Gå til innhold

Følger startlån med når ein flytter til annen kommune ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte 2021 leilighet finansiert med startlån og fastrente 2021, og vurderer nå å flytte gr. bomiljøet. Tolker pkt 3.5 slik at startlån følger med på flyttelasset, men hvorvidt dette gjelder kun internt i kommunen eller følger med til annen kommune vites ikkje. 

3.5 Overføre lån til ny bolig Startlån og tilskudd som ikke er avskrevet, kan overføres til ny bolig der kommunen vurderer dette som hensiktsmessig. Da må også pantet overføres til den nye boligen. Dette er særlig aktuelt når lånet har fast rente, og innfrielse av lånet innebærer krav om overkurs. Les mer på husbanken.no/renter. Dersom lånet har flytende rente vil det som regel være mer hensikt

Anonymkode: a21cf...ffa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: cc9d1...281

• Liker 1
Skrevet

Det trodde jeg også når jeg kjøpte i 2012, men måtte betale inn lånet da jeg solgte i 2019.

Det er en grunn for at det heter "Startlån".

Anonymkode: cdf77...ed6

• Liker 1
Skrevet

Startlån tilsagn gis til personen, og burde følge personen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Startlån tilsagn gis til personen, og burde følge personen. 

Helt enig!

Skrevet

Høl i hue at ein må innfri startlånet om ein ønsker å flytte fra en kommune til en annen.

Her bør  det vera noe byråktratisk søppel som det bør vera god gunn til å påklage. :fy:

Skrevet

Nei, desverre 

Skrevet

Megler fortalte meg at startlån fungerer ikke som et vanlig banklån, dvs man kan ikke overføre det til en ny bolig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Megler fortalte meg at startlån fungerer ikke som et vanlig banklån, dvs man kan ikke overføre det til en ny bolig.

Ser at kommunen kan  beregne seg 0,25 % i gebyr i administrasjonkostnader ved  startlån  gitt  husbanken.

Startlån søkes igjennom kommunen på bakrunn av opplysninger om klientellet /søkeren på ordinær måte.  Stiller meg undrende til  hvilke administrasjonskostmader kommunen har etter at lånetilsagn er gitt. Såfremt låntager ikkje misslighelt lånet så skulle det vel ikkje vera grunn til noe eksktra påslag  til 0.25 %

Tilsagn om startlån  innenfor innenfor lånerammer  burde blitt obligatorisk gitt til alle som har utfordringer med å få lån i private banker. .  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...