AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Sånn kjapp spørsmål. Nå har vi bytta vannrør inn til boligen, lagt nye dobbel isolerte med frostkabel. Leietaker er så å si aldri hjemme. Hu bruker jo ikke vann. Når hu er hjemme klager hu over at det ikke er vann. Personlig syntes jeg det er kaldt i boligen også, men hu sier jeg har på nok varme. Blir litt sånn krangle situasjon med henne. Hvem har ansvar dersom rørene fryser NÅ fordi hu ikke bruker vann? Anonymkode: 921d9...311
Snublefot62 Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Spørsmålet er jo hvor rørene har fryst? Dersom rørene har fryst må det jo være i din interesse å få avklart dette og sørge for kyndig kontroll av at det ikke er sprukket rør noe sted i huset ettersom du da vil få en lekkasje når rørene åpner opp igjen. Så jeg synes det er tullete at du først begynner med å fordele skyld. Avklar årsaken først, sikre verdiene dine og deretter kan du vurdere om dette der noe som leietaker er skyld i eller ikke. 1
Gjest takinova Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Sånn kjapp spørsmål. Nå har vi bytta vannrør inn til boligen, lagt nye dobbel isolerte med frostkabel. Leietaker er så å si aldri hjemme. Hu bruker jo ikke vann. Når hu er hjemme klager hu over at det ikke er vann. Personlig syntes jeg det er kaldt i boligen også, men hu sier jeg har på nok varme. Blir litt sånn krangle situasjon med henne. Hvem har ansvar dersom rørene fryser NÅ fordi hu ikke bruker vann? Anonymkode: 921d9...311 Din bolig. Ditt ansvar. Leietaker har ansvar for daglig vedlikehold. Ikke vannrør. Men kanskje må det stå litt mer varme på. Det er sånt som en leietaker ikke kan bestemme(at ho ikke skal ha noe varme på om det er rør i rommet.)
Queen94 Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 Vannrørene fryser inne i boligen, under kjøkkenkrana.
Queen94 Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 Snublefot62 skrev (30 minutter siden): Spørsmålet er jo hvor rørene har fryst? Dersom rørene har fryst må det jo være i din interesse å få avklart dette og sørge for kyndig kontroll av at det ikke er sprukket rør noe sted i huset ettersom du da vil få en lekkasje når rørene åpner opp igjen. Så jeg synes det er tullete at du først begynner med å fordele skyld. Avklar årsaken først, sikre verdiene dine og deretter kan du vurdere om dette der noe som leietaker er skyld i eller ikke. Jeg starter jo med å skrive at alle rør inn til boligen er byttet med dobbel isolasjon og frostkabel. Så disse fryser jo ikke. Rørene som fryser er inne under kjøkkenkrana.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 Som huseier får du vel skaffe frostvakt til rørene under kjøkkenbenken. Anonymkode: a8a2d...649 1
Snublefot62 Skrevet 22. januar 2024 #7 Skrevet 22. januar 2024 Queen94 skrev (41 minutter siden): Vannrørene fryser inne i boligen, under kjøkkenkrana. Så det er frost inne på kjøkkenet til leietaker? Og det er kun på kjøkkenet det mangler vann?
newman01 Skrevet 22. januar 2024 #8 Skrevet 22. januar 2024 Men hvorfor er det så kaldt på kjøkkenet til leietakeren at vannrørene fryser da? Kanskje slå på litt varme? 16 grader pleier å være fint, da har man nok varme til at rør i veggene stort sett ikke fryser 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #9 Skrevet 22. januar 2024 De skal holde fint en god stund til, men jeg ville vurdert å bytte de dersom dere skal pusse opp bad/kjøkken/vaskerom Bare vær nøye med varme i alle rom der rørene går! Anonymkode: f11aa...121
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De skal holde fint en god stund til, men jeg ville vurdert å bytte de dersom dere skal pusse opp bad/kjøkken/vaskerom Bare vær nøye med varme i alle rom der rørene går! Anonymkode: f11aa...121 Oi, svarte på feil innlegg - unnskyld! Anonymkode: f11aa...121
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #11 Skrevet 22. januar 2024 Om hun har hatt over 10 grader i alle rom er det på deg. Anonymkode: af464...7dd
Queen94 Skrevet 22. januar 2024 #12 Skrevet 22. januar 2024 Hun har ikke bodd i leiligheten på flere dager. Reiser bort, slår av alt strøm og varme. Kommer tilbake når det har vært minus -23 grader og klager over at vannet i kjøkkenkrana er fryst. I kjelleren er vannledningene inn i huset varme, og det viser seg at rørene inne under kjøkkenvasken har fryst. Hu gidder ikke engang og la meg forklare eller høre. jeg har sakt rør er mitt problem ja, men hun må jo holde varme. Men det ser hu ikke at er et problem. Har hatt 3 ulike rørleggere der som har bekreftet at jeg har gjort alt riktig.
Queen94 Skrevet 22. januar 2024 #13 Skrevet 22. januar 2024 Snublefot62 skrev (9 timer siden): Så det er frost inne på kjøkkenet til leietaker? Og det er kun på kjøkkenet det mangler vann? Ja. Kun der! Fordi det er iskaldt der inne
Queen94 Skrevet 22. januar 2024 #14 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Som huseier får du vel skaffe frostvakt til rørene under kjøkkenbenken. Anonymkode: a8a2d...649 Frostkabel til rør som er inne? det er første gang de har fryst på 10 år. Fordi hu ikke gidder å sette på varme fordi hu ikke bor der.
newman01 Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 Men hvordan står det til inni etasjeskilleren din da? Om det er minusgrader på den ene siden og 20+ stuetemperatur på den andre siden vil du få kondensering i midten med fuktutfelling. Det er sjelden gøy med våte konstruksjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå