Gå til innhold

Unger som bare vil spille

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førsteklassingen min har en *bestevenn*, men denne vennen er helt skjermgal. Vi har ikke egentlig noe særlig skjerm i ukedagene, synes ungene er myr blidere og mer harmoniske på den måten. Førsteklassingen liker feks å tegne, lese, bake, spille fotball, turne (begge de gjør de inne), være ute og ake eller gå på ski, eller masse annet. Men hver gang bestevennen er her tar det fem minutter før hen begynner å mase. Jeg foreslår et eller annet hvor min lyser opp og sier ja, skal vi det?? Og bestevennen "nei, jeg haaater *forslaget*"

Altså, hva gjør man? De er for mye sammen til at jeg vil åpne for spilling her også, de spiller alltid når de er der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han vil spille hos dere nettopp fordi han får lov å spille hos dere. Jeg ser det ihvertfall her, ungene vil gå til hver, og spørre om å få lov til å spille i hvert hus, helt til de får nei overalt og da kan de leke lykkelig i snøen i flere timer, men ikke før de prøvd seg. Også hvis det er nytt spill, selvsagt. Men de blir lei fort. Og det hjelper veldig om været er fint. Det er ikke så veldig hyggelig å være ute nå i - 20, som det har vært noen dager. Eller slaps og våt som det er blitt nå. Så jeg skjønner jo egentlig de.  

Uansett, hva skulle jeg til. Hvis du har strenge, faste regler. La oss si, vi spiller bare på fredager-helg, og bare etter kl 2 i helgene. Bare etter at man har gjort lekser. Osv. Så både ungen din og alle venner lærer fort å akseptere det. 

Anonymkode: e3655...00d

• Nyttig 1
Skrevet

I tillegg til det over, gjør en innsats for å passe på at barnet ditt får kontakt med andre barn. Det virker ikke som denne bestevennen kommer til å være den beste innflytelsen på barnet ditt, så det å finne flere mulige venner er nok en god ide. 

F.eks inviter ulike venner på besøk, eller bli kjent med andre foreldre, osv.

Anonymkode: 1bc0d...0d3

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I tillegg til det over, gjør en innsats for å passe på at barnet ditt får kontakt med andre barn. Det virker ikke som denne bestevennen kommer til å være den beste innflytelsen på barnet ditt, så det å finne flere mulige venner er nok en god ide. 

F.eks inviter ulike venner på besøk, eller bli kjent med andre foreldre, osv.

Anonymkode: 1bc0d...0d3

Det er aldri spill her når venner er på besøk. Altså ALDRI. Tror bare ikke denne ungen vet hva annet man kan gjøre. Skjønner ikke hvorfor ungen min så gjerne vil være venn med hen. Min har andre venner også, men det er maks en gang i uka det er noen andre her på besøk.

Skrevet

Det er bare å si nei, rett og slett. Og stå i det. 
Det sagt, så finnes det jo en del nevrodivergente barn som synes lek og vanlige aktiviteter er vanskelige. Da blir spilling en lettere måte å være sosiale på. 
Krever litt ekstra for å fenge disse. Men å relatere aktiviteten til interessen er lurt. For eksempel å tegne Bowser, og så vekke han til liv i et AI-animasjonsverktøy etterpå. 

Anonymkode: 2834b...4a7

Skrevet

Opplever det her å. Bestevenn på 10 vil bare spille.. Ellers er alt kjedelig. Hadde en periode der vi sa null spilling etter skolen, men da sluttet vennen å komme. Så henne ikke på 6 måneder. 

Så her svelger vi noen kameler så vi gjør om på regelene og tilpasser oss ut i fra hvilke venner som kommer på besøk. De er alle forskjellige. 

Mine jenter leker heller med barbie enn å spille så er ikke mye mas om spilling. Jeg og far har gaming som hobby, men balanserer det fint med uteaktiviteter med barna. Andre venner av jentene vil bare være ute eller leke forskjellige ting. 

Så kanskje greit å innse at barn ikke er like og de utvikler seg i forskjellige rettninger tross regler her og der. 

Jeg tenker at vennskap er viktig uansett og noen ganger må man kanskje være litt mindre streng på ting. 

Vi gjør unntak 😊 

Anonymkode: 94dd6...3f6

Skrevet

Spørr «Hva har du lyst til da» og informer om at skjerm ikke er ett alternativ 

Anonymkode: 47305...372

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...