Gå til innhold

Vil bli mindre materialistisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt. Vi er en veldig gjennomsnittsfamilie, med to barn i rekkehus. To biler og jobb med gjennomsnittslønn.  Av mange årsaker har jeg lyst til å jobbe mot å bli så lite materialistisk som mulig. Ikke gjerrig, men at man har få ting man slipper å rydde på. At de tingene man har heller er god kvalitet fremfor ørten plagg av samme type jakke. Noen som lever slik og vil dele erfaringer? Ble dere lykkeligere?

Anonymkode: fd155...114

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vel alltid vært sånn, men tenkt at jeg ikke "har lov" til det, før for noen år siden. For meg har det altså vært et ytre press, og jeg ble veldig glad da jeg oppdaget "minimalismen" og hva "kapselgarderobe" egentlig var for noe. Så jeg kan vel ikke si at jeg er lykkeligere av det, men det er enklere, mer oversiktlig, mindre stress, jeg føler at jeg lever mer i takt med meg selv, og at det er okei.

Skrevet

Helt klart at dere kan få.til.og bli mindre materialistiske. Husk at verdien I slike ting gjør deg egentlig aldri lykkelig

Jeg anbefaler at du ser en dokumentar.på Netflix som heter minimalisme. Det handler om og ikke ha alt man tror man trenger i hjemmet sitt. Det er velutdannede menn og kvinner i den dokumentaren.som takket nei til et liv med ekstremt mye penger og suksess fordi de ikke ville.gå ned den veien majoriteten ønsker eller gjør i vesten idag. 

Hvis du setter opp ett budsjett på hva pengene deres går til og du har en liste på middag

Sommerklær og vinterklær hvor mye du har hjemme og trenger i året for ikke kjøpe for mye. Så får du stålkontroll og du går i pluss hver eneste mnd. Begrens kjøp av nytt bruk heller gjenbruk det er utallige paper lg butikker som nå  drives til lands fordi folk vil være miljøvennlige og bærekraftige. Du kan absolutt spare på dette for din egen del og barnas. Jeg personlig lærte mye av og se den dokumentaren og nå kjøper jeg sjeldent klær. Jeg kjøper helst gjenbrukt billigbtuikker som 157 hm. Men sjeldent. Jeg må trenge noe for og faktisk kjøpe. 

Jeg har lært og gi totalt faen i folk sine meninger om hva jeg gjør med pengene mine. For materialisme betyr ikke en dritt til dags. Penger og ting og tang er overhodet ikke.alt. du trenger ikke overbevise noen andre enn deg selv. Hvis du har et system.på hva pengen æe deres går til. Og nå som det ernyår  så kan du jammen meg komme.langt. og ikke minst. Du vil sette enormt pris på det du og dere faktisk har hjemme. Og du vil innse hvor mye du har brukt og sløst på av tull alle årene. 

Lykke til. 

Vil du  være med på redde verden enda litt til

Så gå for minimalisme. 

Anonymkode: 629e9...062

Skrevet

Jeg lever slik, og har det veldig mye bedre enn før. Anbefaler å lese f.eks "goodbye things", og se litt videoer på YouTube. Jeg eier det jeg faktisk trenger, og det som gir meg glede. Ingen "hva om" ting. Huset er ryddig, jeg vet hva jeg har, jeg har spart enormt mye penger.

Jeg har aldri brydd meg om hva andre mener om meg, og det hjelper også når man lever litt annerledes. Jeg bryr meg ikke om trender, kun om å bruke klær som jeg liker. Jeg bryr meg ikke om hvor naboen dro på ferie eller hvilken bil de har, jeg bruker ikke energi på slike tanker eller på sammenligning. Finn ut hva som er viktig for deg, og glem hva andre tenker.

Anonymkode: f6953...bcf

Skrevet

Selg rekkehuset.

:skya:

Anonymkode: 6bdd6...664

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok det valget for 6 år siden. Da ryddet jeg hele huset, kastet, solgte eller ga bort ting, og satt igjen med mye mindre enn det jeg hadde. Beste jeg har gjort. Huset er ryddig, alt har en plass og jeg er mindre stresset. Til info, så er vi 5, to voksne, to tenåringer og en på 11. jeg brukte Mari kondo som inspirasjon men har også sett på de dokumentarene det vises til. Nå kjøper jeg veldig lite nytt til huset om det ikke er noe som skal erstattes.

klær kjøpes etter behov. Vi har også valgt bort hytte og båt feks, men bruker en del på ferier og opplevelser. Tenker alltid på at å eie noe forplikter og det stresset orker jeg ikke. Tjener godt, så nå sparer vi også veldig mye i året i stedet. 

Anonymkode: ef1f6...c16

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lært og gi totalt faen i folk sine meninger om hva jeg gjør med pengene mine. For materialisme betyr ikke en dritt til dags. Penger og ting og tang er overhodet ikke.alt. du trenger ikke overbevise noen andre enn deg selv. Hvis du har et system.på hva pengen æe deres går til. Og nå som det ernyår  så kan du jammen meg komme.langt. og ikke minst. Du vil sette enormt pris på det du og dere faktisk har hjemme. Og du vil innse hvor mye du har brukt og sløst på av tull alle årene.

Anonymkode: 629e9...062

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri brydd meg om hva andre mener om meg, og det hjelper også når man lever litt annerledes. Jeg bryr meg ikke om trender, kun om å bruke klær som jeg liker. Jeg bryr meg ikke om hvor naboen dro på ferie eller hvilken bil de har, jeg bruker ikke energi på slike tanker eller på sammenligning. Finn ut hva som er viktig for deg, og glem hva andre tenker.

Hvorfor skulle andre folk bry seg om hvilke ting dere kjøper/ikke kjøper? :klo:

Skrevet

Det er et stort og komplekst tema du tar opp, og det er litt uklart hvor du er i prosessen og hva som egentlig er problemet.

Jeg er materialistisk i mine egne øyne. Jeg er opptatt av tingenes funksjon og verdi. For eks har jeg ei Norrøna jakke som brukes halve året og den er nå passert fire år i mitt eie. Og den fungerer fortsatt som den skal selv om logoen nå er slitt bort. Jeg betalte litt mer for den enn jeg kanskje hadde trengt å gjøre for ei tilsvarende, men samtidig kjøpte jeg noe jeg kjente med god kvalitet jeg visste ville vare lenge. Samme med HellyHansen fleecejakka som jeg tror er 10 år nå. Falmet litt i fargen er varmer og sitter godt fortsatt.

Å drite i kvalitet og helle fokusere på kvantitet fremfor kvalitet mener jeg er lite materialistisk.

Men kanskje du egentlig mener minimalisme? Det er sånn sett noe annet, men med en del felesnevnere.

Minimalisme er vanskelig føler jeg. Noen mener at man skal kvitte seg med så mye som mulig og omgi seg med færrest mulige ting. Fin tanke. Men krevende å gjennomføre. Mange påpeker og at man ikke må kvitte seg med alt. Man må beholde det som gir en verdi og bidrar til en funksjon. Og det er lettere å leve med. Ungene må ha regntøy. Jeg må ha bil. Samboer må og ha bil.

Men dersom det er rot som er problemet deres, og plassen, så er det kanskje en real opprydding dere egentlig trenger?

Vi prøver å kvitte oss med ting vi ikke bruker ofte. Ganske enkelt fordi det er bortkasta plass. Og det bidrar til rot og støy. Ting vi bruker veldig sjeldent selges eller gis bort, og så kan vi heller vurdere å kjøpe ny dersom vi trenger det igjen i stede for å lagre 7 år på noe som blir sjeldent brukt.

Skrevet
Portia Catonis skrev (6 timer siden):

Hvorfor skulle andre folk bry seg om hvilke ting dere kjøper/ikke kjøper? :klo:

Har du lest på forumet her? Mange som har meninger om "er dette kjerring" for eksempel. Folk har sine meninger, og det skal de få ha, men man velger selv om man ønsker å la de påvirke en selv eller ikke. 

Folk sammenligner, sånn er det bare. Fått kommentarer på bilen for eksempel, den ble kjøpt pga den passer hverdagen, vi bryr oss ikke om merket. Men det gjør tydeligvis andre som har en mening de vil fortelle oss. Da er det fint å nikke, smile, og ikke bry seg :)

Skrevet

Er det ikke forskjell på å være ikke-materialistisk og å være minimalistisk? Innen minimalisme har jeg inntrykk av det viktig at det man eier er av god kvalitet, passer sammen og ser fint, mens en ikke-materialist gir blaffen i slikt. En ikke-materialist kan gjerne ha en haug gamle, rotete utseende bøker og bruker gjerne den gamle ryggsekken arvet etter onkel Tore, mens en minimalist kvitter seg med alt som lager rot og tar opp plass.

Anonymkode: 58692...c26

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...