Gå til innhold

Bhg bedt om lav terskel for å ha barn hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av foreldrene til et av barna i barnehagen har fått kreft og skal gjennomgå cellegiftbehandling. Det er en stor avdeling med 25 barn. Jeg har ikke møtt forelderen og vet kun navnet på barnet. Vi (og alle andre foreldre) har fått beskjed om å ha svært lav terskel for å ha barnet vårt hjemme ved sykdom. Jeg forstår at det sendes ut en slik mail, men litt usikker hvordan jeg skal forholde meg til det. Vi har vært mye (!) hjemme med sykt barn i høst og etter jul. Har nesten ikke vært en full uke i barnehagen. 

Hvis barnet mitt er litt snørrete, så får jeg jo dårlig samvittighet for å sende i barnehagen.. men er jo det jeg vanligvis ville gjort? Vi ender jo opp med å ta ulønnet perm hvis vi skal ha "svært lav terskel". Er det riktig? Man kan jo ikke beskytte forelderen eller barnet deres for alt heller, selv om jeg forstår at de vil unngå mest mulig smitte og barnehagen er smittebol. Ble usikker hvordan vi skal gjøre dette nå.. og hvordan foreldrene til alle de andre gjør det. Hjelper lite om vi holder barnet vårt hjemme med mild forkjølelse, dersom andre sender i bhg som vanlig.. 

Anonymkode: 3e0e9...746

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan du skal forholde deg? Som om det var du som hadde kreft og ikke ønsket bli smittet tenker jeg.. Hold ungene hjemme om de viser tegn til å være syke. 

Anonymkode: 25ed1...367

• Liker 25
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan du skal forholde deg? Som om det var du som hadde kreft og ikke ønsket bli smittet tenker jeg.. Hold ungene hjemme om de viser tegn til å være syke. 

Anonymkode: 25ed1...367

Men hvor går grensa da? Ved litt hoste og tett nese? Barnehagebarn har jo dette nærmest kontinuerlig.... 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Alle barn er litt snørrete, hele tiden, i barnehagen. Men husk at det finnes foreldre som tar sjanser, og som anser seg selv og sin jobb som viktigst  

- «Poden kasta opp igår, men det har ikke skjedd noe, så jeg sender i barnehagen». 

- «Gullet var varm idag tidlig, men allmentilstanden virker grei, så her er han». 

- «Prinsen min begynte hoste masse igår, og hoster opp lungene sine, men han er jo ikke syk».

Jeg tror hvis man begynner å tvile på en slik beskjed, og ikke forstår helt hvordan forholde seg til det, er sannsynligheten at man holder hjemme med lav terskel fra før, ganske stor. Jeg ville tenkt: om barnet er redusert, særlig under nyoppståtte symptomer på luftveisinfeksjon, hold hjemme. Å være snørrete i kjempeform, og å være snørrete og sutrete, og bare ville sitte i fanget, er to forskjellige ting. 

Anonymkode: eddad...39e

• Liker 18
  • Nyttig 20
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Hmmm. Tenker hadde det da ikke vært bedre for dette barnet å holde seg hjemme en stund? Med tanke på sykdommer og omgangsyken er dette noe alle kan få..uten at det synes 

Barnet trenger «normal hverdag» med pause fra det syke. Barn trenger barnehage og lek med andre barn når den er pårørende til syk forelder. 

Anonymkode: 6c206...af4

• Liker 20
  • Hjerte 7
  • Nyttig 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvor går grensa da? Ved litt hoste og tett nese? Barnehagebarn har jo dette nærmest kontinuerlig.... 

Er man ikke syk ved tett nese og hoste, hvis det nettopp har oppstått? Det er noe annet enn litt snørr. 

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Hmmm. Tenker hadde det da ikke vært bedre for dette barnet å holde seg hjemme en stund? Med tanke på sykdommer og omgangsyken er dette noe alle kan få..uten at det synes 

Selvsagt ikke, det er da vel nok at forelderen er syk

Anonymkode: b215b...f30

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle barn er litt snørrete, hele tiden, i barnehagen. Men husk at det finnes foreldre som tar sjanser, og som anser seg selv og sin jobb som viktigst  

- «Poden kasta opp igår, men det har ikke skjedd noe, så jeg sender i barnehagen». 

- «Gullet var varm idag tidlig, men allmentilstanden virker grei, så her er han». 

- «Prinsen min begynte hoste masse igår, og hoster opp lungene sine, men han er jo ikke syk».

Jeg tror hvis man begynner å tvile på en slik beskjed, og ikke forstår helt hvordan forholde seg til det, er sannsynligheten at man holder hjemme med lav terskel fra før, ganske stor. Jeg ville tenkt: om barnet er redusert, særlig under nyoppståtte symptomer på luftveisinfeksjon, hold hjemme. Å være snørrete i kjempeform, og å være snørrete og sutrete, og bare ville sitte i fanget, er to forskjellige ting. 

Og ikke glem «jeg gav han en Paracet stikkpille så nå er han feberfri og klar for barnehagen».

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville foreslått for barnehagen å ha mindre grupper. Evt en kohort med 6 barn som dette barnet er i. Det er helt sikkert andre foreldre som kan være interessert i en "ekstra forsiktig med helsa"-kohort. Det er selvfølgelig kjipt å ikke kunne delta helt som vanlig, men jeg lurer nå på om dette kan være en bedre løsning enn at 25 familier må snu opp ned på hverdagen. Jeg hadde naturligvis fulgt oppfordringen fra bhg, men pushet på for en annen løsning. 

Anonymkode: bea26...dbd

• Liker 28
  • Nyttig 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og ikke glem «jeg gav han en Paracet stikkpille så nå er han feberfri og klar for barnehagen».

Den er en klassiker! 

Skrevet

Forstår at se sender ut en slik headsup, men jeg ser ikke helt grunnen.. Og hele bhg har ikke mulighet til å ha barna hjemme for at det ene barnet ikke skal dra smitte med hjem.

Jeg hadde min far boende med oss når han gjennomgikk cellegift og stråling for 5 år siden. Jeg hadde 3 barnehage barn og et skolebarn. 

Vi gikk beskjed av overlege på kreftavdelingen at det var ikke disse vanlige barnebasseluskene som var noe farlig. De er så og si umulig å holde seg unna i høysesongen. 

Mine barn gikk i bhg/skole som normalt. Var de syke, så unngikk vi unødvendig mye klemming med bestefaren og god hygiene.   Det gikk helt fint. 

Nå når min mor fikk kreft i fjor - fikk vi samme beskjeden. Nå er barna større og alle i skolen. 

Anonymkode: f2eaf...0d0

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Barna mine blir allerede sendt hjem fra barnehagen flere ganger i måneden fordi de er "for klengete", gjerne med "vi målte og barnet har 37,5 i feber" (denne feberen er alltid ikke-eksisterende når jeg måler..)

Heldigvis har jeg en skikkelig snill arbeidsgiver, men å legge terskelen ENDA LAVERE enn "barnet er klengete", da kunne jeg like godt sagt opp barnehageplassen. 

Anonymkode: 71d79...daa

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnet trenger «normal hverdag» med pause fra det syke. Barn trenger barnehage og lek med andre barn når den er pårørende til syk forelder. 

Rart det der med de som er så opptatt av at barnetsavner bhg og venner, viktig med rutiner osv men når det er snakk om familie i krise så bør barnet holdes hjemme istedenfor å få lov å ha fristed i bhg

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvsagt ikke, det er da vel nok at forelderen er syk

Og den kreftsyke skal ikke måtte passe på et barn hele dagen, den andre forelderen er trolig på jobb. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vannkopper

feber

omgangssyke

nefsatt allmenntilstand 

lity snørr er ikke syk

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Barna mine blir allerede sendt hjem fra barnehagen flere ganger i måneden fordi de er "for klengete", gjerne med "vi målte og barnet har 37,5 i feber" (denne feberen er alltid ikke-eksisterende når jeg måler..)

Heldigvis har jeg en skikkelig snill arbeidsgiver, men å legge terskelen ENDA LAVERE enn "barnet er klengete", da kunne jeg like godt sagt opp barnehageplassen. 

Anonymkode: 71d79...daa

Et barn som er klengete og bare vil sitte i fanget til en voksen, har det ikke bra. Du må gjerne være uenig, men det er en grunn til at barnehagen ringer. De har heller ikke kapasitet eller mulighet til å gi omsorgen barnet trenger da. 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår at se sender ut en slik headsup, men jeg ser ikke helt grunnen.. Og hele bhg har ikke mulighet til å ha barna hjemme for at det ene barnet ikke skal dra smitte med hjem.

Jeg hadde min far boende med oss når han gjennomgikk cellegift og stråling for 5 år siden. Jeg hadde 3 barnehage barn og et skolebarn. 

Vi gikk beskjed av overlege på kreftavdelingen at det var ikke disse vanlige barnebasseluskene som var noe farlig. De er så og si umulig å holde seg unna i høysesongen. 

Mine barn gikk i bhg/skole som normalt. Var de syke, så unngikk vi unødvendig mye klemming med bestefaren og god hygiene.   Det gikk helt fint. 

Nå når min mor fikk kreft i fjor - fikk vi samme beskjeden. Nå er barna større og alle i skolen. 

Anonymkode: f2eaf...0d0

Det er litt forskjellig når det er dine foreldre, og barnets foreldre. Med mindre du bor med dem og de er omsorgspersoner på lik linje med deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er man ikke syk ved tett nese og hoste, hvis det nettopp har oppstått? Det er noe annet enn litt snørr. 

Nei, det vil jeg ikke nødvendigvis si. 

Og man kan ikke starte å holde alle barn i en barnehage hjemme på grunn av noe slikt. Hva skjer da med samfunnet? Alle årsverk som går tapt. 

• Liker 5
Skrevet

Vannkopper

feber

omgangssyke

nefsatt allmenntilstand 

lity snørr er ikke syk

Ja, selvsagt har jeg barnet hjemme ved vannkopper, feber, omgangssyke og nedsatt allmenntilstand. Det er jo der terskel bør ligge vanligvis. Spørsmålet er hva som er "svært lav terskel". 

Ts

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...