Gå til innhold

Kan det å spise morkake unngå at mange nybakte mødre får fødselsdepresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sophie Elise kom nettopp ut i story og sa at hun skal spise morkaken sin.

Det fikk meg til å minne om en artikkel jeg leste tidligere på aftenposten (https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/mRKLmg/nei-du-skal-ikke-spise-morkaken-din-nei-det-er-ikke-en-gammel-tradisjon-og-nei-at-dyr-gjoer-det-er-ikke-et-godt-poeng).

Kan det å spise morkake gjøre at en slipper fødselsdepresjon?
Hvorfor blir så mange mødre deprimerte etter fødsel?

Selv om artikkelen på aftenposten sier at man ikke skal spise morkake, klarer jeg ikke se noe seriøst argument at det er farlig å spise den. Vedkommende som spiste morkaken på aftenposten sin artikkel sa hun følte seg frisk og mye bedre etterpå. Er morkaken virkelig et avfallsprodukt?

Jeg er med Sophie Elise. Jeg synes alle skal ha fritt valg på om de vil spise morkaken eller ikke. Selv om ikke journalist i aftenposten er enig fordi det er hennes mening, så betyr det ikke at hun har rett til å bestemme over andres liv og kommentere hva de skal og ikke skal gjøre.

Skjermbilde 2024-01-22 kl. 18.35.40.png

Anonymkode: f7885...0ec

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det naturlige så ille? Er ikke det naturlige bra?

Av å spise morkake får mødre mye jern i seg som kan gjøre dem mer våkne i småbarnsperioden med mer energi. I en fødsel mister damer mye blod og jernmangel blir relevandt

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Av å spise morkake får mødre mye jern i seg som kan gjøre dem mer våkne i småbarnsperioden med mer energi. I en fødsel mister damer mye blod og jernmangel blir relevandt

Naturlig er ikke alltid bra nei. Det er flere som reagerer på naturlige ingredienser i sminke, hår produkter ol, enn det er folk som reagerer på ikke naturlige stoffer. 

Morkaken inneholder vel også mye tungmetaller fordi mors system renses for dette under svangerskapet til en viss grad? Om det stemmer vet jeg ikke, men har hørt det. 

Anonymkode: 78235...214

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg er helt for at man skal gjøre det man vil, men nei takk - ei heller ser jeg behovet for å dele med omverden om man skal spise morkake eller ikke. PR stunt. 

Anonymkode: 6fd99...76b

• Liker 12
Skrevet

Grunnen for at andre dyr spiser morkaken, er for å ikke tiltrekke seg rovdyr. Det gir ingen mening for oss, som de fleste sære trender som kommer fra Hollywood 

Anonymkode: c007d...3c8

• Liker 26
  • Nyttig 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Naturlig er ikke alltid bra nei. Det er flere som reagerer på naturlige ingredienser i sminke, hår produkter ol, enn det er folk som reagerer på ikke naturlige stoffer. 

Morkaken inneholder vel også mye tungmetaller fordi mors system renses for dette under svangerskapet til en viss grad? Om det stemmer vet jeg ikke, men har hørt det. 

Nettopp. Naturlig er ikke alltid best, nei. Det finnes en episode av Folkeopplysningen om «det naturlige». Hvor man tar opp deriblant fødsel også. Det naturlige er å føde i naturen; men det naturlige betyr også mer dødfødsler og kvinner som dør i fødsel. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er kun vi og sjifraffen som har det sånn å ikke spise morkaka. Alle andre raser spiser morkaken. Hva så? Har det blitt forsket noe på effekten og skader med dem som har spist morkake? Hva med hun i den artikkelen (Ingrid Marie). Har hun fått noe varige men av å spise morkaken sin?

Du har hørt det ja, som vil si du vet ikke om det stemmer.

• Nyttig 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Naturlig er ikke alltid best, nei. Det finnes en episode av Folkeopplysningen om «det naturlige». Hvor man tar opp deriblant fødsel også. Det naturlige er å føde i naturen; men det naturlige betyr også mer dødfødsler og kvinner som dør i fødsel. 

Føde i naturen og spise morkaken er forsåvidt to forskjellige ting. Selv om noen gjør det ene, betyr det ikke at føde i naturen er det man også skal.

Skrevet

Æsj. Kannibalisme ser jeg på det som 🤢 Er jo et organ man spiser… Et midlertidig organ men likevel et organ 🥴

Anonymkode: 3a5ef...d4f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er bare tøys… Dersom du var akutt jernfattig og ikke hadde tilgang til mat, så ok muligens… Det er ikke vært vanlig her i tidligere tider heller, det er en myte… Du spiser ikke blindtarmen din liksom, selv om det er næring i den også 🙈 

Anonymkode: 33817...851

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Morkaken er full av alle avfallsstoffer som ikke skal inn i barnet. 

Tull, ved å spise morkaken får mor o seg alle slaggstoffer som ble stoppet på vei inn til barnet. Derfor anbefales helt andre måter å få i seg jern på. 

Ellers er ikke blodtapet normalt noe større enn at vanlig sunn kost holder. 

Naturlig spiser dyr morkaken for å skjule lukt. Man kan også grave den ned. Her I Norge er vi så heldige at vi er trygge for slikt, og morkaken kan derfor bare kastes. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun tar nok en "Tom Cruise". Han proklamerte også at han skulle spise morkaken. Men gjorde han det? Nei.

• Liker 5
Skrevet

Dersom de i det minste faktisk spiste den kunne dette vært litt underholdende… men de får den tørket og pulverisert, og inntar den i kapselform - stemmer ikke det? 

Anonymkode: 33817...851

• Liker 6
Skrevet

Altså, selv om den inneholder jern eller andre næringsstoffer så har vi ikke behov for det. Er man så fattig at man ikke har råd til å fylle næringsbehovet sitt  så bør man kanskje dra på NAV. Men Sophie Elise er jo søkkrik, så hun har jo råd til å kjøpe alle de næringsstoffene hun trenger og mer enn det. De dyrene som spiser morkaka si gjør det for å ikke tiltrekke seg rovdyr. Det er derfor noen dyr spiser dødfødte barn også. Vi driver da ikke å spiser dødfødte barn av den grunn vi. 

Det er bare en merkelig trend som kjendiser driver med. 

Jeg fikk ikke se morkaka mi en gang. Den kom ut i flere biter. Digg.

Anonymkode: 7c51f...a14

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Føde i naturen og spise morkaken er forsåvidt to forskjellige ting. Selv om noen gjør det ene, betyr det ikke at føde i naturen er det man også skal.

Det å føde i naturen høres faktisk talt mer normalt ut enn å spise morkaken spør du meg...

• Liker 5
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Men begge er «naturlig» fra evolusjon og biologisk perspektiv. 

Skrevet

Hva er det med akkurat morkaka som skal hjelpe mot fødselsdepresjon? Hjelper den mot andre typer av depresjon?

• Liker 6
Skrevet

Go for it 

Anonymkode: e46ec...f48

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For det første er det ikke naturlig å spise morkake for mennesker. For det andre er ikke nødvendigvis naturlig lik bra, nei. Det er naturlig at mange mødre og barn dør under eller like etter fødsel, synes ikke det er noe vi skal etterstrebe bare fordi det er naturlig.

Skrevet

Jeg er for at det er fedrenes jobb å spise den.

Anonymkode: adf02...2e7

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...