AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #41 Skrevet 25. januar 2024 Vi diskuterte dette på jobb. Jeg jobber hos en veterinær. Han spinkelt sammen masse penger for å få operert hunden sin. Det er åpenbart han bryr seg mye om hunden sin. Jeg har ikke tal på hvor mange dyr som har blitt ønsket avlivet hos oss for ting som kan behandles for 3000,- Til og med 1000 og spesialmat ut livet har jeg vært med på. Det er sinnsykt mange dyreeiere som lar dyret gå for lut og kaldt vann. Han trenger ikke straff i fengsel og miste bikkja, han trenger kurs på hvordan man oppdrar hund på riktig måte. I flokker oppdrar de hverandre og holder ro/rang med irettesettelse, så tanken bak oppdragelsesmetoden er ikke uvanlig. Han bare vet ikke hvordan han skal gjøre det på riktig måte. Han trenger kurs og skulle blitt pålagt det, samt å bli fulgt opp jevnlig etterpå. Anonymkode: 1ff0e...86c 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #42 Skrevet 25. januar 2024 Tiuren skrev (På 22.1.2024 den 21.11): Jeg har ingen problemer med å fikse 50k, men det du sier er at veldig mange ikke kan ha hund (eller katt). Veldig mange mennesker har stor glede av å ha et dyr, og dyret har det utmerket i deres selskap, men veldig mange har problemer med en uforutsett regning på 20k. PS: tror du jeg er tunghørt siden du ROPER? Det er derfor man som ansvarlig dyreeiere forsikrer dyret sitt. Anonymkode: 1ff0e...86c 1 1
Tiuren Skrevet 25. januar 2024 #43 Skrevet 25. januar 2024 49 minutter siden, AnonymBruker said: Det er derfor man som ansvarlig dyreeiere forsikrer dyret sitt. Anonymkode: 1ff0e...86c Om du har lest forsikringsbetingelsene så ser du at de ikke vil dekke alt. 2
Gliffy Skrevet 25. januar 2024 #44 Skrevet 25. januar 2024 42 minutter siden, Tiuren said: Om du har lest forsikringsbetingelsene så ser du at de ikke vil dekke alt. Da må man faktisk avlive hvis man ikke klarer å skaffe pengene. Å la en hund gå 6 uker med brukket ben er bare rett ut uetisk. Og forbudt. 6 1
Tiuren Skrevet 25. januar 2024 #45 Skrevet 25. januar 2024 2 minutter siden, Gliffy said: Da må man faktisk avlive hvis man ikke klarer å skaffe pengene. Å la en hund gå 6 uker med brukket ben er bare rett ut uetisk. Og forbudt. Ja, det er nok slik det er. Så kommer avveiningene, hva kan vente og har veterinæren plikt til å melde hundeeier? La oss si en enslig mor, med hun og to barn, der barna og hunden er veldig avhengig av hverandre. Eller en usikker ungjente med en hest. Dyret har en skade (ikke så alvorlig som benbrudd, men noe som må behandles), men har ikke penger før om to uker, da må veterinær rapportere og hunden eller hesten avlives. Tror mange venter med det besøket da...
Gliffy Skrevet 25. januar 2024 #46 Skrevet 25. januar 2024 1 minutt siden, Tiuren said: Ja, det er nok slik det er. Så kommer avveiningene, hva kan vente og har veterinæren plikt til å melde hundeeier? La oss si en enslig mor, med hun og to barn, der barna og hunden er veldig avhengig av hverandre. Eller en usikker ungjente med en hest. Dyret har en skade (ikke så alvorlig som benbrudd, men noe som må behandles), men har ikke penger før om to uker, da må veterinær rapportere og hunden eller hesten avlives. Tror mange venter med det besøket da... De fleste veterinærer har jo avtale med kredittselskaper, og gir mulighet for å dele opp regningen eller ta det på avbetaling. Jeg tenker at dersom man ikke kan skaffe til veie de pengene det koster med vetrinær så bør man ikke ha dyr. Så lenge man ikke har helt føkka økonomi så klarer man jo å skaffe pengene selv om de ikke er på konto. I saken som omtaler her har jo en hund gått med brukket bein i 6 uker på grunn av eiers økonomi. Da er ikke eier i stand til å ta seg av dyret, uansett hvor glad han er i det. Og burde da heller ikke ha dyr. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2024 #47 Skrevet 25. januar 2024 Tiuren skrev (2 timer siden): Om du har lest forsikringsbetingelsene så ser du at de ikke vil dekke alt. Det er vel bokstavelig talt diverse tannsykdommer som forl og på noen raser kne som ikke blir dekket. Resten er dekket. Spesielt ulykker. Anonymkode: 1ff0e...86c 3
Gliffy Skrevet 2. februar 2024 #48 Skrevet 2. februar 2024 Både lekdommerene og fagdommerene var enige i at hunden ble utsatt for vold. De var uenige i om hunden ble vanskjøttet med forsett eller ikke. https://www.nrk.no/vestland/hundeeier-domt-til-fire-maneders-fengsel-1.16742057 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #49 Skrevet 2. februar 2024 Gliffy skrev (46 minutter siden): Både lekdommerene og fagdommerene var enige i at hunden ble utsatt for vold. De var uenige i om hunden ble vanskjøttet med forsett eller ikke. https://www.nrk.no/vestland/hundeeier-domt-til-fire-maneders-fengsel-1.16742057 Jeg håper virkelig at høyesterett tar inn anken, og legger seg på linje med lekdommerene her. Hvis ikke vanner det jo totalt ut det at dyr skal sikres nødvendig helsehjelp uten unødvendig utsettelse. Anonymkode: 25371...069 2
Gjest Linny111 Skrevet 2. februar 2024 #50 Skrevet 2. februar 2024 On 1/25/2024 at 1:49 PM, AnonymBruker said: Jeg så en annen sak hvor en mann er tiltalt for dyremishandling etter å ha slengt hunden i bakken to ganger og fulgt opp med et slag/spark. Dette var for å gjøre det klart for hunden at "dette (hva nå hunden gjorde feil) ikke var greit". Dessverre er dette ganske vanlig, spesielt i fuglehundmiljøet. Jeg kjenner noen som tok med seg fuglehunden sin på kurs i den lokale fuglehund-klubben. Der skulle man klype ører, legge de i bakken, rykke hardt i strupebåndene etc, og det var ikke snakk om at man skulle belønne god adferd, kun fysisk straffe uønsket atferd. Han dro aldri tilbake til den klubben, og begynte heller å lese seg opp om belønningsbasert trening. Jeg har også snakket med oppdrettere som sier at man skal ta valpen hardt i nakkeskinnet når de biter. Dette forteller de til valpekjøperne, og jeg tror det veldig enkelt kan normalisere vold. Blir man vant til å ta en valp i nakken for helt vanlig valpebiting, så skal det ikke mye til for å eskalere til noe enda verre når valpen blir en idiotisk unghund og ikke lenger er "liten og søt". Jeg tror det er alt for vanlig å kjefte og smelle på hundene. Anonymkode: 6b402...21f Jeg har fuglehund i et land der strømhalsbånd fortsatt er lov. Jeg har ikke personlig møtt slike miljøer selv, men hundetreneren min sa at det er ekstremt mange som bruker det, og hun har måttet kaste ut folk fra kursene sine fordi de insisterer på å bruke det. De bruker selvsagt også alle disse andre metodene. De kaller det "balanced approach". On 1/25/2024 at 2:01 PM, AnonymBruker said: Jeg har samme erfaring. De aller fleste hundekyndige folk har jo for lengst gått over til belønningsbasert trening i takt med økt kunnskap, men store deler av fuglehund-miljøet henger etter. Jeg møter stadig godt voksne menn med fuglehund som snakker om utdaterte ting som alfa, dominans, vise hvem som er sjefen osv. De dras som straff og andre "quick fix-metoder", skryter av sin lydige (les: livredde) hund, og omtaler hånlig oss som trener belønningsbasert for "pølse-tanter". Det vil ta tid å få snudd dette miljøet. Anonymkode: 9fbc9...b0f Det er så mye av dette i Facebook-gruppene for rasen min her i landet. Det er alltid menn som bor på landet med 5-6 hunder som alle er er livredde for å gå et skritt utenom det de er bedt om. Disse mennene har også "kurs" der de trener med strømhalsbånd og snakker masse dritt om folk som bruker belønningsbasert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå