AnonymBruker Skrevet 22. januar #1 Del Skrevet 22. januar Jeg bor i nord, og her møter jeg veldig sjeldent voksne som ikke klarer å uttale "kj" riktig. Men via tv/radio-programmer, SoMe osv. så hører jeg veldig ofte voksne folk som sier "shøre", "shedelig", "shole" osv., spesielt på Østlandsområdet. Synes det høres kjemperart ut, og forbinder det med barn som ikke har lært å prate ordentlig enda. Vet at noen dialekter har andre måter å uttale "kj" på, det er ikke det jeg tenker på. Har det virkelig blitt så vanlig at voksne ikke klarer å uttale kj-lyden? Hvor kommer du fra og hva er vanlig der du bor? Og hva tror du er årsaken til at det har blitt sånn? Anonymkode: 369cd...923 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #2 Del Skrevet 22. januar Man høres åndssvak ut, men en del av språkets utvikling, dessverre. Anonymkode: 446dc...7f6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #3 Del Skrevet 22. januar Altfor vanlig. Jeg ble sendt til logoped da jeg var 7 år pga denne talefeilen. Var en hel uke på et sted nær bredtvdt kvinnefengsel på slutten av 80-tallet for å få luka det bort. Er også fra nord. Ungen min klarer ikke kj. Øver og øver, men nei. Anonymkode: be0f0...a7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #4 Del Skrevet 22. januar Det kalles språk-utvikling, ikke talefeil. Kj-lyden har allerede forsvunnet i mange språk. Norsk er bare av de siste til å miste den. Vi har for eksempel også mistet th-lyden, mens engelsk har beholdt den. Enn så lenge. https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/skal-vi-pa-sjino-om-sammenfallet-av-sj-lyd-og-kj-lyd/ Anonymkode: 7d4d3...15a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamia1 Skrevet 22. januar #5 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kalles språk-utvikling, ikke talefeil. Kj-lyden har allerede forsvunnet i mange språk. Norsk er bare av de siste til å miste den. Vi har for eksempel også mistet th-lyden, mens engelsk har beholdt den. Enn så lenge. https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/skal-vi-pa-sjino-om-sammenfallet-av-sj-lyd-og-kj-lyd/ Anonymkode: 7d4d3...15a Språkutvikling at mange høres ut som treåringer med talefeil? Jaujau 😁 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #6 Del Skrevet 22. januar Håper man fortsetter å bruke kj riktig i nord. Klarer ikke å høre folk si "ishe" istedenfor "ikkje" 😂😂 Det hadde vært ufattelig rart!! Ts Anonymkode: 369cd...923 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #7 Del Skrevet 22. januar Det er ille at noen kaller dette språkutvikling! Jeg kaller det tilbakegang og ødeleggelse av språket. Å snakke som et tre år gammelt barn når man er voksen, høres helt koko ut. Jeg kjenner et voksen dame som jeg alltid misforstår fordi hun alltid sier schue om tallet tjue hele tiden. Jeg oppfatter det alltid som om hun snakker om tallet sju. Det finnes et hav av liknende eksempler på misforståelser som kan oppstå på grunn av denne forsøplingen av språket. Det er f.eks. stor forskjell på en schede (skjede) og en kjede... Anonymkode: 82251...752 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #8 Del Skrevet 22. januar Det er - dessverre - en del av språkutviklingen. I alle fall her på Østlandet. Jeg synes selv det høres barnslig og useriøst ut å si "shole" og ikke "kjole", men registrerer at de fleste unge under 30 sier "sh". Og slik er det bare. Barn blir påvirket av hverandre osv. Og det som før kvalifiserte til time hos logoped, er ikke så farlig lenger. Jeg har hørt at mange unge ikke hører forskjell på "sh" og "kj" engang, så det nytter ikke å lære bort. Det er en gåte for meg, men jaja 🤔 Jeg er bare en gammel krok på 36, det er mye jeg ikke skjønner 😁 Noen ganger tenker jeg at jeg og min generasjon i midten/slutten av 30-årene er den siste generasjonen som faktisk sier "kj". Trist, men sant. Anonymkode: 5de08...9dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #9 Del Skrevet 22. januar Den første generasjonen uten kj lyd har vel rukket å bli voksne nå. Anonymkode: 74f6b...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #10 Del Skrevet 22. januar Jeg satt senest på lørdag og "øvde" med tolvåringen min på å si "kj" i stedet for "skj". Hun har aldri klart dette skikkelig, selv om vi har rettet på henne daglig siden hun begynte å prate. Er utrolig frustrerende å høre henne prate som en influenser - verken hun eller jeg liker Tik Tok eller influensere. Sønnen min som er 14 har ikke denne talefeilen. Anonymkode: 84702...a19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 22. januar #11 Del Skrevet 22. januar Det ser ikke lovende ut for det norske språket. Folk klarer ikke å uttale kj, "henne" og "dem" er på vei ut, det er omtrent ingen som bruker "ham", folk vet ikke forskjellen på enda/ennå osv. Jeg er ikke perfekt selv, men dette er ganske ille. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #12 Del Skrevet 22. januar Morsomt hvor mange "eksperter" det er her som kaller det talefeil. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2018/11/29/kj-lydistene-er-pa-feil-side-av-historien/ Fire kjappe stråmenn: «Hva!? De bruker venstrehånden til å skrive fremfor høyrehånden!? Det er fullstendig galt, de må da lære seg å gjøre det riktig!» «Hva!? Gutter som kysser gutter!? Nei, sånn var det ikke i min tid! Det føles fremmed! Dette liker jeg ikke!» «Hva!? Kvinner som går i bukser istedenfor kjole!? Sånn skal det ikke være! Det er da ikke rett!» «Hva!? Folk sier sj- istedenfor kj-lyd!? Det er jo helt feil! Det stemmer ikke!» Anonymkode: 7d4d3...15a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #13 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Morsomt hvor mange "eksperter" det er her som kaller det talefeil. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2018/11/29/kj-lydistene-er-pa-feil-side-av-historien/ Fire kjappe stråmenn: «Hva!? De bruker venstrehånden til å skrive fremfor høyrehånden!? Det er fullstendig galt, de må da lære seg å gjøre det riktig!» «Hva!? Gutter som kysser gutter!? Nei, sånn var det ikke i min tid! Det føles fremmed! Dette liker jeg ikke!» «Hva!? Kvinner som går i bukser istedenfor kjole!? Sånn skal det ikke være! Det er da ikke rett!» «Hva!? Folk sier sj- istedenfor kj-lyd!? Det er jo helt feil! Det stemmer ikke!» Anonymkode: 7d4d3...15a Men de andre punktene er vel mer menneskerettigheter. Det siste handler om språk. Om vi alle bare kan bestemme å uttale ord og prate akkurat som vi selv vil, så kommer ingen til å skjønne noe som helst til slutt, sånn satt på spissen. Jeg synes at alle som har talefeil bør prøve å bli kvitt den. Går det ikke, så går det ikke, men det bør jo gjøres et forsøk i det minste. Anonymkode: 369cd...923 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamia1 Skrevet 23. januar #14 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Men de andre punktene er vel mer menneskerettigheter. Det siste handler om språk. Om vi alle bare kan bestemme å uttale ord og prate akkurat som vi selv vil, så kommer ingen til å skjønne noe som helst til slutt, sånn satt på spissen. Jeg synes at alle som har talefeil bør prøve å bli kvitt den. Går det ikke, så går det ikke, men det bør jo gjøres et forsøk i det minste. Anonymkode: 369cd...923 👏👏👏 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #15 Del Skrevet 23. januar Jeg er 40. Har vokst opp med at alle bruker skj lyden til alt. Skjole, skjino 😀 Anonymkode: 12a08...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #16 Del Skrevet 23. januar Det er nok dessverre kommet for å bli. Her nord snakker de ikke slik,men på østlandet klarer de ikke å snakke ordentlig. Skikkelig irriterende å høre på. Vi måtte lære dette både på skolen og hjemme, Nå er det ingen som reagerer på dette lengre. Så ungdom lærer ikke dette heller lengre. Anonymkode: fbfc4...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #17 Del Skrevet 23. januar 23 hours ago, AnonymBruker said: Altfor vanlig. Jeg ble sendt til logoped da jeg var 7 år pga denne talefeilen. Var en hel uke på et sted nær bredtvdt kvinnefengsel på slutten av 80-tallet for å få luka det bort. Er også fra nord. Ungen min klarer ikke kj. Øver og øver, men nei. Anonymkode: be0f0...a7e Men da er det jo tydeligvis en talefeil og ikke «språkutvikling». Jeg hadde problemer med g og k, men det ble bedre fordi jeg fikk logoped. Kan sikkert se her: https://lingu.com/lingupedia/uttale/slik-uttaler-du-konsonantlyden-kj https://mentornorge.no/blogg/utfordringer-sjkj-lyden Anonymkode: d269b...aef 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #18 Del Skrevet 25. januar Det er en slags sosiolekt blant unge, og handler ikke nødvendigvis om at de ikke klarer det. Ungene mine er tenåringer, og sier som regel sjedelig og sjøleskap. Men de klarer helt fint å si kjedelig og kjøleskap hvis jeg ber dem om det, så det handler ikke om evnen. Og mannen min, som er utlending (kom til Norge som voksen) sier kj-lyden uten problemer. Så det handler i hovedsak om hva de andre på samme alder gjør. Anonymkode: 6b4c1...717 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #19 Del Skrevet 25. januar Ei jeg vokste opp med hadde så ekstrem SJ-lyd at det var vondt å høre på, i retningen av sch-lyd; schøtt og schøleskap. Hun påstod bastant at det ikke var forskjell på lydene, det var samme lyden. Men i vår dialekt har vi to ord som er identisk, eneste forskjellen er at den ene starter med sj-lyd og den andre med kj-lyd, og selv utenfor kontekst(betyr vilt ulike ting), så hørte hun jo forskjell. At hun ikke klarte å uttale kj-lyd var ikke en akseptabel konklusjon, det var alle andre som var tilbakestående for kj-lyd fantes ikke... Anonymkode: 1c00c...ebe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #20 Del Skrevet 25. januar Jeg er logoped og vi skal i utgangspunktet ikke ta tak i manglende kj-lyd hos barn, med mindre barnet selv plages av å ikke få til uttalen. Skal innrømme at skj-uttale av kj irriterer meg så voldsomt at jeg likevel sniker inn noen kj-øvelser med barna jeg følger opp. Så kommer det jo voksne til meg som aldri lærte kj-lyden som barn, og som gjerne vil klare å si kjede i stedet for skjede... Anonymkode: e2e23...fc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå