Gå til innhold

Hva syntes dere om å bruke gammel pels?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rotemor skrev (6 minutter siden):

Saueskinnskåpe har aldri vært uglesett. Vi spiser jo dyret. Dette har lite med pelsoppdrett å gjøre. Tullete. 
Det er som å ikke skulle bruke ull. Så hvis du er veganer er det ok og bare da.

Er det sant?

Jeg har alltid tenkt at pels er pels… men jo, jeg spiser kjøtt, også sau…

Kanskje jeg våger å bruke den når jeg blir gammel 😇

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror ikke du blir hetset men du sender et signal til omverden om at du synes det er greit og helt ok med med pelsoppdrett, og tortur av dyr bare for at du skal gå med pels. Om du føler det er greit for deg må du jo bare gå med det.

Anonymkode: 2ec3b...923

Hva da med alle de som bruker dunjakker? 

Anonymkode: bab00...8dd

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva da med alle de som bruker dunjakker? 

Anonymkode: bab00...8dd

Jeg velger dyrevennlig av prinsipp 

https://www.dyrsrettigheter.no/pelsdyr/velg-dyrevennlig-i-vinter/

Så forbanna vanskelig er det ikke, og ikke er det kalt heller. Du kommer aldri til å få meg inn i en canada goose jakke på samme måte som det å ha en dau rev eller mink rundt halsen sier noe om deg som menneske og noe jeg ikke ønsker å kle meg med . Men om du ikke bryr deg så gjør du jo ikke det, men som sagt så danner klær et inntrykk av deg så også pelskåper.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror ikke du blir hetset men du sender et signal til omverden om at du synes det er greit og helt ok med med pelsoppdrett, og tortur av dyr bare for at du skal gå med pels. Om du føler det er greit for deg må du jo bare gå med det.

Nei, man sender ikke signal om at det er greit med pelsoppdrett og tortur av dyr. 

Man sender signal om at man er for miljøvern, gjenbruk og bærekraft.

Anonymkode: 15864...565

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, man sender ikke signal om at det er greit med pelsoppdrett og tortur av dyr. 

Nå ja.... Du står fritt til å tenke at det er det andre tenker om deg. Naivt på sitt beste 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (25 minutter siden):

Så leit at det har blitt sånn. At man må gjemme bort pelsjakken man har arvet, fordi man er redd for andres reaksjoner. 🥰

Men det er jo bare tull. Saueskinn har alltid vært greit. Vi spiser jo sau!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Overhodet ikke, jeg og min omgangskrets tenker at vedkommende støtter pelsoppdrett.

Anonymkode: 32a6a...541

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overhodet ikke, jeg og min omgangskrets tenker at vedkommende støtter pelsoppdrett.

Jeg respekterer ditt syn, og ber deg respektere mitt

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser her så får jeg lyst å bruke den pelsen som henger her. For det er helt greit å signalisere at jeg støtter pelsoppdrett, jeg var imot nedleggelse i utgangspunktet jeg. Står fint for den meningen. 

Anonymkode: 03a6b...5a4

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ALLE som gråter over pelskåper på KG er veganere. Ellers får dere bare holde munn. 😄

Anonymkode: 31f3d...9c4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da er det jo dere som tar feil, ikke hennes feil at dere skaper deres egen virkelighet 

Anonymkode: 4d34d...f87

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til opplysning så har Stortinget vedtatt at pelsdyroppdrett skal avvikles i Norge. Innen 2025. 
I januar i fjor ble de to siste pelsfarmene i Norge lagt ned. 
Så synes du kan bruke den med god samvittighet om den er produsert i Norge. 
For å produsere feks en pelskåpe av mink måtte opptil 60 dyr bøte med livet. Litt respektløs å da bare kaste en slik kåpe. 
De verste landene som driver med slik oppdrett er Danmark, Finland, Nederland, Kina og USA. 

Anonymkode: 3c985...068

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig at det er ok (bruke gammelt istedenfor å kjøpe nytt), men jeg har sagt nei til alt av pelskåper som jeg har blitt tilbudt. Er ikke personlig interessert i å opprettholde et fiksjonelt bilde av at pels er trendy. 

Man ser jo f.eks. i juletider hos influencere (egentlig også hos vanlige kvinner som prøver å kle seg litt) at den gamle pelskåpen kommer frem mens man har på penklær under, fikset hår og sminke, osv. Det ser glamorøst ut og denne gruppen blir jo påvirket til å gå gjennom fretex, kjøp av falsk pels, eller kjøp av ekte pels fra utlandet. Det er jo heller ikke slik at gruppen jeg sikter til ikke kjøper seg den trendy Holzweiler jakka fordi de har en gammel pels hengende i skapet som de tar frem til juletider. 

Skal man måtte stå ansvarlig for hvert eneste valg man tar selv når man i utgangspunktet ikke har noen onde hensikter? Nei, absolutt ikke, men jeg synes at bruken jeg ser av pelskåper glamoriserer pels, så da er ikke jeg interessert i å slenge meg med

Anonymkode: d51d0...2b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kjempefin kåpe etter mamma. Husker den fra hele oppveksten min, så den er vel fra 70-tallet Kanskje tidlig 80-tallet. Skulle gjerne ha brukt den da den har enorm affeksjonsverdi for meg, men tør ikke. Brukte den to ganger for ca 20 år siden, det får være med det.

Anonymkode: 8435a...03c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har pelser som alle er arvet. De er sånn ca 60+ år. Jeg anser de som gjenbruk om jeg skulle velge å gå med dem. 
Hva er egentlig så galt med gjenbruk? IMG_2365.gif.4c37ccf9f46906e7b1edf51506f6c1e8.gif 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er greit i det hele tatt. Bruker du pels så er du med på å reklamere til andre at det er greit med dyremishandling. Spiller ingen rolle om det er en gammel pels eller en ny.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Andre kan tenke sitt om deg og din omgangskrets som har kollektive meninger uten å nyansere. Har dere en avstemning om symbolpolitikk og hva dere skal mene? Eller henter dere dem direkte fra siste politisk korrekte influenser?

Anonymkode: 59996...2f8

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på 👍🏻 

Jeg er ikke imot konseptet pels i det hele tatt, men mener at dersom man skal produsere ny pels MÅ det være superstrenge krav til dyrevelferd. 
Jeg sliter på å se forskjellen på å drepe dyr for pels kontra mat. Vi trenger egentlig ingen av delene for å leve, og kunne lett ha kuttet begge. Dyret bryr seg jo ikke om det blir pels eller pølse, det dør jo uansett. 

Selv spiser jeg ikke kjøtt, men jeg har en nydelig second hand minkkåpe jeg bruker med glede. 

Så ja: bruk gammel pels. Og få skikk på både kjøtt- og pelsdyrnæring, slik at ingen dyr trenger å lide uansett hva det skal brukes til. Klarer man ikke det kan man legge ned begge deler.

Anonymkode: 08c53...560

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...