Gå til innhold

Hvordan oppsøke hjelp uten å bli meldt til barnevernet igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som barn opplevde jeg endel omsorgssvikt. Jeg er i dag samboer med 2 småbarn og vi er i utgangspunktet en veldig lykkelig familie. Har alltid fått gode tilbakemeldinger på foreldremøter om barnas trivsel og helse.

Det eneste jeg gjerne skulle hatt hjelp til er temperamentet mitt under diskusjoner med samboer. Vi snakker alltid når vi er alene uten barna, men merker jeg noen ganger kan bli ganske aggressiv og samboer må innimellom be meg roe meg ned. Jeg opplevde selv at foreldre hadde eksplosivt sinne og ropte og kjeftet mye på meg som barn. Tror dette kan ha påvirket meg i noe grad. Jeg har heldigvis aldri kjeftet eller uttrykt sinne mot egne barn, tvert om er jeg den som tåler altfor mye. Jeg er nok veldig redd for å skremme barna, slik mine foreldre skremte meg som barn.

Det som er vondt er at jeg har med jevnlige mellomrom i flere år satt oppe med telefonnummeret til ulike hjelpeinstanser, men får meg ikke til å ringe og be om hjelp fordi jeg kjenner et stikk av frykt for hva som skjedde med oss da første ble født.

Da ble vi meldt av en psykolog jeg stolte på pga vedkommende var redd for morsrollen min. Det hadde ikke skjedd noe men siden vi hadde snakket i lengre tid om min psykiske helse før jeg fikk barnet ønsket vedkommende å heller melde en gang for mye enn en gang for lite.

Det ødela hele tillitsforholdet mitt til denne psykologen og jeg ble enormt trigget av at barnevernet gjorde sitt inntog hjemme hos oss. Det fikk meg til å føle et ekstremt tap av kontroll, en ekstrem maktesløshet og  den psykiske og emosjonelle belastningen for meg ble så stor at jeg ble et totalt nervevrak. Saken ble heldigvis henlagt og vi ble vurdert med gode omsorgsevner og vi har ikke hørt fra dem siden.

Men det gjorde likevel noe med meg. Som er en av grunnene til at jeg tenker jeg kanskje trenger å snakke med noen da det å bli utsatt for kontroll og krenkelse fra autoriteter tydeligvis trigger meg. Men jeg greier ikke å ta opp telefonen og ringe noen. Er så redd for å bli meldt igjen. Blir stiv av skrekk. Jeg klarer ikke å være en tilstedeværende mor hvis jeg blir et nervevrak igjen.

Og før noen sier at jeg må ta meg sammen, at jeg bare må tenke at barnevernet er der for å hjelpe og gjøre jobben sin, at jeg ikke har noe å frykte så lenge jeg vet barna har det bra - jeg tror ikke dere skjønner hvor utrolig belastende det faktisk er å ha barnevernet involvert før dere har opplevd det selv. 

Angrer allerede på at jeg lagde tråden og håper folk er greie 😔

Anonymkode: 71ec6...e8f

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med familievernkontoret? Tror de har forskjellige kurs i sinnemestring etc. Tviler på at noen sender bekymringsmelding til barneverntjenesten på grunn av dette. Mange foreldre som sliter med slik tematikk. 

Her er også en nettside du kan se på:

https://www.littsint.no/

Anonymkode: 25b27...0e4

Skrevet

Fins kurs man kan gå,

Gjerne ulike rollespill hvor man bytter på å setter deg i den andres situasjon

Hovedfokuset bør være på å holde roen.

Den som mister besinnelsen har gjerne tapt. 

Lov å si man er forbanna, lov å si nå må jeg bare gå vekk en stund 

Anonymkode: 7209b...b45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...