - men kanskje må man kjøpe mindre enn man gjør i dag; investere i en dyr pelskåpe istedenfor to polyesterkåper og en parkas i polyester, kjøtt tre dager i uken istedenfor daglig.

Jeg ser ingen forskjell på folk som sier «jeg bruker pels fordi det er fint» og «jeg spiser biff fordi det er godt».

Anonymkode: 08c53...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er imot pels bør frastå fra å spise kjøtt. Hva tror dere skjer med dyra dere spiser?? De blir torturert, stort sett. Med mindre du velger å spise kjøtt fra gårder du vet har god dyrevelferd, så spiser du torturerte dyr: kyllinger, griser, kjøttokser, kyr? Alle er avlet opp for å gi deg kjøtt på svært inhumane måter. Det eneste som er innafor å spise er norskprodusert sau. 

Anonymkode: 4120f...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (Akkurat nå):

Jeg for min del finner ikke at pels er et fint plagg, men jeg liker den snille pelsen alpakka.

De blir kvitt ulla si og jeg får en varm jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker

Bruk i vei!! Jeg eier to minkpelser og en saueskinn kåpe, alle tre er kjøpt brukt og gamle. Tenker at spiser man kjøtt og eier skinnvesker kan man ikke rakke med på noen i pels🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

Jeg har fått en ekkel kommentar og mange positive på at jeg bruker pels:)

Anonymkode: badc9...dd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 17.35):

Det eneste som er innafor å spise er norskprodusert sau. 

Anonymkode: 4120f...bfd

Norskprodusert sau, som blir sluppet ut i fjellet flere måneder i året, uten tilsyn? Sau som har fått avlet bort alt som var av muligheter til å unngå fare? Sau som faller utfor skrenter og ligger og dør langsomt, blir tatt av rovdyr, brekker bein, drukner...

God dyrevelferd du liksom. 

Anonymkode: f23b6...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tenker at spiser man kjøtt og eier skinnvesker kan man ikke rakke med på noen i pels🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

Anonymkode: badc9...dd6

Så lenge en ikke dreper ca 11 millioner jøder og har en personlig holocaust så er ikke krig, tortur og drap så gale. Vi kan godt drepe et par individer og noen millioner for det er jo ikke så gale sånn egentlig. En kan jo ikke kritisere det så lenge noe eller noen andre har vært verre sant?

For det er det du sier her egentlig. 

Og vanligvis sier en ikke alt en mener av negativ karakter til mennesker. Det betyr ikke at en ikke både har tanker og meninger av negativ karakter om saker, klær, holdninger, utsende eller verdier hos andre mennesker.

Anonymkode: 2ec3b...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 19.40):

Nei, man sender ikke signal om at det er greit med pelsoppdrett og tortur av dyr. 

Man sender signal om at man er for miljøvern, gjenbruk og bærekraft.

Anonymkode: 15864...565

Miljøvern og bærekraft..? Er du klar over hvor mange omganger med miljøfiendlige gasser som må til for at pelsen skal bli herdet og holdbar? Det er ikke slik at de bare flår reven så er pelsen klar.

https://ce.nl/publicaties/natural-mink-fur-and-faux-fur-products-an-environmental-comparison/

Personlig synes jeg utnyttelse av hele dyret etter at det er blitt slaktet er topp! Og bruker gjerne brukt ull og pels fra (mat)kanin, rein etc. Også fra dyr som har blitt jaktet på under etiske metoder. Men å putte ROVdyr inn i små bur der de må leve uten verken mental stimuli eller mosjon er dyremishandling av verste sort. Selv hunder og katter har det bedre under disse forholdene da de ikke frykter mennesker, men det er ingen som ville puttet en hund eller en katt med samme behov i et slikt bur 24/7, uten tur, hjernetrim, mosjon, utløp for instinkter osv.

Så jeg synes pels brukt av mennesker fra disse dyrene er noe av det styggeste jeg ser. Det er ikke uten grunn for at pelsdyroppdrett er blitt ulovlig i Norge, og det til tross for at det var en vanvittig økonomisk innbringende næring. Jeg synes det vitner om total ignoranse å gå med det om man bryr seg en tøddel om hvordan dyrene har det. Om man ikke bryr seg så blir det noe annet.

Nå skal det sies at forholdene til pelsdyrene var bedre før i tiden da det ikke var industrielt hold med 40.000 dyr stuet sammen slik det er i dag.

Anonymkode: 78491...41e

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 13.51):

Jeg mener derfor at hvis det skal være tillatt å drive den ene næringen, f.eks. kjøttnæring, må det også være lov å drive den andre - pelsnæring. 

Du vet at det sistnevnte medfører mer lidelse, ikke sant? Jeg gikk på jordbrukksskole der de hadde pelsdyr, og nektet å gå inn der når vi hadde helgevakt for dyrene hadde det så sinnssvakt j**ig. Og det er faktisk ikke økonomisk mulig å drive med det uten at disse dyrene lever under totalt uakseptable forhold. Derfor kunne jeg aldri gått med pels, og blir bare kvalm av å se det.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå skal det sies at forholdene til pelsdyrene var bedre før i tiden da det ikke var industrielt hold med 40.000 dyr stuet sammen slik det er i dag.

Når er før i tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (17 minutter siden):

Når er før i tiden? 

På 30-40 tallet. Da gikk dyrene hvertfall ute og fikk beveget seg på litt større arealer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ser stygt på de som går med pels ja. Gjør det ganske tydelig hva jeg mener om personen.

Den kan og bør doneres til dyrebeskyttelsen.

Anonymkode: 95a89...4d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvordan mange i tråden tror at vi avler opp sau for skinnets skyld. Ganske kunnskapsløst å mene at sauhold er pelsoppdrett. 
Pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 19.40):

Nei, man sender ikke signal om at det er greit med pelsoppdrett og tortur av dyr. 

Man sender signal om at man er for miljøvern, gjenbruk og bærekraft.

Anonymkode: 15864...565

Dessverre så er det ikke så lett å se om en pelskåpe er ny eller arvet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 22.52):

Håper ALLE som gråter over pelskåper på KG er veganere. Ellers får dere bare holde munn. 😄

Anonymkode: 31f3d...9c4

Så det går ikke an å være i mot at dyr mishandles og drepes kun pga et unødvendig luksus produkt om man samtidig spiser produkter med kjøtt, fisk, melk og/eller egg? Deg om det...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er selvfølgelig helt greit å gå med en pels fra din oldemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (På 23.1.2024 den 18.14):

Har pelser som alle er arvet. De er sånn ca 60+ år. Jeg anser de som gjenbruk om jeg skulle velge å gå med dem. 
Hva er egentlig så galt med gjenbruk? IMG_2365.gif.4c37ccf9f46906e7b1edf51506f6c1e8.gif 

I utgangspunktet er gjenbruk veldig fint. Problemet er at gjenbruk av pels er med å opprettholder pelsmoten, og øker etterspørselen etter nye pelspeodukter.

Nå spørs det jo litt hvem du er og hvor du ferdes. Men når f.eks influenserne stiller i arvet pels, så øker det interessen for pels blant mange av følgerne. Om en "hvermansen" bruker arvet pels, har det isolert sett mindre betydning. Men når mange " hvermansen" går rundt i arvet pels, har det større betydning.

Pels er pels, det er ikke mulig å se forskjell på arvet og ny.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ser stygt på de som går med pels ja. Gjør det ganske tydelig hva jeg mener om personen.

Den kan og bør doneres til dyrebeskyttelsen.

Anonymkode: 95a89...4d7

Hva skal dyrebeskyttelsen gjøre med den?

Anonymkode: 89616...a9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...