AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Faren min kjøpte en omplasserings hund gjennom en organisasjon for ca 1 år siden. Siste halve året har den blitt ekstremt avhengig av han, og hunden kan ikke være alene/eller sammen med andre. Den hyler/piper/bjeffer/blir helt fra seg, roer seg ikke før min far er tilbake. Vi har prøvd å ta kontakt med organisasjonen for hjelp. Men de visste ikke hva vi kunne gjøre når det var så ille. Bare faren min dusjer kan den få super angst. Til spørsmålet: er det mulig å få medikamenter av dyrlegen for å håndtere dette? Pr nå kan jo ikke faren min engang dra på butikken. Trening virker utrolig vanskelig da den aldri har vært trent/lekt med osv der den kom fra. Lurer liksom litt på om den har litt for mye traumer? Anonymkode: 4ef24...8de
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Hvordan var den det første halvåret? Hvor gammel er hunden? Trene bort separasjonsangst hos voksne hunder er veldig vanskelig, spesielt omplasseringshunder. Dere kan prøve Adaptil difuser, å se om det hjelper. Reseptbelagte angstdempende medisiner til hund er stort sett like vanedannende til hunder som til mennesker. Det kan være til hjelp for en kort periode i kombinasjon med korrekt trening. Har dere fått hjelp av hundetrener? Anonymkode: fe444...488
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 alle omplasserings må trene alenetrening på lik linje med valper. Anonymkode: 847f5...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvordan var den det første halvåret? Hvor gammel er hunden? Trene bort separasjonsangst hos voksne hunder er veldig vanskelig, spesielt omplasseringshunder. Dere kan prøve Adaptil difuser, å se om det hjelper. Reseptbelagte angstdempende medisiner til hund er stort sett like vanedannende til hunder som til mennesker. Det kan være til hjelp for en kort periode i kombinasjon med korrekt trening. Har dere fått hjelp av hundetrener? Anonymkode: fe444...488 De vet ikke sikkert hvor gammel hunden er, 6-7 år tror de. Første halve året var ok, da kunne den bli passet litt av andre også. De vi tok kontakt med visste ikke hvem de skulle henvise dem til når det var så ille. Det som er verst er jo at selv de som kjenner hunden ikke kan ha han litt engang. Sovner hunden og våkner og faren min er i et annet rom, så hyler den. Den våkner også om natten og uler/hyler, selvom de da er i samme rom. Virker som den har mye traumer. Anonymkode: 4ef24...8de
Tabris Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 Her kan det være lurt med angsdempende medisiner kombinert med treningsplan fra atferdsterapeut. Sjekk her om det er noen nær der dere bor: https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 erfaringsmessig kan man ikke medisinere bort dette, man kan dope hunden men det vil bare føre til at problemene øker. Anonymkode: 37aaf...aa3 1
Tabris Skrevet 22. januar 2024 #7 Skrevet 22. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: erfaringsmessig kan man ikke medisinere bort dette, man kan dope hunden men det vil bare føre til at problemene øker. Anonymkode: 37aaf...aa3 Angstdempende medisiner er i dag ikke "dop", dvs man sløver ikke ned hunden. Det er flere typer angstdempende i dag som har samme virkestoffer som til mennesker, dvs at de reduserer angsten og gjør hunden mindre redd. Det kan gjøre trening lettere, eller i det hele tatt mulig. 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #8 Skrevet 22. januar 2024 Tabris skrev (1 time siden): Her kan det være lurt med angsdempende medisiner kombinert med treningsplan fra atferdsterapeut. Sjekk her om det er noen nær der dere bor: https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/ Takk! Hva tenker du er alternativ om dette ikke blir bedre? Hunden er skjønn og fin så lenge min far er i nærheten, og den er ikke aggressiv. Den er bare redd Anonymkode: 4ef24...8de
Tabris Skrevet 22. januar 2024 #9 Skrevet 22. januar 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Takk! Hva tenker du er alternativ om dette ikke blir bedre? Hunden er skjønn og fin så lenge min far er i nærheten, og den er ikke aggressiv. Den er bare redd Anonymkode: 4ef24...8de I første omgang hvis hunden ikke blir bedre så ville jeg tatt en ny runde med atfersterapeut og veterinær. Kanskje er det noen justeringer som trenger å gjøres i treningen eller med medisinene. Videre diskusjoner ville jeg tatt med atferdsterapeuten som har sett dere og hunden og kjenner situasjonen bedre enn fremmede på nett.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Skrevet 22. januar 2024 Tabris skrev (1 time siden): Angstdempende medisiner er i dag ikke "dop", dvs man sløver ikke ned hunden. Det er flere typer angstdempende i dag som har samme virkestoffer som til mennesker, dvs at de reduserer angsten og gjør hunden mindre redd. Det kan gjøre trening lettere, eller i det hele tatt mulig. Når det er så "Ille" at man ikke kan dusje uten at hunden gir utrykk for ubehag - altså man er hjemme men ikke synlig, er det langt over hva man kan trene bort på en voksen hund. Ts beskriver også en hund som ikke er komfortabel rundt andre enn eieren. Det er nærliggende å tro at det er en krevende situasjon å endre, siden TS også skriver at de har forsøkt ta kontakt med organisasjonen de adopterte fra, men ikke noe om hvorvidt de har søkt hjelp til trening og gå rett på spørsmål om medisinering.. Anonymkode: 37aaf...aa3
Tabris Skrevet 22. januar 2024 #11 Skrevet 22. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Når det er så "Ille" at man ikke kan dusje uten at hunden gir utrykk for ubehag - altså man er hjemme men ikke synlig, er det langt over hva man kan trene bort på en voksen hund. Ts beskriver også en hund som ikke er komfortabel rundt andre enn eieren. Det er nærliggende å tro at det er en krevende situasjon å endre, siden TS også skriver at de har forsøkt ta kontakt med organisasjonen de adopterte fra, men ikke noe om hvorvidt de har søkt hjelp til trening og gå rett på spørsmål om medisinering.. Anonymkode: 37aaf...aa3 Jeg er helt enig med deg i at det vi være en krevende situasjon å endre. Men jeg vil ikke gi noen bastante påstander om hvorvidt dette er mulig å trene eller ikke utfra et innlegg over nettet. Derfor anbefaler jeg TS å ta kontakt med en atferdsterapeut som kan komme hjem og se dem og hunden, sette opp en treningsplan og ta det derfra. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #12 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når det er så "Ille" at man ikke kan dusje uten at hunden gir utrykk for ubehag - altså man er hjemme men ikke synlig, er det langt over hva man kan trene bort på en voksen hund. Ts beskriver også en hund som ikke er komfortabel rundt andre enn eieren. Det er nærliggende å tro at det er en krevende situasjon å endre, siden TS også skriver at de har forsøkt ta kontakt med organisasjonen de adopterte fra, men ikke noe om hvorvidt de har søkt hjelp til trening og gå rett på spørsmål om medisinering.. Anonymkode: 37aaf...aa3 Er så ille som du beskriver her, bare faren min går ut i gangen på utsiden av utgangsdøra - selvom utgangsdøra er åpen og hunden ser han ikke går langt, så blir han så engstelig for at han skal gå fra at han setter i et hyl som det høres ut som hunden blir mishandlet. Aldri hørt sånne lyder fra hunder før, man får jo skikkelig vondt av den Anonymkode: 4ef24...8de
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #13 Skrevet 22. januar 2024 Jeg har ikke så mye erfaring med hund, men si dette ikke går å trenes bort. Er det det beste for hunden da å slippe, eller er det greit at den feks får noe beroligende de dagene den eventuelt må bli passet litt av noen andre? Pappa er ufør, og begynt å bestille mat hjem. Men han må jo noe innimellom, som lege, frisør osv. Anonymkode: 4ef24...8de
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #14 Skrevet 22. januar 2024 Jeg støtter anbefalingen om atferdsterapeut, men sjekk at denne har jobbet mye med problemet. Ser en del som kaller seg det, som anbefaler mat. Jeg følger Julia Naismith, som har boken "Be right back", som mener det ikke finnes forskning som viser at mat hjelper. Tvert imot. Jeg har kommet dit med min at jeg kan reise på butikken, men det har tatt tid. Og jeg måtte begynne med å gå mot døra flere ganger om dagen til hunden aksepterte det. Det tok lang tid før jeg faktisk gikk ut. Dette fordi metoden jeg følger, krever at hunden aldri opplever å bli stressa over terskel. Og en av de viktigste jobbene er å ikke etterlate hunden alene mens treningen pågår. Det krever enormt mye, verken mer eller mindre. Min kunne heldigvis passes av andre, forutsatt at han forlot meg med dem. Forlot jeg ham, ble det krise. Nå er dette også blitt bedre. Anonymkode: 517b8...0f4 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #15 Skrevet 22. januar 2024 Hadde samme problemet. Det var helt ekstremt. Hadde inne både adferdsterapaut og så forsøkte vi clomicalm(reseptbelagt) en periode kombinert med trening. Inn og ut døra, korte sekunder før hunden rakk reagere. Dette gjorde vi hver dag i et halvt år. Ingenting hjalp. Dette var også en voksen hund, men den hadde en del issues i tillegg som ikke var forenelig med et familieliv. Den ble derfor til slutt avlivet 💔 Min erfaring er at dette er noe av det vanskeligste å jobbe med hos en voksen hund. MEN, det kan være håp. Finn en dyktig adferdsterapaut som har lang erfaring med problematikken, og snakk med dyrlege om angstdempende medisiner. Anonymkode: c5db8...2f4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #16 Skrevet 22. januar 2024 Jeg har en voksen hund som hadde separasjonsangst. I de fleste tilfeller kan det trenes bort, men det er som oftest en lang og komplisert prosess. Her måtte jeg begynne med å gå mot ytterdøra, ta i nøkler, ytterklær, gå tilbake osv 20 ganger om dagen. Når hunden ikke lenger orket å hoppe opp og følge meg, begynte jeg å ta på meg sko, røre i dørhåndtaket osv før jeg gikk tilbake til sofaen og satte meg. Og sånn gikk dagene; jeg gikk til gangen og gjorde typiske "nå skal jeg ut" ting 20 ganger om dagen. Til slutt kom jeg meg ut døra, også kunne jeg etterhvert lukke og åpne døra, også kunne jeg stå utenfor med døra lukket i to sekunder, så 5, 10 osv. Etter noen måneder kunne jeg være borte i 4 timer uten problemer. Nå kan jeg være borte i 6-8 timer. Jeg støtter forslaget om atferdskonsulent og angstdempende i en kort periode (så man har mulighet til å nå inn til hunden og sette i gang treningen og har noe å bygge på). Det er ingen garanti for at trening vil hjelpe, men da har man i hvertfall forsøkt. Om det ikke fungerer, er det helt greit å avlive om man ønsker. En livredd hund har det ikke godt, og det er heller ikke godt for din far å bli så innestengt og uten mulighet til å leve som han ønsker Anonymkode: 5b3ec...11e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #17 Skrevet 23. januar 2024 Tusen takk for gode svar her. Tok kontakt på mail i går, så får vi se hva de svarer. Anonymkode: 4ef24...8de
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #18 Skrevet 31. juli 2024 Hei TS, hvordan gikk det med hunden til faren din? Er i ca samme situasjon, har levd et svært begrenset liv i flere år pga hunden min har separasjonsangst og andre stress-issues 😔 kommet til et punkt hvor helse, jobb og relasjoner holder på å rakne og aner ikke mine arme råd. Anonymkode: 83651...2f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå