Gå til innhold

Partner fra asia, samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett par spørsmål på vegne av min svigerinne. Hun er fra Thailand og ikke flink nok i norsk til å finne utav dette selv.

Hun møtte min svoger da han var på ferie i Thailand for 8år siden. Ble uplanlagt gravid, og valgte å beholde barnet og satse på ett forhold med ham. Kom til Norge for 7år siden, like før fødsel. Da altså på grunnlag av at hun bar på hans barn.

Dem har bodd sammen siden, og han forsørger henne. Dem har også fått to barn til. Hun har tatt alt obligatorisk norskkurs, og kommuniserer med oss og barna på norsk. Men som sagt ikke flink nok til å forstå f.eks offentlige tekster og dokumenter. Dem er ikke gift.

Dessverre har dem ganske ulike behov i livet, og min svigerinne lurer litt på hva som skjer hvis hun ønsker å gå fra ham. Hun kan dessverre ikke spørre ham, da hun foreløpig ikke ønsker å dele tankene om samlivsbrudd. Jeg sliter med å hjelpe henne fordi jeg rett og slett ikke vet hva hun har og ikke har av dokumenter og rettigheter. Hun vet ikke selv, han har ordnet alt. Og hun kan ikke spørre enda.

Vi håper derfor at noen vet, basert på opplysningene om hvordan hun kom til norge o.l.

Er oppholdstillatelsen hennes knyttet til ham fortsatt? Eller er den «selvstendig» nå som hun har bestått norskkursene o.l? Altså: kan hun bli i Norge uten å bo med ham?

Hun jobber litt nå, og har gjort det en stund. Vil hun kunne få noe støtte fra nav e.l økonomisk siden inntekten foreløpig ikke er nok til å leve av. Eller må hun klare å skaffe seg mer jobb slik at hun har råd til å forsørge seg og barna?

Hva med barna? Vil hun få leve ett vanlig liv med dem, eller vil faren ha foreldreretten siden han og barna er norsk statsborgere?

Noe annet å tenke på?

Hun er veldig redd for at hun egentlig ikke har noe valg. At hun endten må bli i forholdet eller flytte tilbake til Thailand uten barna (siden han aldri vil godkjenne at hun tar dem ut av landet på fast basis).

Anonymkode: 3d39b...c1a

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror nok at så lenge hun ikke har fått norsk statsborgerskap så er hun knyttet til han ja. Da må hun nok tilbake til thailand

Anonymkode: 6bf94...b84

Det er vel ikke silkert pga barna?

Anonymkode: 00f29...6a6

• Liker 1
Skrevet

Hun bør skaffe seg en jobb og statsborgerskap for å sikre seg inntekt. 

Anonymkode: 00f29...6a6

• Liker 4
Skrevet

Start med å sjekke status på oppholdstillatelsen hennes. Voksenopplæring der man tar norskkurs har ofte rådgivere som kan hjelpe med å finne ut av det, hvis ikke er som regel lærerne gode på regelverket og kan finne ut av det. Jeg tror det er den letteste måten. 

Anonymkode: 145fa...186

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjenner til dette godt:

Hun ha norsk statsborgerskap før du kan gå bort fra mannen sin.

Anonymkode: 22d85...795

• Liker 3
Skrevet

Har hun permanent oppholdstillatelse er hun helt trygg. Trenger ikke statsborgerskap. 
Har hun kun midlertidig oppholdstilllatelse er hun ikke trygg. 

Anonymkode: 9831d...731

• Liker 4
Skrevet

Hun har bodd her lenge nok til å få norsk statsborgerskap, så det er bare å søke.

Anonymkode: 282eb...83a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun har bodd her lenge nok til å få norsk statsborgerskap, så det er bare å søke.

Anonymkode: 282eb...83a

Statsborgerskapet er en formalitet. Så lenge man består språkprøve og gjennomfører kurs som kreves. Det største barrieren er å få innvilget permanent oppholdstillatelse. Siden det er inntektskrav for å få den. 

Anonymkode: 9831d...731

Skrevet

Ta kontakt med JURK, juridisk rådgivning for kvinner. 

Anonymkode: 932ae...5da

• Liker 3
Skrevet

Jeg vikle faktisk rådet henne til å være med han til hun har dette helt avklart. Spesielt siden det ikke virker som et dårlig eller farlig forhold. 
Det tryggest vil vel være å vente til hun faktisk er norsk statsborger. Det virker som hun er oppegående og prøver å starte sitt eget liv her med å lære språk, jobb, osv. Tenker ditt viktigste bidrag er å oppfordre henne til å spørre seg frem. Finne riktig person som kan hjelpe henne så hun ikke er avhengig av at mannen tar seg av alt. 

Virker som permanent oppholdstillatelse er stikkordet her. Har hun det så ser det ut til at hun oppfyller kravene.

Anonymkode: 50bef...fd0

• Liker 2
Skrevet

Det finnes egne organisasjoner som hjelper kvinner som henne. Ta kontakt med JURK, eventuelt en telefon til krisesenter, så vil dere vite hvem dere kan kontakte videre. 

Anonymkode: e7fff...13a

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har ett par spørsmål på vegne av min svigerinne. Hun er fra Thailand og ikke flink nok i norsk til å finne utav dette selv.

Hun møtte min svoger da han var på ferie i Thailand for 8år siden. Ble uplanlagt gravid, og valgte å beholde barnet og satse på ett forhold med ham. Kom til Norge for 7år siden, like før fødsel. Da altså på grunnlag av at hun bar på hans barn.

Dem har bodd sammen siden, og han forsørger henne. Dem har også fått to barn til. Hun har tatt alt obligatorisk norskkurs, og kommuniserer med oss og barna på norsk. Men som sagt ikke flink nok til å forstå f.eks offentlige tekster og dokumenter. Dem er ikke gift.

Dessverre har dem ganske ulike behov i livet, og min svigerinne lurer litt på hva som skjer hvis hun ønsker å gå fra ham. Hun kan dessverre ikke spørre ham, da hun foreløpig ikke ønsker å dele tankene om samlivsbrudd. Jeg sliter med å hjelpe henne fordi jeg rett og slett ikke vet hva hun har og ikke har av dokumenter og rettigheter. Hun vet ikke selv, han har ordnet alt. Og hun kan ikke spørre enda.

Vi håper derfor at noen vet, basert på opplysningene om hvordan hun kom til norge o.l.

Er oppholdstillatelsen hennes knyttet til ham fortsatt? Eller er den «selvstendig» nå som hun har bestått norskkursene o.l? Altså: kan hun bli i Norge uten å bo med ham?

Hun jobber litt nå, og har gjort det en stund. Vil hun kunne få noe støtte fra nav e.l økonomisk siden inntekten foreløpig ikke er nok til å leve av. Eller må hun klare å skaffe seg mer jobb slik at hun har råd til å forsørge seg og barna?

Hva med barna? Vil hun få leve ett vanlig liv med dem, eller vil faren ha foreldreretten siden han og barna er norsk statsborgere?

Noe annet å tenke på?

Hun er veldig redd for at hun egentlig ikke har noe valg. At hun endten må bli i forholdet eller flytte tilbake til Thailand uten barna (siden han aldri vil godkjenne at hun tar dem ut av landet på fast basis).

Anonymkode: 3d39b...c1a

Ho har 3 barn med ein norsk statsborgar. Dermed har ho mange alternativ til å bli i Noreg.

1. Start med å be ho vise deg oppholdskortet sitt. Her kan du sjå om ho har opphold på bakgrunn av familieinnvandring eller om ho har fått permanent oppholdstillatelse. Dersom det er permanent oppholdstillatelse, les her: https://www.udi.no/ord-og-begreper/permanent-oppholdstillatelse/

2. Dersom ho framleis har opphold på bakgrunn av familieinnvandring med sin ektefelle/sambuar, så kan ho, etter å ha gått frå partner, fornye denne til oppholdstillatelse med barna istaden for han. Les her korleis: https://www.udi.no/skal-fornye/familieinnvandring/#link-5754

3. Sjekk om ho kan søke norsk statsborgerskap.: https://www.udi.no/skal-soke/statsborgerskap/

Og du; eg ser det er mange som ber deg kontakte krisesenter, jurk, kommunen osv. Det er sjølvsagt greit, men ikkje naudsynt. Det enklaste og raskaste er om ho ringer UDI for å få informasjon om kva ho skal gjere. Ho er ikkje i ein unik situasjon og UDI besvarer slike henvendelser kvar dag. Du kan gjerne ringe saman med henne, så er ho sikker på at ho får all informasjon. 

Lykke til :)

Anonymkode: 6610a...461

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...