AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Jeg har blitt bobestyrer for min avdødes særboer sitt hjem. Han skrev testamente og det er to arvinger inkl meg. Banken har overført hans formue til meg, og kalt kontoen for "dødsbokonto" og jeg disponerer kontoen. Alle utgifter i forbindelse med hans bortgang er ikke trukket fra hans formue enda, og jeg har bestemt meg for å vente med å fordele arv til etter skatteoppgjøret for at det skal være lettere mtp restskatt/penger til gode. Den andre arvingen liker ikke dette, men jeg bestemmer dette siden jeg er bobestyrer, ikke sant? Anonymkode: dee63...776
petterm Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Skjønner ikke hvorfor du vil vente med å åpne testamentet. Hva oppnår du med det? Før kunne man be om tidligere skatteoppgjør for dødsbo, mulig det gjelder fremdeles. 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 petterm skrev (7 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor du vil vente med å åpne testamentet. Hva oppnår du med det? Før kunne man be om tidligere skatteoppgjør for dødsbo, mulig det gjelder fremdeles. 1) Det er ikke valgt ut gravstein enda og den utgiften skal trekkes fra boet/avdødes formue 2)Lettere å vente mtp restskatt/penger til gode, da man slipper å holde penger tilbake på konto til skatteoppgjøret er over og litt mindre papirarbeid til skatteetaten. Ts Anonymkode: dee63...776 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1) Det er ikke valgt ut gravstein enda og den utgiften skal trekkes fra boet/avdødes formue 2)Lettere å vente mtp restskatt/penger til gode, da man slipper å holde penger tilbake på konto til skatteoppgjøret er over og litt mindre papirarbeid til skatteetaten. Ts Anonymkode: dee63...776 Man får ikke tidligere skatteoppgjør lenger angående dødsbo Ts Anonymkode: dee63...776
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 Du kan jo like fullt informere dem om hva innholdet i testamentet er selv om ikke oppgjøret utføres før etter at alle kostnader er trukket? Anonymkode: 5aa1b...f55 5 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 - og de bør få fullt innsyn i evt utgifter osv for åpenhetens skyld Anonymkode: 5aa1b...f55 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #7 Skrevet 22. januar 2024 Hvis begravelsen har vært setter du av penger til gravstein, og fordeler arv. Skjønner ikke hvorfor du vil trenere det Anonymkode: 1f7c8...749 9 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #8 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1) Det er ikke valgt ut gravstein enda og den utgiften skal trekkes fra boet/avdødes formue 2)Lettere å vente mtp restskatt/penger til gode, da man slipper å holde penger tilbake på konto til skatteoppgjøret er over og litt mindre papirarbeid til skatteetaten. Ts Anonymkode: dee63...776 Skjønner ikke hvorfor noe av dette skulle være begrunnelse for å vente med å åpne testamente. Testamente kan inneholde hilsener, ønsker omkring andre praktiske ting utover det økonomiske også. Anonymkode: b1a5a...182 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #9 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis begravelsen har vært setter du av penger til gravstein, og fordeler arv. Skjønner ikke hvorfor du vil trenere det Anonymkode: 1f7c8...749 Noen liker å vise at de er sjef. Anonymkode: b1a5a...182 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan jo like fullt informere dem om hva innholdet i testamentet er selv om ikke oppgjøret utføres før etter at alle kostnader er trukket? Anonymkode: 5aa1b...f55 Den andre arvingen vet beløpet som er på avdødes konto og hvor mye han ca skal arve, siden han innhentet opplysninger fra banken før signering før skifteattest. Ts Anonymkode: dee63...776
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #11 Skrevet 22. januar 2024 Jeg var bobestyrer når min mor døde, og jeg fordelte ut store deler av arven (her var det ikke testamente). Jeg holdt tilbake en del så jeg var sikker på at dette skulle dekke de siste utgiftene til gravstein og evt. restskatt. De siste pengene ble fordelt når absolutt alle utgifter var trukket fra. Så er det store verdier vil jeg absolutt anbefale deg å fordel en del av dette allerede nå. Er det testamente er det ingen ting i veien for at dette blir åpnet, og at dere blir enige om å holde tilbake en sum som skal dekke de resterende utgiftene. Skal du vente på skatteoppgjøret for 2024 så blir det lenge å vente med å fordele noe som helst. Anonymkode: f563a...1cc 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #12 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): - og de bør få fullt innsyn i evt utgifter osv for åpenhetens skyld Anonymkode: 5aa1b...f55 Selvfølgelig Ts Anonymkode: dee63...776
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #13 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor noe av dette skulle være begrunnelse for å vente med å åpne testamente. Testamente kan inneholde hilsener, ønsker omkring andre praktiske ting utover det økonomiske også. Anonymkode: b1a5a...182 Den andre arvingen har sin kopi av testamentet og vet hva som står der ts Anonymkode: dee63...776 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #14 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var bobestyrer når min mor døde, og jeg fordelte ut store deler av arven (her var det ikke testamente). Jeg holdt tilbake en del så jeg var sikker på at dette skulle dekke de siste utgiftene til gravstein og evt. restskatt. De siste pengene ble fordelt når absolutt alle utgifter var trukket fra. Så er det store verdier vil jeg absolutt anbefale deg å fordel en del av dette allerede nå. Er det testamente er det ingen ting i veien for at dette blir åpnet, og at dere blir enige om å holde tilbake en sum som skal dekke de resterende utgiftene. Skal du vente på skatteoppgjøret for 2024 så blir det lenge å vente med å fordele noe som helst. Anonymkode: f563a...1cc Skatteoppgjøret for 2023 siden avdøde døde før jul Ts Anonymkode: dee63...776 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #15 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den andre arvingen har sin kopi av testamentet og vet hva som står der ts Anonymkode: dee63...776 Det er jo originalen som gjelder, ting kan ha blitt endret etter at kopien ble tatt. Anonymkode: b1a5a...182 2 1
Tough cookie Skrevet 22. januar 2024 #16 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo originalen som gjelder, ting kan ha blitt endret etter at kopien ble tatt. Anonymkode: b1a5a...182 Hva skulle blitt forandret? Isåfall må advokat involveres og da blir jo den andre arvingen underrettet om forandringer. Ts
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #17 Skrevet 22. januar 2024 Da jeg var bobestyrer fordelte jeg det meste av bankinnskuddene kjapt, men holdt tilbake noe penger til skatt og andre utgifter. Det var ingen grunn til at vi skulle vente i lang tid på å få tilgang på den delen av arven som var lett tilgjengelig. Anonymkode: 15a7b...43f 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #18 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da jeg var bobestyrer fordelte jeg det meste av bankinnskuddene kjapt, men holdt tilbake noe penger til skatt og andre utgifter. Det var ingen grunn til at vi skulle vente i lang tid på å få tilgang på den delen av arven som var lett tilgjengelig. Anonymkode: 15a7b...43f Samme gjorde vi også da vi mistet en i nær familie. Selvsagt, vil jeg si. Å holde tilbake arv, vitner om maktmisbruk og om jeg skal lese det jeg ser mellom linjene, leser jeg at TS ønsker å hevde seg mot den andre arvingen. Er bare å betale ut det meste, for så å ta det siste når skatten kommer. Anonymkode: 902a8...9ce 2
Ulven Skrevet 22. januar 2024 #19 Skrevet 22. januar 2024 Det bør være mulig å få en viss innsikt i hva avdøde kommer til å få tilbake/skylde i skatt. Dette settes av på konto sammen med midler til gravstein. Så utbetales arven til de andre arvingene. Sett også av midler til evnt gravstell og blomster. 2 2
enkefru Skrevet 22. januar 2024 #20 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da jeg var bobestyrer fordelte jeg det meste av bankinnskuddene kjapt, men holdt tilbake noe penger til skatt og andre utgifter. Det var ingen grunn til at vi skulle vente i lang tid på å få tilgang på den delen av arven som var lett tilgjengelig. Anonymkode: 15a7b...43f Det gjorde bobestyrer ved siste arveoppgjør jeg var med i også! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå