Gå til innhold

Spørsmål om midd på øyelokk/i øyevipper (bilde)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er heldigvis ikke så stresset nå, siden jeg vet at dette er en midd de fleste har i ansiktet. Midden jeg snakker om heter Demodex, og jeg frykter at jeg har fått alt for mange av dem i ansiktet grunnet svært svekket immunforsvar og at jeg ikke har klart å ta vare på meg selv over en lengre periode. Men jeg lurer på noen ting. Jeg lurer først å fremst på nøyaktig hva den flassen innerst på øyevippene er?? Man ser jo ikke midden med det blotte øyet, så jeg skjønner ikke hva flassen er for noe. Jeg renser øyevippene morgen og kveld med Blephademodex, og huden hver kveld med tea tree oil rens. Jeg mistenker at de er i overtall på haken min også. Jeg leste at alkohol kunne gjøre dem "sinte" og få dem ut av hårsekkene som de bor i. Så jeg spritet huden litt også nå, før jeg renset med tea tree oil rens. 

Begynner å bli ganske lei nå, selv om de visstnok er ufarlige. Frister ikke mye å gi klemmer heller, selv om de fleste har denne midten som en del av den normale hudfloraen.

Dere som har hatt slik midd på hud/øyelokk/øyevipper, hvordan fikk dere redusert antallet til normalen igjen? 

Og om noen kan svare meg på hva den flassen er for noe også, så hadde jeg blitt glad! 😊

20240122_022337.jpg

Anonymkode: 52223...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har pene øyevipper. 
Uansett, du reagerer ikke på tea tree oljen da? Vet den er sterk, jeg selv fikk eksem an den. Og trenger du å rense så mye egentlig? Synes det høres litt sterkt/mye ut 😊

Anonymkode: 8b1f5...f1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om øynene dine er tørre/irriterte rett og slett.(Kanskje pga for voldsom rensing?)

Har du fått konstatert av hudlege at det er midd som er problemet?

Anonymkode: 512c9...f1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har pene øyevipper. 
Uansett, du reagerer ikke på tea tree oljen da? Vet den er sterk, jeg selv fikk eksem an den. Og trenger du å rense så mye egentlig? Synes det høres litt sterkt/mye ut 😊

Anonymkode: 8b1f5...f1c

Tusen takk for svar, og for et svært uventet kompliment! 🙂 Jeg føler ikke at de er pene i det hele tatt nå. Men du har nok rett i det. Jeg burde kanskje roe litt ned. Jeg tror bare hodet mitt har vært litt "obsessed" for å få bort det som ikke skal være der. Alle tegn tilsier at denne midden er i overtall nå. Utslett på haken, og måten øynene mine har oppført seg med flass i øyevippene og mange, mange andre tegn. Så derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve på egen hånd med ting som ikke er så farlig først. Den tea tree oil rensen er ikke ren tea tree oil. Det er en rens fra The body shop. Den gjør susen virker det som, men den er ikke noe nevneverdig sterk. Alkoholen kan være litt vel mye kanskje, men det har jeg bare gjort en gang. Øyevippene skal renses hver morgen og kveld uansett. Men tusen hjertelig takk igjen for at du tok deg tid til å svare 🙂

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser ut som om øynene dine er tørre/irriterte rett og slett.(Kanskje pga for voldsom rensing?)

Har du fått konstatert av hudlege at det er midd som er problemet?

Anonymkode: 512c9...f1f

Du har absolutt rett i at øynene mine er tørre! Det er nok også litt av opphavet til problematikken. Jeg har veldig synlige blodkar både i øynene og på øyelokkene nå, som også visstnok er vanlig når disse små kreaturene (hvis man kan kalle dem det) er i overtall. Jeg har ikke fått det konstatert ennå. Behandlingen jeg gjør nå virker som at den hjelper. Spesielt på huden. Men jeg strever fortsatt med øyevippene, selv om det har blitt mye bedre enn det var det også. Men jeg skal selvsagt oppsøke profesjonell hjelp etter hvert. Tusen hjertelig takk for svar til deg også! Setter pris på alle tilbakemeldinger 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vinter aka tørr hud sesong, så det er absolutt ikke noe rart at huden flasser om dagen. Har du vært hos legen og fått konstatert midd, eller er det bare noe du tror?

Anonymkode: 0fa91...206

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at du ikke har vært hos legen. Du bør virkelig dra, for det du driver med er å dyrke helseangst.

Anonymkode: 0fa91...206

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du helseangst? Eller er midd konstatert av lege? 

Anonymkode: f0057...743

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver og det du har bilde av ligner på demodex-"sleeves". Du har sikkert googlet/sett på rosacea og okkulær (occular) rosacea? Mulig du får bedre svar i kosmetikk-forumet, faktisk. Uansett, her er en artikkel hvor bildene ligner på dine (en fagartikkel). Hudleger kan starte behandling med ivermectin (Soolantra krem). Jeg bruker det selv, og har hatt god effekt på huden og kløe rundt øynene.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9058595/

Anonymkode: e8026...c99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du beskriver og det du har bilde av ligner på demodex-"sleeves". Du har sikkert googlet/sett på rosacea og okkulær (occular) rosacea? Mulig du får bedre svar i kosmetikk-forumet, faktisk. Uansett, her er en artikkel hvor bildene ligner på dine (en fagartikkel). Hudleger kan starte behandling med ivermectin (Soolantra krem). Jeg bruker det selv, og har hatt god effekt på huden og kløe rundt øynene.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9058595/

Anonymkode: e8026...c99

Tusen takk for svar. Jeg ser jo det jeg ser (det samme som du ser), og jeg er jo ikke bekymret i det hele tatt. Har ikke helseangst, og er overhodet ikke rett for dette. Bare irriterende. Men veldig godt tips med den kremen om jeg ikke får det under kontroll på egen hånd. Jeg prøver litt til først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...