AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 For ett år siden så var jeg ganske deperimert og ensom. Og i en periode så drakk jeg mer enn jeg burde. Er ellers en sunn og frisk person med høy utdannelse og fast jobb. En gang jeg var hos fastlegen av en annen grunn så ble dette nevnt. Hun begynte å notere noe voldsomt i journalen, og spurte om jeg hadde førerkort. Etterpå prøvde hun å henvise meg til en psykolog hos det offentlige, men jeg fikk avslag. Så tenkte jeg ikke mer på det. Nå er jeg deperimert igjen, og tenkte at jeg kanskje kan bruke jobbens helseforsikring til å få dekket noen timer med psykolog slik at jeg kan fortsette å prestere i jobben min. Men da jeg skulle samtykke til innhenting av helseopplysninger så kom jeg på den samtalen hos fastlegen for ett år siden. Er alt ødelagt nå? Kommer jeg til å få avslag på bruk av helseforsikringen? Vil jeg få avslag på helseforsikring, uføreforsikring og livsforsikring om jeg skulle trenge dette i fremtiden? Får jeg lov til å ta lappen? Jeg vil tro at ca halvparten av de på kontoret drikker mer enn meg. Men de har altså ikke vært så dumme å nevne det for fastlegen… Anonymkode: 177e9...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Jeg tror ikke en konsultasjon hos legen er nok til å påvirke helseforsikringen. Men dersom du hadde fått behandling hos spesialist og en psykisk diagnose, så vil ikke helseforsikring dekke om du blir psykisk syk i fremtiden. Anonymkode: 8b8ab...62a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke en konsultasjon hos legen er nok til å påvirke helseforsikringen. Men dersom du hadde fått behandling hos spesialist og en psykisk diagnose, så vil ikke helseforsikring dekke om du blir psykisk syk i fremtiden. Anonymkode: 8b8ab...62a Er du sikker på det? Jeg er livredd. Anonymkode: 177e9...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 Du får nok ikke avslag, men det kan være at de vil reservere seg mot alkoholrelaterte sykdommer eller ting som skjer i rus. Anonymkode: ed701...190 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 Uføreforsikring og livsforsikring bør uansett tegnes i ung alder da det er ofte er VANSKELIG å få senere. Spesielt uføreforsikring, så har du ikke det enda er det jammen ikke sikkert du får det heller... Og det trenger ikke ha noe med alkohol å gjøre. Anonymkode: e51b2...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uføreforsikring og livsforsikring bør uansett tegnes i ung alder da det er ofte er VANSKELIG å få senere. Spesielt uføreforsikring, så har du ikke det enda er det jammen ikke sikkert du får det heller... Og det trenger ikke ha noe med alkohol å gjøre. Anonymkode: e51b2...a0b Helseforsikring er noe annet. Anonymkode: 322ac...ca7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #7 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helseforsikring er noe annet. Anonymkode: 322ac...ca7 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du får nok ikke avslag, men det kan være at de vil reservere seg mot alkoholrelaterte sykdommer eller ting som skjer i rus. Anonymkode: ed701...190 Rusproblemene er relatert til de mentale problemene som jeg søker hjelp for. Jeg har brukt det som selvmedisinering for å roe angst og få sove om natten. Anonymkode: 177e9...3c8 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #8 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For ett år siden så var jeg ganske deperimert og ensom. Og i en periode så drakk jeg mer enn jeg burde. Er ellers en sunn og frisk person med høy utdannelse og fast jobb. En gang jeg var hos fastlegen av en annen grunn så ble dette nevnt. Hun begynte å notere noe voldsomt i journalen, og spurte om jeg hadde førerkort. Etterpå prøvde hun å henvise meg til en psykolog hos det offentlige, men jeg fikk avslag. Så tenkte jeg ikke mer på det. Nå er jeg deperimert igjen, og tenkte at jeg kanskje kan bruke jobbens helseforsikring til å få dekket noen timer med psykolog slik at jeg kan fortsette å prestere i jobben min. Men da jeg skulle samtykke til innhenting av helseopplysninger så kom jeg på den samtalen hos fastlegen for ett år siden. Er alt ødelagt nå? Kommer jeg til å få avslag på bruk av helseforsikringen? Vil jeg få avslag på helseforsikring, uføreforsikring og livsforsikring om jeg skulle trenge dette i fremtiden? Får jeg lov til å ta lappen? Jeg vil tro at ca halvparten av de på kontoret drikker mer enn meg. Men de har altså ikke vært så dumme å nevne det for fastlegen… Anonymkode: 177e9...3c8 Det kommer an på. Hadde du allerede jobben helseforsikring før legetime? Såfall skal det går greit. Når du får nye helseforsikringer så innhenter de tidligere opplysninger. Jeg slet med depresjon i slutten av tenårene det gjør at jeg har fått dårligere helseforsikringer senere. At uføreforsikring ikke hjelper om jeg plutselig skulle blitt ufør grunnet depresjon. Du får helseforsikringer og uførforsikringer, men de beskytter seg å gjelder ikke for det du har hatt tidligere om du får det igjen Anonymkode: bf157...da4 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #9 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du sikker på det? Jeg er livredd. Anonymkode: 177e9...3c8 Livredd? Tror det er depresjonen din som tuller litt med deg og krisemaksimerer her. Vent med å bli redd til du eventuelt får et avslag. Og selv om du skulle få avslag på helseforsikring så er ikke det så dramatisk på noen måte at du behøver å snakke om ødelagte liv. Ta det rolig, her og nå er alt er vel, resten tar du når det kommer. Dype pust. Anonymkode: 90cd1...356 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Livredd? Tror det er depresjonen din som tuller litt med deg og krisemaksimerer her. Vent med å bli redd til du eventuelt får et avslag. Og selv om du skulle få avslag på helseforsikring så er ikke det så dramatisk på noen måte at du behøver å snakke om ødelagte liv. Ta det rolig, her og nå er alt er vel, resten tar du når det kommer. Dype pust. Anonymkode: 90cd1...356 Jo takk. Du har sikkert rett. Det er bare det at jeg godt kunne trengt dekning fra behandlingsforsikringen nå. Jeg har ikke råd til psykolog fra egen lomme Anonymkode: 177e9...3c8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #11 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rusproblemene er relatert til de mentale problemene som jeg søker hjelp for. Jeg har brukt det som selvmedisinering for å roe angst og få sove om natten. Anonymkode: 177e9...3c8 Du vet det sikkert fra før, men alkohol forverrer angsten noe veldig. Der og da er den fantastisk for angsten. Men alle jeg vet om som har selvmedisinert med det blir verre. Har du generell angst? Kuttet ut kaffe? Bruk tiden på å finne triggere og tenk roten til problemet fremfor selvmedisinering. Heier på deg. Angst og depresjon er jævlig. Anonymkode: 8b522...c79
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #12 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kommer an på. Hadde du allerede jobben helseforsikring før legetime? Såfall skal det går greit. Når du får nye helseforsikringer så innhenter de tidligere opplysninger. Jeg slet med depresjon i slutten av tenårene det gjør at jeg har fått dårligere helseforsikringer senere. At uføreforsikring ikke hjelper om jeg plutselig skulle blitt ufør grunnet depresjon. Du får helseforsikringer og uførforsikringer, men de beskytter seg å gjelder ikke for det du har hatt tidligere om du får det igjen Anonymkode: bf157...da4 Jeg får ikke helse og uføreforsikring med forhøyet pris engang, grunnet tidligere spiseforstyrrelse. Anonymkode: f77e9...a70 2
Burk Skrevet 23. januar 2024 #13 Skrevet 23. januar 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Får jeg lov til å ta lappen? Av det du nevner så er det her jeg ville vært mest bekymret. Helsepersonell har meldeplikt og "manglende edruelighet" er nok til å miste lappen eller bli nektet å ta lappen så om du trenger lappen eller planlegger å ta den så må du i dag lyve å si du har normalt forbruk https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.nrk.no/rogaland/mistet-lappen-pa-grunn-av-festing-1.6586893&ved=2ahUKEwj5y4TspvKDAxVyEhAIHecKB00QFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw3-tdf2EtHkduzScD3LqOUM Festing hver fredag og lørdag selv om man ikke har en parkeringsbot på rullebladet og du er i full jobb uten fravær og sjefen bare har lovord om deg hjelper lite i møtet med politiet. (Vedkommende fikk tilbake lappen etter anke med det tok vel nærmere 1 år og to rettsinstanser)
Pawn Hearts Skrevet 23. januar 2024 #14 Skrevet 23. januar 2024 19 minutter siden, Burk said: Av det du nevner så er det her jeg ville vært mest bekymret. Helsepersonell har meldeplikt og "manglende edruelighet" er nok til å miste lappen eller bli nektet å ta lappen så om du trenger lappen eller planlegger å ta den så må du i dag lyve å si du har normalt forbruk https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.nrk.no/rogaland/mistet-lappen-pa-grunn-av-festing-1.6586893&ved=2ahUKEwj5y4TspvKDAxVyEhAIHecKB00QFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw3-tdf2EtHkduzScD3LqOUM Festing hver fredag og lørdag selv om man ikke har en parkeringsbot på rullebladet og du er i full jobb uten fravær og sjefen bare har lovord om deg hjelper lite i møtet med politiet. (Vedkommende fikk tilbake lappen etter anke med det tok vel nærmere 1 år og to rettsinstanser) Bare i Egersund. Eller har du noen andre eksempler å vise til?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 12 hours ago, Pawn Hearts said: Bare i Egersund. Eller har du noen andre eksempler å vise til? https://rett24.no/articles/mistet-urettmessig-lappen-for-manglende-edruelighet--far-390.000-i-erstatning https://rett24.no/articles/sivilombudet-kritiserer-politiets-bruk-av-edruelighet https://www.sivilombudet.no/uttalelser/tilbakekall-forerett-pa-grunn-manglende-edruelighet/ Anonymkode: 6ccc6...b2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå