Gå til innhold

Valpen holder seg ute

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør man når valpen holder seg når vi er ute? Hun var så flink til å gå på do når vi gikk ut, men nå har hun begynt å holde seg ute. Ender med å gå inn ett lang tid for så å ta hun ut etter 5 min igjen for å "nullstille" henne fordi eneste hun fokuserer på når vi er ute er at hun vil inn igjen. De få meterne hun frivillig går på en tissetur er alltid de fleste ti før hun setter seg ned. 

Hun må åpenbart på do da hun flere ganger har tisset med en gang i har kommet inn. Og ute går hun nesten ned i tissestilling flere ganger for så å avbryte tissingen. På natten går hun med en gang ute. Så virker som at hun holder seg med vilje. 

Hun får masse ros når hun tisser ute. Og tisser hun inne tas hun rett ut. 

Anonymkode: 1608f...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere vært hos dyrlegen for å utelukke at hun sliter med smerte når hun tisser?

Anonymkode: 9bc3e...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange små valper så er det naturlig at de ikke trives med å gå bort fra hjemmet. Det er mot deres natur å gå for langt når de er små.

Jeg vil anbefale at du går til samme sted hver gang, så nær hjemmet som mulig. Hvis dere har hage, så bare gå der. Bli stående med valpen i bånd på samme sted til den tisser/gjør fra seg, og så kan dere gå inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har dere vært hos dyrlegen for å utelukke at hun sliter med smerte når hun tisser?

Anonymkode: 9bc3e...4c7

Ser ikke ut som at hun har vondt når hun tisser. Er kun de siste dagene utendørs at hun holder seg. 

Snublefot62 skrev (32 minutter siden):

Skjer dette uavhengig av vær og temperatur?

Vet ikke, har bare hatt hun i 1,5 uke. Dette har pågått i to dager og da har det vært mildt ute med endel vind. Eller skjedde på fredag også og da var det så kaldt at hun begynte å ta labbene opp fra bakken da vi var ute. 

Tabris skrev (26 minutter siden):

For mange små valper så er det naturlig at de ikke trives med å gå bort fra hjemmet. Det er mot deres natur å gå for langt når de er små.

Jeg vil anbefale at du går til samme sted hver gang, så nær hjemmet som mulig. Hvis dere har hage, så bare gå der. Bli stående med valpen i bånd på samme sted til den tisser/gjør fra seg, og så kan dere gå inn.

Ok. Da skal jeg ikke gå like langt fra hjemmet. Har ikke hage, så det blir litt forstyrrelser med folk som går forbi. Men som oftest er det ikke masse folk. 

Hvis jeg skal bli ute til hun har tisset så fryser vi ihjel. Hun bare setter seg ned også skjelver hun av kulden. Må nok heller gå inn etter en stund og være med henne i 5 minutter for så å ta henne ut igjen. Leste et sted at man kunne gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvis jeg skal bli ute til hun har tisset så fryser vi ihjel. Hun bare setter seg ned også skjelver hun av kulden. Må nok heller gå inn etter en stund og være med henne i 5 minutter for så å ta henne ut igjen. Leste et sted at man kunne gjøre det. 

Ja, du kan godt gå inn igjen og så ta henne ut igjen med en gang hun ser ut til å sette seg til.

Kle gjerne på henne hvis hun fryser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser ikke ut som at hun har vondt når hun tisser. Er kun de siste dagene utendørs at hun holder seg. 

Vet ikke, har bare hatt hun i 1,5 uke. Dette har pågått i to dager og da har det vært mildt ute med endel vind. Eller skjedde på fredag også og da var det så kaldt at hun begynte å ta labbene opp fra bakken da vi var ute. 

Ok. Da skal jeg ikke gå like langt fra hjemmet. Har ikke hage, så det blir litt forstyrrelser med folk som går forbi. Men som oftest er det ikke masse folk. 

Så liten valp ja :)

Ofte lurt å fokusere på korte tisseturer rett utenfor og ikke lange turer. De lange turene kommer senere. I starten er det ut for å gjøre fra seg/leke i hagen og så inn igjen.

Mange turer. Korte turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (6 minutter siden):

Ja, du kan godt gå inn igjen og så ta henne ut igjen med en gang hun ser ut til å sette seg til.

Kle gjerne på henne hvis hun fryser.

Hun har et dekken, men når hun får det på setter hun seg bare ned uten å gjøre fra seg. Skal på valpekurs i en ridehall i morgen så da får hun det på seg. 

Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Så liten valp ja :)

Ofte lurt å fokusere på korte tisseturer rett utenfor og ikke lange turer. De lange turene kommer senere. I starten er det ut for å gjøre fra seg/leke i hagen og så inn igjen.

Mange turer. Korte turer.

Ja vi har bare gått sånn 40 meter unna huset på det lengste. Men hun tisser alltid innenfor ca 10 meter. Eller som oftest da. Hender vi kommer lenger. Men jeg har tatt henne med lenger når hun ikke har gjort fra seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...