AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Del Skrevet 22. januar 2024 Jeg har hatt tre hunder før og lært de ligg på samme måte. Hun her prøver seg på å vise meg de andre tingene hun kan, også gir hun fort opp og begynner å snuse rundt. Jeg holder egentlig bare en godbit ned på gulvet og venter på at hun legger seg imens hun prøver å få godbiten for så å kunne rose henne idet hun legger seg. De andre har forstått dette. Anonymkode: 0abff...003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #2 Del Skrevet 22. januar 2024 Høres ut som om du har en valp som er utålmodig/gir opp kjapt. Når hun kobler av og begynner å snuse rundt, så er det fordi hun blir litt småstressa av å ikke forstå. Hunder begynner gjerne med en alternativ aktivitet (snuse, klø seg) midt i en oppgave, om oppgaven er litt vanskelig eller om de føler et sosialt press de ikke helt vet hvordan de skal reagere på. Når valpen sjekket ut på denne måten, så er det fordi hun er litt overveldet. Tålmodighet og motivasjon for å jobbe kan trenes opp, men du må gjerne legge frem oppgavene i små steg, og være kjapp med å gi godbit når ting blir gjort rett. Ta små pauser i treningen (kast noen godbiter eller en ball hun kan løpe etter) før du fortsetter treningen. Ikke tren mer enn et par minutter. Sliter hun med å forstå at hun skal legge seg, legg akkurat den på hylla og tren videre på ting hun klarer og føler mestring på. Tren gjerne inn en førerhånd; lær henne å følge hånden din (hvor du holder en godbit), og belønn henne for å følge den. Da kan det bli lettere å lære henne ligg senere. Anonymkode: 06198...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beaglevalp Skrevet 22. januar 2024 #3 Del Skrevet 22. januar 2024 Ligg var en av de kommandoene jeg måtte være mest konsekvent og tålmodig med, siden valpen min kunne kommandoen fint men gadd ikke gjøre den. Sikkert fordi det er mye styr å legge seg helt ned eller at det forbindes med å slappe av. Tok et par minutter med stirring i stillhet til hun gadd å gjøre riktig kommando, og jeg bare ignorerte de andre kommandoene hun gjorde imens.. Så rådet mitt er tålmodighet, konsekvent (aldri avslutt før hun har gjort det) og kanskje slit hun ut først så hun er i riktig mental modus for trening. Rett før en lur f.eks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #4 Del Skrevet 22. januar 2024 Takk for svar begge to. Mulig ligg er for vanskelig for henne foreløpig. Hun er bare ti uker. Husker ikke når mine tidligere hunder lærte det. Anonymkode: 0abff...003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Del Skrevet 22. januar 2024 Når de sitter så fører jeg godbiten under magen så de må legge seg for å få tak i den. Anonymkode: 6c7a2...231 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #6 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når de sitter så fører jeg godbiten under magen så de må legge seg for å få tak i den. Anonymkode: 6c7a2...231 Det kan jeg prøve på. Anonymkode: 0abff...003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #7 Del Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kan jeg prøve på. Anonymkode: 0abff...003 tips! Anonymkode: 6c7a2...231 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #8 Del Skrevet 22. januar 2024 Jeg ville prøvd å fange det når hun gjør det av seg selv, jeg. Belønne når hun legger seg ned, slik at hun opplever at det å legge seg er noe man kan få belønning for. Å vente ut en valp som ikke kan kommandoen overhodet, har ingenting for seg. Hun aner jo ikke at dette er noe du ønsker. Pass på at du trener ulike ting jevnt. Veldig mange trener veldig mye sitt, og så lurer de på hvorfor det er vanskelig å få til andre ting. Det er jo fordi hunden veldig mange flere ganger har lært at det lønner seg å sitte. Anonymkode: 60b63...996 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #9 Del Skrevet 22. januar 2024 Hun er bare 10 uker😊 hvis du sitter på gulvet kan du føre godbiten under foten din slik at hun må ligge for å få tak i den. Anonymkode: 9e4f9...584 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå