Gå til innhold

Barn som har sovet for lenge på dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Dere kommer sikkert til å synes jeg er hysterisk, men i dag hentet jeg gutten min på 1,5 år. Han hadde ved et uhell sovet 1 t lengre enn han "skal". Vi har satt grense på 1,5 t, men i dag sov han altså 2,5 t. Jeg er alene med mine tre denne uken, og i morgen skal jeg på to jobbintervju og skulle gjerne hatt en god natt søvn.

Hva ville dere gjort i min situasjon? Hva pleier å hjelpe for dere i disse tilfellene? Legge senere? 

Vi har tidligere opplevd at gutten vår våkner hyppigere og/eller har lengre våkenperioder på natt. Spesielt sistnevnte har vi tenkt er knyttet til for lavt søvntrykk. Det er lenge siden nå, siden vi satt grense i bhg.

Jeg regner med at jeg vil få noen negative tilbakemeldinger om at jeg stresser for mye med dette, men jeg ber altså om råd og tips til hva som har fungert for dere når dette har skjedd. Noen med erfaringer?

Anonymkode: 64c40...a38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når legger han seg ellers? Prøv å følg rutiner og evt legg noe senere. 

Anonymkode: 657f8...f98

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei dere! Dere kommer sikkert til å synes jeg er hysterisk, men i dag hentet jeg gutten min på 1,5 år. Han hadde ved et uhell sovet 1 t lengre enn han "skal". Vi har satt grense på 1,5 t, men i dag sov han altså 2,5 t. Jeg er alene med mine tre denne uken, og i morgen skal jeg på to jobbintervju og skulle gjerne hatt en god natt søvn.

Hva ville dere gjort i min situasjon? Hva pleier å hjelpe for dere i disse tilfellene? Legge senere? 

Vi har tidligere opplevd at gutten vår våkner hyppigere og/eller har lengre våkenperioder på natt. Spesielt sistnevnte har vi tenkt er knyttet til for lavt søvntrykk. Det er lenge siden nå, siden vi satt grense i bhg.

Jeg regner med at jeg vil få noen negative tilbakemeldinger om at jeg stresser for mye med dette, men jeg ber altså om råd og tips til hva som har fungert for dere når dette har skjedd. Noen med erfaringer?

Prøver å være så aktiv som mulig på ettermiddagen, komme seg ut i frisk luft, gå tur, eller ake.

Roer ned en times tid før leggetid, spiser kveldsmat og tar et rolig bad med litt varmt behagelig vann og dempet belysning. 
Legger til vanlig tid, tar litt lengre tid med leggingen men sovner nå til slutt 😅

Gir også godt med melk (får flaske). 

Anonymkode: 95e85...6f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barn er forskjellig så her finnes det ikke noe fasitsvar. For det ene barnet mitt utsatte jeg leggetid 1-2 timer. Han sovnet kjappere da enn hvis jeg la han til normal tid.

Anonymkode: 58417...4d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når legger han seg ellers? Prøv å følg rutiner og evt legg noe senere. 

19 til vanlig. Håper litt på at noen kan berolige meg med at å skyve legging en halvtime senere feks typisk kan skape tilsvarende søvntrykk som en time mindre lur. 

Også må jeg bare beklage. Jeg er over snittet stresset over å være alene hjemme med kids på natt som er litt uforutsigbare i søvnmønsteret. Og når jeg i tillegg ønsker å prestere i morgen... 🫨 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøver å være så aktiv som mulig på ettermiddagen, komme seg ut i frisk luft, gå tur, eller ake.

Roer ned en times tid før leggetid, spiser kveldsmat og tar et rolig bad med litt varmt behagelig vann og dempet belysning. 
Legger til vanlig tid, tar litt lengre tid med leggingen men sovner nå til slutt 😅

Gir også godt med melk (får flaske). 

Takk for svar, vi tar oss muligens en tur ut i stormen. Blir natten typisk som vanlig hos dere da?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

19 til vanlig. Håper litt på at noen kan berolige meg med at å skyve legging en halvtime senere feks typisk kan skape tilsvarende søvntrykk som en time mindre lur. 

Også må jeg bare beklage. Jeg er over snittet stresset over å være alene hjemme med kids på natt som er litt uforutsigbare i søvnmønsteret. Og når jeg i tillegg ønsker å prestere i morgen... 🫨 

Du kommer nok til å prestere uansett, det er jeg ganske sikker på. Men om du stresser altfor mye, kan det hende du ikke før sove selv om barnet sovnet :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, vi tar oss muligens en tur ut i stormen. Blir natten typisk som vanlig hos dere da?

Sover som vanlig om natten når hun først har sovnet ja :) Sovner som regel litt senere (kommer an på dagsformen, er hu sliten så sovner hu uansett til vanlig tid). Men vi legger alltid til samme tidspunkt. 

Skrevet

Av og til sover gutten vår på samme alder 1,5 t i barnehagen, av og til nesten 2,5. Da forskyver vi bare legginga med 1 t, det er helt uproblematisk for oss. Vi rekker ikke like mye på kvelden, men slipper et barn som ligger og gråter fordi han ikke egentlig er trøtt nok enda. Er det på grunn av de andre barna det er vanskelig å bare forskyve leggetid med en time? Vi regner leggetiden ut fra hvor lenge han har vært våken, ikke klokkeslett på kvelden (men variablen er jo bare en time, så helt frislipp er det ikke). Jeg er sikker på at dette går fint! Og i morgen kommer du til å være skjerpa og prestere godt, lykke til!

Anonymkode: 56d0f...8bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...