Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En som jeg så som en venninne, gjorde meg veldig skuffet. Saken er den at jeg strikket en gave til henne til jul, og hun ga den bort. Det må hun egentlig bare gjøre for meg, men det var vel ikke nødvendig å si det til meg…? ‘Nei, den ga jeg bort ……. likte den så godt, så hun fikk den av meg..’ Dette var det hun svarte meg da jeg spurte om hun likte julegaven. 
Jeg ønsker ikke mer kontakt med henne, dette var vel dråpen. Synes egentlig dette var respektløst, krympet meg under ordene som kom. Kunne hu ikke bare gidd gaven bort, og ikke sagt det til meg…? Men det var akkurat det da, hun sa det til meg. Jeg fikk det rett i fleisen, at det ikke betydde noe med en personlig gave, som jeg hadde strikket, med tanke på akkurat henne. Okei, så lærer man da, hvem som er venner, og ikke. Jeg sa det til henne at jeg ble veldig skuffet over at hun ga bort gaven, da fikk hun gaven tilbake i hus igjen. Jeg har fått nok, har vært flere liknende episoder, nå trenger jeg råd. Hvordan kan jeg ende dette usunne vennskapet på en grei måte..?

Anonymkode: c79d1...ecd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare slutt å ta kontakt det. 

Anonymkode: 9952b...ad3

Skrevet

Det enkleste er vel å fase ut vennskapet. Ikke ta kontakt med henne. Blir fort veldig ubehagelig å møte henne i andre sammenhenger, med felles kjente osv hvis du konfronterer.

Anonymkode: ee89c...79e

• Liker 3
Skrevet

Gi en kaktus

Anonymkode: a2631...26d

Skrevet

tror hun får det bedre med å ikke være venn med deg så jeg synes du bare skal si at du ikke vil ha kontakt med henne mer.  Du trenger aldri å gi en forklaring, men du kan si at det var pga. at genseren ble gitt bort.

En gave burde den andre personen få gjøre som man vil med. 

• Nyttig 2
Skrevet

Kommenterer ikke rundt genser-episoden din. Men jeg har dumpet en god venninne. Startet med Gohsting, i noen tilfeller går jo bare vennskapet over av seg selv da. (I så fall vet man at alt var enveis uansett). Men her tok venninnen opp gohstingen min å da måtte jeg bare si det som det var. At dette vennskapet er over. Her var det snakk om mer shady ting som hadde skjedd enn en regifta genser, da. Men antar det er mange flere ting bak i ditt tilfelle og.

Anonymkode: a0474...6bc

• Liker 1
Skrevet

JA okay..det var dårlig gjort av henne. Men jeg lurer litt på hvorfor du strikket en genser som hun ikke ville ha ? :P Tenk å bruke så lang tid på en flott plagg, og så gi det bort, og så bli sur for at det ikke faller i smak når hun faktisk har en helt annen smak? Det er jo det som er poenget med gaver, at man finner ut hva personen liker og gir vedkommende tingen? 🤔

Men uansett. Du kan si til henne at du er så såret at du lurer på om det ikke fungerer så godt å være venner. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Står ikke at det var en genser, kanskje det var noe mindre? Uansett traff du ikke smaken. Hun var mer ærlig enn høflig, men det er utrolig vanskelig å gi bort sånt…

Jeg ga et smykke til en god venninnes runde dag. Var veldig i tvil….har aldri sett henne bruke det, så det falt nok ikke i smak. Jeg håper hun fikk byttet det i noe fint :) Har aldri spurt, det ville jo bare være pinlig for begge. 

Anonymkode: 5b228...e9b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er en typisk tullete situasjon strikkere roter seg selv opp i - og jeg er strikker selv. Men jeg har helt sluttet å strikke ting til gaver, og i hvert fall overraskelsesgaver.

Her synes jeg du bør ta på deg hovedansvaret for at situasjonen ble dum.

Ikke strikk gaver til andre uten at de er involvert i prosessen, og får være med å velge ut oppskrift og farger. Skjønner godt du føler deg såret, men her bør du gå litt i deg selv.

Du satte din venninne i en veldig vanskelig situasjon, ved å gi henne en hjemmelaget gave hun ikke likte - som ikke kan byttes eller returneres.

Attpåtil, så har hun jo forsøkt å reparere, og skaffet gaven tilbake igjen når du sa du ble såret.

Det er du som ikke tåler å høre en ærlig tilbakemelding her.

Anonymkode: 6981c...2f2

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke klandre henne for å svare på spørsmålet du stilte? Nei det blir for dumt!

Hvis du ikke vil vite, ikke spør.

Det er helt innafor å ikke like en julegave man får, bare fordi den er hjemmelaget betyr ikke at man vil gå med klær man ikke liker.

Jeg hater folk som spør hva man synes om gaven man fikk av dem. Spesielt klær (som er så smakssak at jeg mener man skal være rimelig sikker før man gir det til jul). Det at du spurte henne om hva hun synes om gaven, viser at du gav den for din egen del og selvfølelse, ikke for hennes skyld. Hvis du gav den for hennes skyld hadde du ikke behøvd bekrefteser på det etterpå.

Anonymkode: 6ccf6...833

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det enkleste er vel å fase ut vennskapet. Ikke ta kontakt med henne. Blir fort veldig ubehagelig å møte henne i andre sammenhenger, med felles kjente osv hvis du konfronterer.

Anonymkode: ee89c...79e

Ikke alle som takler dette så bra, personlig ville jeg nok lagd noe kvalme eller konfrontert, bare for å ha fått sagt mitt. Da hadde jeg hvert fall kunnet akseptere det. De som godtar å bare bli "faset" ut, må være ganske sære. Det er jo utrolig respektløst og feigt gjort av voksne folk!

Anonymkode: eb3a5...3d2

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 19.51):

Du kan ikke klandre henne for å svare på spørsmålet du stilte? Nei det blir for dumt!

Hvis du ikke vil vite, ikke spør.

Det er helt innafor å ikke like en julegave man får, bare fordi den er hjemmelaget betyr ikke at man vil gå med klær man ikke liker.

Jeg hater folk som spør hva man synes om gaven man fikk av dem. Spesielt klær (som er så smakssak at jeg mener man skal være rimelig sikker før man gir det til jul). Det at du spurte henne om hva hun synes om gaven, viser at du gav den for din egen del og selvfølelse, ikke for hennes skyld. Hvis du gav den for hennes skyld hadde du ikke behøvd bekrefteser på det etterpå.

Anonymkode: 6ccf6...833

Ganske spesielt å ikke fortelle selv hva man synes om en gave så folk slipper å spørre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...