Gå til innhold

"Nå kan veldig mange hundeeiere havne i faresonen" - NRK

Anbefalte innlegg

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Så vi samme film...? Og har man ikke mulighet til å fikse 50.000 til veterinær så KAN MAN IKKE HA HUND.

Anonymkode: 57926...26d

Jeg har ingen problemer med å fikse 50k, men det du sier er at veldig mange ikke kan ha hund (eller katt). Veldig mange mennesker har stor glede av å ha et dyr, og dyret har det utmerket i deres selskap, men veldig mange har problemer med en uforutsett regning på 20k. 

PS: tror du jeg er tunghørt siden du ROPER? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingen problemer med å fikse 50k, men det du sier er at veldig mange ikke kan ha hund (eller katt). Veldig mange mennesker har stor glede av å ha et dyr, og dyret har det utmerket i deres selskap, men veldig mange har problemer med en uforutsett regning på 20k. 

De kan ha hund, men må være forberedt på å avlive om hunden blir skadet, den kan ikke lide pga økonomi. Så da bør man heller skaffe buffer fremfor å skaffe bikkje

Anonymkode: cc4ed...da2

• Liker 8
Skrevet
14 minutter siden, Tiuren said:

Da må de ha forsikring. Det er ikke greit å la en hund (eller noe dyr) gånrundt med brukket ben.

• Liker 10
Skrevet
Tiuren skrev (34 minutter siden):

Da må man ha forsikring.

Anonymkode: 99716...e8e

Skrevet
Tiuren skrev (6 timer siden):

Om jeg har lest saken rett er det tyngste momentet at han skulle ha avlivet hunden når den knakk beinet, og ikke ventet mens han prøvde (og lykkes) å skaffe penger til operasjon. Og at han ikke kom tilbake til dyrlegen for kontroll av allergi. 

Tror mange må tenke seg om hva en eventuell dom kommer til å bety for mennesker som ikke har 50.000 tilgjengelig til veterinær, ikke alt dekkes av forsikring. 

Det jeg ser på videoen kvalifiserer på ingen måte til fengsel, hunder har ulikt kroppsspråk, noen "kryper" mer en andre. 

Jeg håper på en dom, og at det blir en øyeåpner for de som ikke har 50 000 tilgjengelig til veterinær. 

Jeg sier ikke at folk med mindre midler ikke skal ha dyr, men man SKAL være forberedt på at ting kan skje med dyret, og ha en plan. Man lar ikke en hund gå ukesvis med brukket ben fordi man ikke har råd til å behandle den, helt uavhengig av ens økonomiske situasjon eller hvor mye hunden betyr for en.
Man finner en veterinær som godtar avbetaling, selger bilen, får forskudd fra jobben, tar opp et lån, eller fikser de pengene på en eller annen måte.
Eller så gir man opp hunden, omplasserer den til noen som kan ta kostnaden, kanskje med lovnad om å betale noe av kostnaden når man får tak i penger. 
Eller så avliver man hunden.

Man har valg, selv om de er harde. Men man lar ikke hunden gå og lide. Har man ikke pengene til veterinær i orden, så må man være innforstått med at man må ta et av disse vanskelige valgene.  

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Gått 6 uker med brukket bein, slått den, vært aggressiv mot den+++ Det river i hjertet💔

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dyremishandling er ikke greit, men syntes det er noe spesielt at voldtektsmenn og overgripere ofte slipper unna mens andre kommer i fengsel for vold mot hund. Misforstå rett; syntes ikke vold mot hund er ok 

Anonymkode: eabc9...716

Du formulerer dette som at fengslende er fylt til randen av dyremishandlere. De få tilfellene der de faktisk blir dømt til fengsel, er det snakk om bønder/oppdrettere som har mishandlet flere titalls dyr.

Anonymkode: 195c3...490

• Liker 9
Skrevet
20 hours ago, Tiuren said:

Ja, det jeg sier er at svært mange (som allerede har) burde ikke ha hund (eller katt). Glede kan man finne mange steder.

Tror ikke du er spesielt tunghørt, jeg holder en knapp på svaksynt.

Anonymkode: 57926...26d

• Liker 1
Skrevet

Noen burde se nærmere på fuglehund-miljøet og måten de trener/behandler hundene sine på. Det er løfting/dra hunden etter ørene, bære hunden i nakke/rygg-skinnet, slå og sparke, og noen bruker pigg-halsbånd på ung-hunder.

Dyrevern-organisasjonen NOAH har hatt fokus på dette i årevis. Dette er fra 2011, men det foregår også i dag. 

«NOAH er blitt tipset om at jakt-hunder trenes med metoder basert på smerte og frykt. En nabo til en gård der det foregår trening, forteller om langtrukne smertehyl fra hundene.

«En deltaker på et av kursene forteller at de ble instruert til å straffe hundene hardt ved å rykke kraftig i båndet, slå hundene med pisk, vri ørene, eller løfte dem etter nakke-ryggskinn og kaste dem i bakken.»

https://www.dyrsrettigheter.no/ville-dyr/noah-vil-ha-fokus-pa-treningsmetoder-for-jakthunder/

image.jpeg.e2089adaabc43ff668dad9eb3185a62c.jpeg

Jeg har sett bilder av flere personer som bærer hunden på samme måten som denne mannen gjør. Norges Jeger og Fiskeforbund uttalte den gang at de ikke ser noe galt i å bære hunder etter nakkeskinnet. 

https://jaktogfiske.njff.no/nyheter/domt-til-fengsel-etter-vold-mot-egen-jakthund/249623

En mann ble tiltalt for vold mot jakt-hunden sin for å ha kastet hunden to ganger i bakken. Da hunden reiste seg, kakket eller sparket han til den. Hendelsen ble tilfeldigvis fanget opp av et overvåkningskamera, og opptaket ble avspilt i retten.

Han fikk 3 ukers ubetinget fengsel. 

Jeg mener at han burde fått lenger fengelstraff og blitt fratatt hunden.

Anonymkode: 97b6f...d5e

• Liker 5
Skrevet

Jeg så denne videoen i dag fordi jeg ikke har orket tidligere.. 
https://www.nrk.no/video/c75a4227-0af6-42fa-968b-dabf27c668de
Jeg skjønner ikke at vedkommende kan forsvare sin egen oppførsel eller unngå å erkjenne at ddette er langt over normal disiplin, ei heller skjønner jeg en advokat som kan uttale seg som det denne gjør som om det er normalt å kue hundene sine på denne måten? 

Hvilken stein lever de under? Kanskje for typ 50 år siden var dette noe man ikke tok tak i, men ikke i dag - jeg håper han får en lang straff og aldr får eie dyr igjen.. 

Anonymkode: e64eb...ce4

• Liker 1
Skrevet

Overskriften på denne irriterer meg. 

Hvorfor skulle mange hundeeiere havne i faresonen fordi dette udyret av et menneske mishandler hunden sin? 

• Liker 2
Skrevet
Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle mange hundeeiere havne i faresonen fordi dette udyret av et menneske mishandler hunden sin? 

Mannen har anket og kjemper nå for å bli trodd i lagmannsretten.

– Når man blir tiltalt for grov vold for de handlingene som er gjort i denne saken, så er det mange som må være veldig oppmerksom på sin egen atferd mot hund. Nå kan veldig mange hundeeiere havne i faresonen, sier mannens forsvarer, advokat Marius Wesenberg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mannen har anket og kjemper nå for å bli trodd i lagmannsretten.

– Når man blir tiltalt for grov vold for de handlingene som er gjort i denne saken, så er det mange som må være veldig oppmerksom på sin egen atferd mot hund. Nå kan veldig mange hundeeiere havne i faresonen, sier mannens forsvarer, advokat Marius Wesenberg.

Hvis man behandler hundene sine så dårlig, så bør de bli straffet. Heldigvis er de fleste snille mot hundene sine. 

Skrevet
Sinsiew skrev (1 minutt siden):

beklager - postet før jeg fikk lagt til at overskriften nok er basert på at det er advokaten som mener dette er en "ikkesak", at det ikke er vold og at veldig mange hundeeire gjør det samme.. 

Skrevet

Burde hatt et sertifikat for å eie hund. De som behandler bikkjene sine slikt må straffes. Det samme må de som ikke plukker opp bæsjen etter bikkja. Burde vært strenge bøter og de burde håndheves. 

Anonymkode: c7969...cb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

beklager - postet før jeg fikk lagt til at overskriften nok er basert på at det er advokaten som mener dette er en "ikkesak", at det ikke er vold og at veldig mange hundeeire gjør det samme.. 

Det er jo helt latterlig at advokaten mener dette ikke er vold 😳 Men det er vel forvarsadvokaters jobb å juge for klientene sine 🫣

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg så denne videoen i dag fordi jeg ikke har orket tidligere.. 
https://www.nrk.no/video/c75a4227-0af6-42fa-968b-dabf27c668de
Jeg skjønner ikke at vedkommende kan forsvare sin egen oppførsel eller unngå å erkjenne at ddette er langt over normal disiplin, ei heller skjønner jeg en advokat som kan uttale seg som det denne gjør som om det er normalt å kue hundene sine på denne måten? 

Hvilken stein lever de under? Kanskje for typ 50 år siden var dette noe man ikke tok tak i, men ikke i dag - jeg håper han får en lang straff og aldr får eie dyr igjen.. 

Jeg så en annen sak hvor en mann er tiltalt for dyremishandling etter å ha slengt hunden i bakken to ganger og fulgt opp med et slag/spark. Dette var for å gjøre det klart for hunden at "dette (hva nå hunden gjorde feil) ikke var greit". 

Dessverre er dette ganske vanlig, spesielt i fuglehundmiljøet. Jeg kjenner noen som tok med seg fuglehunden sin på kurs i den lokale fuglehund-klubben. Der skulle man klype ører, legge de i bakken, rykke hardt i strupebåndene etc, og det var ikke snakk om at man skulle belønne god adferd, kun fysisk straffe uønsket atferd. Han dro aldri tilbake til den klubben, og begynte heller å lese seg opp om belønningsbasert trening.

Jeg har også snakket med oppdrettere som sier at man skal ta valpen hardt i nakkeskinnet når de biter. Dette forteller de til valpekjøperne, og jeg tror det veldig enkelt kan normalisere vold. Blir man vant til å ta en valp i nakken for helt vanlig valpebiting, så skal det ikke mye til for å eskalere til noe enda verre når valpen blir en idiotisk unghund og ikke lenger er "liten og søt".

Jeg tror det er alt for vanlig å kjefte og smelle på hundene. 

Anonymkode: 6b402...21f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg så en annen sak hvor en mann er tiltalt for dyremishandling etter å ha slengt hunden i bakken to ganger og fulgt opp med et slag/spark. Dette var for å gjøre det klart for hunden at "dette (hva nå hunden gjorde feil) ikke var greit". 

Dessverre er dette ganske vanlig, spesielt i fuglehundmiljøet. Jeg kjenner noen som tok med seg fuglehunden sin på kurs i den lokale fuglehund-klubben. Der skulle man klype ører, legge de i bakken, rykke hardt i strupebåndene etc, og det var ikke snakk om at man skulle belønne god adferd, kun fysisk straffe uønsket atferd. Han dro aldri tilbake til den klubben, og begynte heller å lese seg opp om belønningsbasert trening.

Jeg har også snakket med oppdrettere som sier at man skal ta valpen hardt i nakkeskinnet når de biter. Dette forteller de til valpekjøperne, og jeg tror det veldig enkelt kan normalisere vold. Blir man vant til å ta en valp i nakken for helt vanlig valpebiting, så skal det ikke mye til for å eskalere til noe enda verre når valpen blir en idiotisk unghund og ikke lenger er "liten og søt".

Jeg tror det er alt for vanlig å kjefte og smelle på hundene. 

Anonymkode: 6b402...21f

Jeg har samme erfaring. De aller fleste hundekyndige folk har jo for lengst gått over til belønningsbasert trening i takt med økt kunnskap, men store deler av fuglehund-miljøet henger etter. Jeg møter stadig godt voksne menn med fuglehund som snakker om utdaterte ting som alfa, dominans, vise hvem som er sjefen osv. De dras som straff og andre "quick fix-metoder", skryter av sin lydige (les: livredde) hund, og omtaler hånlig oss som trener belønningsbasert for "pølse-tanter". Det vil ta tid å få snudd dette miljøet. 

Anonymkode: 9fbc9...b0f

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har samme erfaring. De aller fleste hundekyndige folk har jo for lengst gått over til belønningsbasert trening i takt med økt kunnskap, men store deler av fuglehund-miljøet henger etter. Jeg møter stadig godt voksne menn med fuglehund som snakker om utdaterte ting som alfa, dominans, vise hvem som er sjefen osv. De dras som straff og andre "quick fix-metoder", skryter av sin lydige (les: livredde) hund, og omtaler hånlig oss som trener belønningsbasert for "pølse-tanter". Det vil ta tid å få snudd dette miljøet. 

Det er derfor det er reelt at dette kan sette mange hundeeiere i faresonen. Det er dessverre fortsatt kurs som lærer fra seg harde metoder og folk som gjennomfører dem i det daglige med sine hunder.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var på apporteringskurs som var shapingbasert med en sånn fuglehund en gang. Hunden hadde ingen frivillig atferd i det hele tatt, den så livredd ut hele den første kvelden. 

Heldigvis kom den seg litt, og eieren hadde tydeligvis mislyktes på vanlige fuglehundtrening og var villig til å jobbe med helt andre metoder. 

Anonymkode: 25371...069

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...