Gå til innhold

Barnet lærer med hjemme en i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde det var motsatt alle sa det før min startet, men ser at det er etter ferier etc at barnet bruker ord og klarer mer selv som vi har gjort hjemme. Er det vanlig? 

Lurer på om barnehagen ikke stimulerer nok.

Anonymkode: a7ace...d0c

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at barna lærer andre ting i barnehagen enn hjemme. Siden vi leser mye, barna snakker mye sammen og med voksne, er ordforrådet godt, også uten barnehage. 

I barnehagen lærer barnet mye mer samspill med andre. Siden vi, dvs jeg, er lite musikalsk, setter jeg pris på at barnet lærer mye sang og musikk i barnehagen 

Anonymkode: 43dae...de9

• Liker 6
Skrevet

Min erfaring er at de lærer mer i barnehagen, i sosialt samspill med andre barn. Trenger ikke bety de har lært noe nytt der og da, selv om de viser det etter ferien. Kan bare ha ligget latent :) 

Anonymkode: df617...3dd

• Liker 2
Skrevet

Det kommer helt an på. Noen barnehager er veldig gode, andre er i praksis oppbevaring. Bemanning er ofte et problem, og det er vanskelig å være god hvis man stadig har for få voksne. Det varierer også hva slags kultur og barnesyn de ansatte har. (Skravle over kaffekoppen eller fokus på pedagogikk. Samlebånd eller inndeling i små grupper?)

Anonymkode: 054e5...160

Skrevet

Mine har hatt sprang hjemme, men de har jo fått påvirkningen fra bhg

Anonymkode: f6bf0...cd9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trodde det var motsatt alle sa det før min startet, men ser at det er etter ferier etc at barnet bruker ord og klarer mer selv som vi har gjort hjemme. Er det vanlig? 

Lurer på om barnehagen ikke stimulerer nok.

Anonymkode: a7ace...d0c

Hvis barna skal lære mer hjemme, så fordrer det at foreldrene ikke skriver feil i overskriften på KG, samt setter punktum og stor bokstav der det skal være det. 

Anonymkode: a1953...e1c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Minner meg om da jeg var au-pair for mange år siden og jeg hadde god tid til å lese for og med gutten slik at han faktisk kunne alle bokstavene da jeg var ferdig med året mitt der da han var 3 1/2 år. Jeg kunne peke på en hvilken som helst bokstav og han sa hva den het. 

Jeg forlot familien og tok en annen sommerjobb i landet og dro tilbake til familien på besøk 1 1/2 mnd seinere før jeg dro hjem til Norge. 

Moren fortalte meg da, mektig stolt, at hun hadde lært gutten bokstavene i sommerferien...😂 

Jeg lot henne være lykkelig uvitende om at det slett ikke var hun som hadde lært han dem... 😉

Anonymkode: 0f7eb...c18

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Barn lærer først og fremst språk av voksne, av at vi snakker til dem og med dem. Så det er naturlig at språk læres bedre hjemme hvis foreldrene gir mye 1-1 oppmerksomhet til barnet og snakker med det, kontra i barnehagen der de er færre voksne per barn og mye av tiden brukes på annet enn å prate med barna. Jeg har merket det samme med min på snart 2 som du sier etter helger og ferier. Spesielt når hun har vært med besteforeldrene for de er skikkelig flinke til å snakke med henne og lese masse. 

De lærer jo andre ting i barnehagen da og de får jo også øvd på språk der så er jo ikke enten eller :) Og såklart litt forskjell på barnehager også og hvor flinke de ansatte er og hva som er barnehagens fokusområde.  

Anonymkode: e235a...e01

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis barna skal lære mer hjemme, så fordrer det at foreldrene ikke skriver feil i overskriften på KG, samt setter punktum og stor bokstav der det skal være det. 

De fleste fokuserer på muntlig kommunikasjon og enkel introduksjon til skriftspråk i barnehagealder. Stor bokstav og tegnsetting startet vel i slutten av første eller begynnelsen av andre klasse for barnet vårt.

Det er rimelig utdannet å insinuere at TS ikke har språkkompetanse til å lære barnehagebarnet sitt noe. 

Anonymkode: 8c245...64c

• Nyttig 1
Skrevet

Barnet lærer mye hjemme, og mye annet i barnehagen. 

Jeg fikk meg en skikkelig overraskelse når ungen startet i barnehagen. Hadde ikke noe lyst å sende henne dit, klarte å utsette det til hun var 1,5 år. Men etter at hun begynte og nå føler seg trygg, så overrasker hun stadig med alt hun lærer der. 

Mitt barn er litt tilbaketrukket og usikker på folk (har alltid vært), jeg tror hun har veldig godt av å være sammen med barn og andre voksne. Hun har korte dager og er stort sett blid som en sol når hun hentes. Så jeg tror barnehagen er en fin plass for læring, vennskap og samspill. 

Anonymkode: 96e0d...b09

Skrevet

Det fins overraskende mye forskning på at barnehage og skole dummer ned barna våres. Så du har helt klart et poeng, selv om de som jobber i barnehage liker å tro noe annet. Det handler om at de tror på jobben sin og ønsker å føle seg nyttige og viktige. De ER viktige, for barnepass. Barn som er hjemme, folk tror ofte de ikke har verken aktiviteter eller noe sosialt. Men sannheten er at mange som har barna hjemme, har det nettopp for å utføre lærerike aktiviteter, og møtes gjerne i grupper med andre som har samme livssyn. Dette blir heldigvis mer og mer populært. Men det er ikke alle som ser muligheten. Se mye veier:) 

Anonymkode: be183...5ba

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det fins overraskende mye forskning på at barnehage og skole dummer ned barna våres. Så du har helt klart et poeng, selv om de som jobber i barnehage liker å tro noe annet. Det handler om at de tror på jobben sin og ønsker å føle seg nyttige og viktige. De ER viktige, for barnepass. Barn som er hjemme, folk tror ofte de ikke har verken aktiviteter eller noe sosialt. Men sannheten er at mange som har barna hjemme, har det nettopp for å utføre lærerike aktiviteter, og møtes gjerne i grupper med andre som har samme livssyn. Dette blir heldigvis mer og mer populært. Men det er ikke alle som ser muligheten. Se mye veier:) 

Anonymkode: be183...5ba

Jeg er helt uenig at barnehagen fordummer barna. Da bør man se på hva slags barnehage barnet ditt går i og hvilke aktivitet og tiltak de har. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Også håper jeg dine barn lærer empatisk kommunikasjon/folkeskikk i barnehagen. :) 

Anonymkode: e8d54...9f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste fokuserer på muntlig kommunikasjon og enkel introduksjon til skriftspråk i barnehagealder. Stor bokstav og tegnsetting startet vel i slutten av første eller begynnelsen av andre klasse for barnet vårt.

Det er rimelig utdannet å insinuere at TS ikke har språkkompetanse til å lære barnehagebarnet sitt noe. 

Anonymkode: 8c245...64c

Litt skriveproblemer hos deg også. Du mener kanskje udannet? Jeg mener at dersom du skriver innlegg om at barnet lærer mer hjemme, så bør du kanskje klare å skrive en overskrift og selve innlegget bedre enn dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Også håper jeg dine barn lærer empatisk kommunikasjon/folkeskikk i barnehagen. :) 

Anonymkode: e8d54...9f9

Barna mine er flotte, unge voksne med empati. Dette har ingenting med empati å gjøre, for øvrig. 

Skrevet

Dere som krangler over småpirk; dere er like ille begge to, til info, hvis dere tror dere er bedre enn den andre :) 

• Liker 1
Skrevet

Unger lærer masse hele tiden. De lærer både hjemme og i barnehagen hver dag, også uten noe spesielt opplegg eller "stimulering".  Før var jo ungene hjemme og lærte det de trengte der. Tror du overtenker hele greia. Så lenge ungen trives og har det bra har det vel ingen hensikt å spesifisere hva som er lært hvor? 

Anonymkode: d225a...391

Skrevet

Det er ganske vanlig at språk og fag utvikler seg over ferien. Ofte får barn en annen type oppmerksomhet som dekker opp de hullene som kan oppstå i barnehagen og i småskolen. En kombinasjon er den beste læringen for barnet :)

Skrevet

Mine lærer mer hjemme, ja. Jeg lærer de bl.a. språk. Tenkte at de kom til å lære norsk godt nok fra min mann + barnehagen, men de snakker fortsatt fremmedspråket bedre. Leser også mye med dem og da diskutere vi det vi leser og ser. Lærer de å rydde, brette klær, lage mat, hvordan ulike maskiner i hjemmet funker, om biologi, astronomi, robotikk osv. Fra barnehagen har de mer samhandling med andre barn, sanger, og litt andre småting. Tror de kunne lært mye mer i en barnehage der det var mer fokus på læring, men slike har vi ikke i nærheten. Det er leit å tenke på at barn kanskje får lite personlig oppmerksomhet og språkstimulering da 😕

Skrevet

Barn utvikler seg i rykk og napp, i perioder ser man store fremskritt, andre perioder er det stille. Sånn vil det være gjennom hele oppveksten.

Men læring skjer hele tiden selvom ikke alt synes med en gang. 

Anonymkode: 9910b...522

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...