AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #41 Del Skrevet 23. januar 2024 Det er selvsagt ikke ok å bruke et produkt som er resultatet av grotesk dyremishandling. At plagget er brukt har ingen ting å si, ingen kan se det når man bruker den. Man sender et signal om at man støtter pelsindustrien og lidelsene den påfører dyrene. Det er teit å påstå at man «bryr seg om bærekraft og blabla» hvor mange av dere bryr dere FAKTISK om det? Alternativet til pels er heller ikke å kjøpe en ny plastjakke, fretex har et stort utvalg brukte gode kvalitetsklær. Det vil aldri være greit å kle seg i pelsen til torturerte dyr, man hedrer dem selvsagt ikke ved å bruke plagget. Man oppfordrer heller industrien til å kjempe for å få fortsette produksjonen, og man viser butikker at pels er trendy. Dette fører selvsagt til MER produksjon, det er helt absurd at ikke alle forstår noe så grunnleggende. Anonymkode: fff11...9b2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #42 Del Skrevet 23. januar 2024 Hvor lang tid må det ha gått etter at torturen fant sted før det er greit å bruke produktet? Regner dere pelskåper produsert i fjor som «brukt»? Det er skremmende å se holdningene her inne om denne saken, det viser virkelig at forfengeligheten trumfer alt. Anonymkode: fff11...9b2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 25. januar 2024 #43 Del Skrevet 25. januar 2024 Jeg så denne da de viste den på TV: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2014/MDUP11001814 Bare se den, og se om du fortsatt får lyst til å bruke kåpa. 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #44 Del Skrevet 26. januar 2024 Rosa Dartle skrev (19 timer siden): Jeg så denne da de viste den på TV: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2014/MDUP11001814 Bare se den, og se om du fortsatt får lyst til å bruke kåpa. 😊 Og du får lyst til å spise laks etter dette oppslaget? God middag! https://www.forskning.no/fisk-forurensning-havforskningsinstituttet/kostrad-om-fet-fisk-bor-vurderes-pa-nytt-ifolge-forskere/1809800 Anonymkode: b9aa3...ff5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #45 Del Skrevet 26. januar 2024 Folk må få lov til å bruke de klærene de har. Det å kaste de er totalt idioti. Disse unge og dume miljøaktivistene som sier at de grotesk dyremishandling er bare sprøyt. De får slutte denne hobbyen og heller gjøre noe mer nyttig. Anonymkode: b9aa3...ff5 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 26. januar 2024 #46 Del Skrevet 26. januar 2024 Jeg har også en arvet pels som jeg tok fram og brukte en dag det var pisse kaldt. Den er ikke noe moteplagg, seriøst. Men erfaringen er at dunkåpa mi er mye varmere og lunere. Mulig dun også er tvilsomt , men det finnes i hvert fall merking i forhold til dyrevelferd man kan se etter. Jeg gjetter på at også en tykk og god syntetisk dunjakke er vel så varm som pels. Men hva gjør man med gamle kostbare pelser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 26. januar 2024 #47 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og du får lyst til å spise laks etter dette oppslaget? God middag! https://www.forskning.no/fisk-forurensning-havforskningsinstituttet/kostrad-om-fet-fisk-bor-vurderes-pa-nytt-ifolge-forskere/1809800 Anonymkode: b9aa3...ff5 Jeg spiser ikke oppdrettslaks. Gjør du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 26. januar 2024 #48 Del Skrevet 26. januar 2024 Jeg har en kåpe fra min farmor. Kåpen er ikke pels, men kragen er mink. Jeg bruker denne med glede ved anledninger. Gjort er gjort. Hadde nok ikke kjøpt pels i dag, men bruker det som allerede er. Men pels er et vanskelig tema. Jeg har skinnsofa. Dette da jeg har dyr, skinn er lett å holde ren. Skinnet er fra kyr. Vi spiser koteletter mm. Hvorfor skal vi ikke bruke hele dyret? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 26. januar 2024 #49 Del Skrevet 26. januar 2024 Helene skrev (1 time siden): Men pels er et vanskelig tema. Jeg har skinnsofa. Dette da jeg har dyr, skinn er lett å holde ren. Skinnet er fra kyr. Vi spiser koteletter mm. Hvorfor skal vi ikke bruke hele dyret? Dette er vel noe av kritikken, er det ikke? At pelsdyr kun holdes for pelsen, i tillegg til at de ikke egner seg til å holdes i fangenskap. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 26. januar 2024 #50 Del Skrevet 26. januar 2024 Helt innafor å bruke pels. Kjør på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #51 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 19.05): Hvorfor? Det er da mye bedre med pelsnæring i Norge der vi har strenge regler for dyrevelferd, enn å importere fra land der ingen bryr seg om dyrevelferd. Ja da det beste hadde vært om hele verdensbefolkningen var veganere, men det kommer aldri til å skje. Da er det best å forholde seg til realitetene og gjøre det beste ut av det. Anonymkode: bab00...8dd De strenge reglene for dyrevelferd er på ingen måte nok for de ville dyrene. De lever i bur, på størrelse med hundebur. Det at det er enda verre i andre land gjør ikke dette ok. Dyrevelferden vi har for gårsdyr er allerede sånn at de ikke får sett sola engang, så kanskje vi skal droppe ville dyr i bur i tillegg. Og jeg spiser kjøtt, bruker skinn, der feks hele kua blir brukt, eller mye av den, istedenfor bare pelsen. Men ts, jeg synes du kan bruke den kåpen! Skader ingen dyr nå, er jo for sent. Og mye dårligere å kjøpe en ny plast jakke! Anonymkode: 58dd0...c5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #52 Del Skrevet 26. januar 2024 Anonymkode: 2ec3b...923 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #53 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anonymkode: 2ec3b...923 ? Disse bildene har jo ingenting å gjere med å bruke gammel pels Anonymkode: 15864...565 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catbert Skrevet 26. januar 2024 #54 Del Skrevet 26. januar 2024 Jeg hadde personlig ikke tatt på meg en pels om jeg fikk betalt. Jeg vil ikke fronte pelsdyrindustri og heller ikke den slags idiotisk luksusvare. Hadde følt meg ekstremt dum og teit. Og jeg er ellers veldig for gjenbruk! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catbert Skrevet 26. januar 2024 #55 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Anonymkode: 2ec3b...923 Fy faen…. 😭😭😭😭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #56 Del Skrevet 26. januar 2024 Det er et absolutt nei. Anonymkode: 36c45...e21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #57 Del Skrevet 26. januar 2024 Jeg er helt enig i, som noen skriver, at en kjøpt og brukt pels ikke skader noen dyr. Men problemet er om man normaliserer pelsbruk og på en måte godkjenner bruken. I verste fall er det noen som ser den på deg og synes den er veldig fin, eventuelt noen som ser opp til deg og ønsker å gjøre lignende som deg. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å være med på å kanskje inspirere eller oppfordre andre til å ville kjøpe en ny pels. Anonymkode: e6ac5...9d7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #58 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ? Disse bildene har jo ingenting å gjere med å bruke gammel pels Anonymkode: 15864...565 Det er likevel det en forbinder med pelskåper. Selv gamle mink og rev har aldri vært laget for å stå i bur eller bli brukt som kåper av noe slag. Og det er dette en gir en signaleffekt av at en støtter når en bruker pels. Det er ikke slik at reven før i gamle dager var så veldig keen på å bli brukt som kåper heller. Og det er den næringen, den uhyggelige torturen en støtter opp under med å gå med pels. Du signaliserer til omverden at pelsindustrien er verdt det jævlige. Tilbud og etterspørsel. Viss det finnes en etterspørsel vil det også finnes og lages et tilbud til etterspørselen. Når jeg ser et menneske som går med pels er det slike bilder jeg ser, tenker aldri at kåpen din er varm og fin og sikkert haugammel og vintage. Nei jeg ser et menneske som støtter opp under pelsindustrien sine grusomheter. Anonymkode: 2ec3b...923 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 26. januar 2024 #59 Del Skrevet 26. januar 2024 Helene skrev (2 timer siden): Jeg har en kåpe fra min farmor. Kåpen er ikke pels, men kragen er mink. Jeg bruker denne med glede ved anledninger. Gjort er gjort. Hadde nok ikke kjøpt pels i dag, men bruker det som allerede er. Men pels er et vanskelig tema. Jeg har skinnsofa. Dette da jeg har dyr, skinn er lett å holde ren. Skinnet er fra kyr. Vi spiser koteletter mm. Hvorfor skal vi ikke bruke hele dyret? Det er faktisk forskjell på pelsdyr og gårdsdyr. Pelsdyr er avlet på i veldig mange år, men man har likevel ikke klart å gjøre dem tamme nok til å holdes i bur. Det er derfor man ser de skadene man ser. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #60 Del Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 22.52): Håper ALLE som gråter over pelskåper på KG er veganere. Ellers får dere bare holde munn. 😄 Anonymkode: 31f3d...9c4 Det hjelper ikke å være veganer heller. Veganere er glad i avocado som er flydd over halve jorda, etter at bøndene er blitt drept av avokado mafian som skal ha tilgang på åkrene og dertil pengene. Så det ene tar det andre kan man si... klærne man går i om det er pels eller fast fashion, maten man spiser, det er vanskelig å finne noe som ikke det ligger noen form for lidelse bak. Anonymkode: 34ff6...11b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå