Gå til innhold

Plutselig syk "hele" tiden - hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan sikkert telle på en hånd de gangene jeg har vært syk og hjemme fra jobb pga sykdom de siste ti årene, bortsett fra under covid. Har hatt noen forkjølelser og vondt i halsen inni mellom, den "vanlige" vinterforkjølelsen som normalt sett er over i løpet av noen dager. Siden i fjor høst har det kommet som klinkekuler på en rekke...først en forkjølelse/hoste som utviklet seg til en langvarig lungebetennelse. Deretter stadige tilbakevendende bihulebetennelser før det hele ble kronet med en par uvi som ikke vil slippe taket, og nå kjenner jeg halsen begynner å bli "tjukk"/vond. Har knapt hatt noe opphold fra sykdom siden september. Har vært en del sykemeldt, men har heldigvis mulighet for mye hjemmekontor, så har blitt mange av de dagene - selv om det er slitsomt å jobbe når man ikke føler seg i form, er det i hvert fall bedre å kunne gjøre det hjemmefra. 

Jeg er 45, har bare store barn og mann (som ikke har vært syk i det hele tatt i denne perioden), i god fysisk form (trente mye før jeg ble syk i hvert fall, nå er det jo noe jeg må begynner på scratch med sikkert). 

Etter sist legebesøk ifm uvi, sa legen at det nok var lurt å begynne å ta supplement med d-vitaminer i vinterhalvåret, så har begynt med det nå. Drikker mye vann, spiser sunt (forholdsvis - glad i søtt, men kun i helgene), drikker aldri alkohol, litt for glad i kaffe.

Begynner jo å bli både flaut og vel slitsomt dette her...føler jeg har levd litt på vent siste halvåret, og knapt nok sett kollegene mine eller andre enn nærmeste familie. 

Andre som har opplevd noe lignende? At immunforsvaret går fra 100 til 0 på kort tid, og hva (om noe) kunne dere gjøre med det? Evt andre med gode råd eller tips? 

Anonymkode: 66014...ca2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det slik da jeg ble utbrent. Ble syk hele tiden, kom meg ikke skikkelig. Men jeg hadde småbarn og et barn med diagnose som gjorde det vanskelig å hvile nok. 

Anonymkode: 5f4d8...ff3

• Liker 2
Skrevet

Mannen min sliter med det samme. 44 år. Alle prøvene er fine. Det er samtidig en som viser en tidligere  gjennomgått sykdom som svekker immunforsvaret i laang tid etter. Anbefalt å ta D-vitaminer og bare vente til plagene fra den gamle sykdommen gir seg etter hvert.

Anonymkode: ea267...1a0

• Liker 1
Skrevet

D vitamin, og da ikke de små dosene fra tran og multivitamin. Anbefaler også noen lymfebehandlinger, utrolig bra for immunforsvar. 

Anonymkode: 31ee4...40f

Skrevet

Hadde det sånn før covid. Ble alltid smittet av forkjølelser og hadde konstant uvi. Da covid kom og folk begynte å vaske henda og tenke på å ikke hoste og nyse alle veier fikk jeg en pause. Og det virker som at perioden på to år nesten uten å bli smitta av noe hjalp meg. Nå et immunforsvaret normalt igjen og jeg kan være i nærheten av en forkjøla unge uten å bli slått i bakken. Tar også mye vitaminer og gjør forebyggende tiltak mot uvi. 

Anonymkode: 31dda...779

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde det slik da jeg ble utbrent. Ble syk hele tiden, kom meg ikke skikkelig. Men jeg hadde småbarn og et barn med diagnose som gjorde det vanskelig å hvile nok. 

Anonymkode: 5f4d8...ff3

Jeg kan ikke skylde på andre enn meg selv angående den hvilen da, men det er mer sånn at jeg ikke får til å hvile nok (som i å sove). Kan ikke huske sist jeg sov en hel natt uten å våkne og ligge våken lenge. Tar evigheter å sovne også, uansett hvor trett jeg er. Tar melatonin (resept, har prøvd mange andre sovemedisiner også, men orker ikke bivikrningene) og det hjalp greit lenge, men ikke så mye nå lenger merker jeg (brukt de i vel 3-4 år tror jeg).

Skrevet

D vitamin, og da ikke de små dosene fra tran og multivitamin. Anbefaler også noen lymfebehandlinger, utrolig bra for immunforsvar. 

Kjøpte etter anbefaling fra apoteket, noen med ekstra styrke, så får håpåe det kicker inn og hjelper litt snart. Hva går lymfebehandlinger ut på?

Skrevet

Hadde det sånn før covid. Ble alltid smittet av forkjølelser og hadde konstant uvi. Da covid kom og folk begynte å vaske henda og tenke på å ikke hoste og nyse alle veier fikk jeg en pause. Og det virker som at perioden på to år nesten uten å bli smitta av noe hjalp meg. Nå et immunforsvaret normalt igjen og jeg kan være i nærheten av en forkjøla unge uten å bli slått i bakken. Tar også mye vitaminer og gjør forebyggende tiltak mot uvi. 

Hvilke forebyggende tiltak tar du? Jeg drikker mye, passer på å tisse etter sex, ikke fryse på bena eller rumpa, tranebærjus - noe mer man bør tenke over?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan sikkert telle på en hånd de gangene jeg har vært syk og hjemme fra jobb pga sykdom de siste ti årene, bortsett fra under covid. Har hatt noen forkjølelser og vondt i halsen inni mellom, den "vanlige" vinterforkjølelsen som normalt sett er over i løpet av noen dager. Siden i fjor høst har det kommet som klinkekuler på en rekke...først en forkjølelse/hoste som utviklet seg til en langvarig lungebetennelse. Deretter stadige tilbakevendende bihulebetennelser før det hele ble kronet med en par uvi som ikke vil slippe taket, og nå kjenner jeg halsen begynner å bli "tjukk"/vond. Har knapt hatt noe opphold fra sykdom siden september. Har vært en del sykemeldt, men har heldigvis mulighet for mye hjemmekontor, så har blitt mange av de dagene - selv om det er slitsomt å jobbe når man ikke føler seg i form, er det i hvert fall bedre å kunne gjøre det hjemmefra. 

Jeg er 45, har bare store barn og mann (som ikke har vært syk i det hele tatt i denne perioden), i god fysisk form (trente mye før jeg ble syk i hvert fall, nå er det jo noe jeg må begynner på scratch med sikkert). 

Etter sist legebesøk ifm uvi, sa legen at det nok var lurt å begynne å ta supplement med d-vitaminer i vinterhalvåret, så har begynt med det nå. Drikker mye vann, spiser sunt (forholdsvis - glad i søtt, men kun i helgene), drikker aldri alkohol, litt for glad i kaffe.

Begynner jo å bli både flaut og vel slitsomt dette her...føler jeg har levd litt på vent siste halvåret, og knapt nok sett kollegene mine eller andre enn nærmeste familie. 

Andre som har opplevd noe lignende? At immunforsvaret går fra 100 til 0 på kort tid, og hva (om noe) kunne dere gjøre med det? Evt andre med gode råd eller tips? 

Hmm...jeg har en teori?
Fikk du antibiotika i den første runden som ble til lungebetennelse?
Husket du å fylle på med bredspektret prebiotika sammen med antibiotika - hvis du fikk det?

Hvis ikke kan det være at antibiotikaen tok livet av alle dine gode hjelpere i tarmen, som er en viktig del av immunforsvaret. Og at det derfor kommer på perler som en snor etterpå.. Antagelig ikke uvanlig etter antibiotika.

Hvis du ikke fikk antibiotika har jeg ingen teorier dersom ingenting annet i livet ditt er endret mtp stress, slitenhet osv. Annet en muligens at du kommer i overgangsalderen. Det vil nok kunne påvirke.

Men holder en knapp på at du fikk antibiotika, og at du kan ha godt av probiotika.
Jeg har slitt sånn med å alltid bli syk sammen med mine små barn (bhg og småskole), etter å ha lest flere bøker om tarmehelsens betydning startet jeg i sommer på denne: https://www.greatlife.no/flora-plus-probiotika, som selv om det var dyrt tenkte jeg at jeg må bare prøve. Og bank i bordet, utover at jeg var litt sliten med covid en uke, så har jeg IKKE vært syk i vinter I DET HELE TATT! Selv om ungene har hatt to runder med skikkelige forkjølelser - har jeg holdt meg frisk!!!! Det har aldri skjedd før - og jeg kan ikke forklare det på annen måte enn at probiotikaen kanskje var nødvendig.  D-vit har jeg tatt i mange år om vinteren. Men hemmeligheten ligger nok i tarmen...

Anonymkode: a0bd2...6fe

Skrevet

Mange gode forslag. Sjekk også luftkvalitet hjemme, mange såkalte moderne balanserte ventilasjonsanlegg tilfører ikke nok frisk luft. Mugg og fuktighet bør også sjekkes 

Anonymkode: a263b...e1c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvilke forebyggende tiltak tar du? Jeg drikker mye, passer på å tisse etter sex, ikke fryse på bena eller rumpa, tranebærjus - noe mer man bør tenke over?

Dusjer alltid før sex. Mannen også. Litt kjedelig, men sex må være veldig ryddig og renslig.. ingen små "bom" i feil hull eller fingring. Og ikke holde på altfor lenge. Dette har bare fungert for meg da, det trenger ikke gjelde for andre😳..  og så bruker jeg mye setevarme, varmeflaske og varmetepper. Det virker som om det også gradvis ble bedre etter at immunforsvaret fikk styrket seg. 

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjøpte etter anbefaling fra apoteket, noen med ekstra styrke, så får håpåe det kicker inn og hjelper litt snart. Hva går lymfebehandlinger ut på?

Anbefalingene fra apoteket er ofte ganske lave doser. Du må nesten ta en test for å se hvor lave verdier du har, for ligger du på f.eks 35 nmol, så er 20 mcg veldig lite. 

Lymfesystemet består av lymfeknuter, lymfeårer, milt, lymfiod vev. Lymfesystemet er bl.a viktig for å fjerne avfallsstoffer, og er viktig for kroppens motstandyktighet mot virus, bakterier, etc.

Lymfebehandlinger går ut på å aktivere lymfesystemet med stimuli, veldig kort fortalt. Massasje av lymfepunkter, kopping, m.m
Jeg har ikke klart å finne en fysioterapeut som driver med det der jeg bor, men har gått til refleksolog noen ganger. Var til veldig god hjelp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mange gode forslag. Sjekk også luftkvalitet hjemme, mange såkalte moderne balanserte ventilasjonsanlegg tilfører ikke nok frisk luft. Mugg og fuktighet bør også sjekkes 

Anonymkode: a263b...e1c

Jeg er ikke TS, men lurer på hva man kan gjøre for å bedre luftkvaliteten? Vi har ventilasjonsanlegg, men vet at det er for dårlig ventilasjon i huset (vi må bl.a. åpne døra når vi fyrer i vedovnen).

Anonymkode: 3d6a4...97b

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg kan ikke skylde på andre enn meg selv angående den hvilen da, men det er mer sånn at jeg ikke får til å hvile nok (som i å sove). Kan ikke huske sist jeg sov en hel natt uten å våkne og ligge våken lenge. Tar evigheter å sovne også, uansett hvor trett jeg er. Tar melatonin (resept, har prøvd mange andre sovemedisiner også, men orker ikke bivikrningene) og det hjalp greit lenge, men ikke så mye nå lenger merker jeg (brukt de i vel 3-4 år tror jeg).

Hvile er ikke bare søvn. Det er å ligge på sofaen og koble ut, lære seg å meditere, å lese en bok. Koble ut rett og slett. Ville prøvd å gjøre det mer i hverdagen, hver dag, om det så bare er 30 min på morgenen eller kvelden.

Anonymkode: a186f...daf

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke TS, men lurer på hva man kan gjøre for å bedre luftkvaliteten? Vi har ventilasjonsanlegg, men vet at det er for dårlig ventilasjon i huset (vi må bl.a. åpne døra når vi fyrer i vedovnen).

Anonymkode: 3d6a4...97b

Har dere balansert ventilasjon og bor i nyere bygg (etter 2010)? Eller er det mekanisk ventilasjon du mener (kjøkken og bad)?

Hvis balansert ventilasjon så er det viktig med service på anlegget. Jeg tror det er fra 5 år etter anlegget er nytt de anbefaler, deretter annethvert år. De sjekker at luft inn/ut er stilt inn riktig, de rengjør kanalene grundig (mye støv/mugg samles her over tid). 

Skrevet

Jeg har hatt samme problem i nøyaktig ett år. Tror jeg har vært syk på en eller annen måte nesten hver måned... for det meste av forkjølelsestypen og influensa. Ble alltid syk etter trening. Dro til legen og fikk beskjed om at jeg har både b12 og d-vitaminmangel, så håper det er dette som har gjort det, og at det kan fikses.

Anonymkode: 3d7e7...4f7

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt samme problem i nøyaktig ett år. Tror jeg har vært syk på en eller annen måte nesten hver måned... for det meste av forkjølelsestypen og influensa. Ble alltid syk etter trening. Dro til legen og fikk beskjed om at jeg har både b12 og d-vitaminmangel, så håper det er dette som har gjort det, og at det kan fikses.

Det har nok sammenheng, og det kan absolutt fikses med riktig doser tilskudd. Spis nok med b-12 rik mat (rødt kjøtt og fet fisk), antar du fikk resept med gode doser for begge? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har nok sammenheng, og det kan absolutt fikses med riktig doser tilskudd. Spis nok med b-12 rik mat (rødt kjøtt og fet fisk), antar du fikk resept med gode doser for begge? 

Nei, jeg fikk beskjed om å bare passe på å ta ekstra d-vitamin og b-12 i noen uker og så komme tilbake for en ny sjekk.

Skrevet

Uvi, husk å tisse rett etter sex. Spør legen om å sjekke om du har/har hatt kyssesyke. Jeg ganger over et halvår med stadige forkjølelser vondt i kroppen etc. Viste seg at jeg hadde kyssesyke 

Anonymkode: 2161a...c95

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg fikk beskjed om å bare passe på å ta ekstra d-vitamin og b-12 i noen uker og så komme tilbake for en ny sjekk.

Ok. Da må du finne ut hvor lave nivåer du har av b-12 og d vitamin, slik at du får en ide om hvor kraftig mangel du har. Du kan logge deg inn på helsenorge.no eller furst.no for å se om labsvarene ligger der. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...