Gå til innhold

Får ikke sove når jeg skal på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har vært et langvarig problem over flere år. Når jeg skal på jobb får jeg ikke sove. Blir liggende våken til 04-05, og må stå opp kl 06. Har prøvd å bytte jobb da min tidligere jobb ga meg utrolig mye stress, men opplever fortsatt å ikke få sove. Sover godt når jeg skal ha fri, da sovner jeg gjerne kl 23 og sover sammenhengende til kl 08. Har prøvd ulike sovemedisiner, men sovner allikevel kl 04/05 og føler meg bare helt dævsliten og hangover følelse hele dagen.

Var sykmeldt en periode pga dette, og da sov jeg godt, men kan jo ikke være sykmeldt til enhver tid heller. Noen erfaringer? Tips? 

Sover ikke på dagtid, og følger alle råd for god søvnhygiene. 

Anonymkode: f1f6a...cea

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du på noe spesielt når du skal på jobb? 

Anonymkode: 7d5f6...0d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette har vært et langvarig problem over flere år. Når jeg skal på jobb får jeg ikke sove. Blir liggende våken til 04-05, og må stå opp kl 06. Har prøvd å bytte jobb da min tidligere jobb ga meg utrolig mye stress, men opplever fortsatt å ikke få sove. Sover godt når jeg skal ha fri, da sovner jeg gjerne kl 23 og sover sammenhengende til kl 08. Har prøvd ulike sovemedisiner, men sovner allikevel kl 04/05 og føler meg bare helt dævsliten og hangover følelse hele dagen.

Var sykmeldt en periode pga dette, og da sov jeg godt, men kan jo ikke være sykmeldt til enhver tid heller. Noen erfaringer? Tips? 

Samma her! Slitsomt! 

Anonymkode: f3e9d...c4e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Begynn å jobb natt;)

Hadde samme problem som deg. Med mindre du har små barn som krever at du er våken på bestemte tider, så gir nattevakter det mye større frirom til å prioritere søvn når kroppen ber om det.

Anonymkode: 71497...6ef

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker du på noe spesielt når du skal på jobb? 

Anonymkode: 7d5f6...0d4

Gjør egentlig ikke det heller. Har prøvd å kartlegge tankene mine, men tenker egt ikke på jobb. Tenker på det når klokka bikker 03.30 og jeg enda ikke har sovnet, men ikke før det

Skrevet

Begynn å jobb natt;)

Hadde samme problem som deg. Med mindre du har små barn som krever at du er våken på bestemte tider, så gir nattevakter det mye større frirom til å prioritere søvn når kroppen ber om det.

Har prøvd nattevakter, men da fikk jeg ikke sove mellom vaktene

Skrevet

Begynn å jobb natt;)

Jeg sovner rett og slett mye lettere når jeg kommer hjem fra nattevakt enn om jeg har dagjobb der jeg har gjort diverse fritidssysler før jeg legger meg. Ifm nattevakter skjer disse fritidssyslene når jeg står opp. Har jeg ikke sovet så godt står jeg opp på kvelden før jobb,

Skrevet

Samme her, de få gangene i månden jeg får tidligvakter ligger jeg våken fordi jeg er så redd for å forsove meg! Enda jeg er stup trøtt klarer jeg ikke å sove.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har prøvd nattevakter, men da fikk jeg ikke sove mellom vaktene

Ok. Nei det er jo ikke for alle.

Tenker forøvrig at om du ikke har sovet hele natten er det god grunn til egenmelding. Det er ikke særlig forsvarlig å komme på jobb (evt kjøre til og fra’ uten noe søvn. Mangel på søvn er ikke gyldig egenmeldings grunn i seg selv, men ingen har noe med hvorfor du tar egenmelding. Dette handler uansett om helsa di. Man blir syk uten søvn.

Du ringer bare inn og sier du føler deg syk/dårlig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Nei det er jo ikke for alle.

Tenker forøvrig at om du ikke har sovet hele natten er det god grunn til egenmelding. Det er ikke særlig forsvarlig å komme på jobb (evt kjøre til og fra’ uten noe søvn. Mangel på søvn er ikke gyldig egenmeldings grunn i seg selv, men ingen har noe med hvorfor du tar egenmelding. Dette handler uansett om helsa di. Man blir syk uten søvn.

Du ringer bare inn og sier du føler deg syk/dårlig.

Kan ikke ta egenmelding hver dag. Dette gjelder hver eneste gang jeg skal på jobb, det skjer ikke en gang i blant.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du prøvd spikermatte når du legger deg? 

Skrevet
ToneVie skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd spikermatte når du legger deg? 

Nei, det har jeg ikke. Hva skal det være nyttig for? :)

Skrevet

Nei, det har jeg ikke. Hva skal det være nyttig for? :)

Kanskje jeg misforsto noe her. 😅 Du sliter med å få sove? Eller vil du bare ikke legge deg? 

Skrevet
ToneVie skrev (1 minutt siden):

Kanskje jeg misforsto noe her. 😅 Du sliter med å få sove? Eller vil du bare ikke legge deg? 

Sliter med å få sove. 

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd apodorm/ imovane/ kvetapin/melatonin? Varm dusj før du legger deg?

Anonymkode: 844b4...201

• Liker 1
Skrevet

Sliter med å få sove. 

Akkurat dette med en spikermatte er omdiskutert hvor god effekt den har, noen sier den har lite effekt mens noen sier den har god effekt . Men jeg slet med søvn i en periode i livet mitt å fikk prøve en spikermatte av ei venninne. Jeg ble søvnig når jeg lå på den. Å jeg har anbefalt det til flere i senere tid som alle føler det har hjulpet dem 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du prøvd apodorm/ imovane/ kvetapin/melatonin? Varm dusj før du legger deg?

Anonymkode: 844b4...201

Prøvd Imovane, melatonin og vallergan. Dusjer stortsett hver kveld før jeg legger meg..

ToneVie skrev (1 minutt siden):

Akkurat dette med en spikermatte er omdiskutert hvor god effekt den har, noen sier den har lite effekt mens noen sier den har god effekt . Men jeg slet med søvn i en periode i livet mitt å fikk prøve en spikermatte av ei venninne. Jeg ble søvnig når jeg lå på den. Å jeg har anbefalt det til flere i senere tid som alle føler det har hjulpet dem 😊

spennende, aldri hørt om. Må prøves, takk for tips! ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gjør egentlig ikke det heller. Har prøvd å kartlegge tankene mine, men tenker egt ikke på jobb. Tenker på det når klokka bikker 03.30 og jeg enda ikke har sovnet, men ikke før det

Er du redd for og forsove deg?

Skrevet
Maestro skrev (2 minutter siden):

Er du redd for og forsove deg?

Nei, det har jeg aldri gjort noen gang, så har aldri vært bekymret for det heller..

Skrevet

Er du redd for å forsove deg? Har du prøvd å stille flere vekkerklokker og legge deg tidligere? Eventuelt be noen snille familiemedlem ringe deg om morgen i en periode? Det må ligge en form for uro/angst bak, siden du sover bra når du vet at du ikke må stå opp til et visst tidspunkt.

Anonymkode: 864ab...5f7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...