Gå til innhold

Nå skal vi forberede oss på krig

Lonehill

Anbefalte innlegg

megda skrev (På 26.1.2024 den 19.19):

jeg kommer aldri til å gå til noen krig for det landet her med noen av de mest korrupte menneskene som ledere.

De skal dø på frontlinjen før jeg ofrer en eneste kalori til å forsvare dette landet.

dersom Norge blir angrepet drar jeg.

Jeg skal ikke dø pga. at politikere vil vifte med sin metafysiske penis. 

Hvor drar du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskinfører skrev (På 27.1.2024 den 3.29):

Den beste investeringen jeg har gjort noen gang må vel ha vært Jegerprøva er mye flott mat i Naturen :) 

Naturens eget spiskammer 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Stoltskeiv skrev (6 timer siden):

Nå bare tenker jeg høyt og prøver å avverge min redsel. Mulig jeg er super naiv nå. Men hva får man gjort som et enkelt individ på en måte? Kanskje man skal være naiv når man ikke får gjort en dritt annet enn å forberede oss mentalt og handle inn lager. Men uansett. 

Hver gang det skal være store NATO øvelser, så har det alltid kommet opp nyheter og ledere som har sagt "nå burde vi forberede oss på krig." Sånn har det vært hele tiden. Sist jeg husker jeg var skikkelig redd var i 2018. Da fikk vi også brosjyrer over hva vi måtte ha og hvordan vi skulle forberede oss. Da var dette også et stort tema. Jeg var nærmest avhengig av nyheter fordi jeg var så redd. Jeg utviklet angst og kunne ligge på gulvet med anfaller hele dagen. Slik var det i flere måneder. Mens media og verdensledere holdt på å skulle forberede oss. Spesielt da Trump truet NATO med å melde seg ut. Sannheten er at Trump får ikke alene som menneske meldt USA ut av NATO, det skal en rekke instanser til. Ja, vi har nå en krig i Europa som Russland har satt i gang. Men også som de sliter med. Hvordan skal de klare å ta et NATO land når de sliter med områder i Ukraina? 

Dette var bare noe jeg tenkte veldig høyt. Og hører gjerne andre sinne innspill. 

Jeg tror det var en sånn preppertråd her inne med ulike tips og råd du kan lese 😊 

Ellers får man jo ikke gjort så mye annet enn å leve livet her og nå. Det er bortkastet å leve i frykt for krig, død eller andre ting man er redd for som man ikke kan kontrollere, selv om det er lettere sagt enn gjort. Da kaster man bort mye av livet på ting man ikke kan kontrollere ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (12 timer siden):

Nå bare tenker jeg høyt og prøver å avverge min redsel. Mulig jeg er super naiv nå. Men hva får man gjort som et enkelt individ på en måte? Kanskje man skal være naiv når man ikke får gjort en dritt annet enn å forberede oss mentalt og handle inn lager. Men uansett. 

Hver gang det skal være store NATO øvelser, så har det alltid kommet opp nyheter og ledere som har sagt "nå burde vi forberede oss på krig." Sånn har det vært hele tiden. Sist jeg husker jeg var skikkelig redd var i 2018. Da fikk vi også brosjyrer over hva vi måtte ha og hvordan vi skulle forberede oss. Da var dette også et stort tema. Jeg var nærmest avhengig av nyheter fordi jeg var så redd. Jeg utviklet angst og kunne ligge på gulvet med anfaller hele dagen. Slik var det i flere måneder. Mens media og verdensledere holdt på å skulle forberede oss. Spesielt da Trump truet NATO med å melde seg ut. Sannheten er at Trump får ikke alene som menneske meldt USA ut av NATO, det skal en rekke instanser til. Ja, vi har nå en krig i Europa som Russland har satt i gang. Men også som de sliter med. Hvordan skal de klare å ta et NATO land når de sliter med områder i Ukraina? 

Dette var bare noe jeg tenkte veldig høyt. Og hører gjerne andre sinne innspill. 

Er enig i noe av dette, og forstår deg. 

Noe vi også må huske på (selvom jeg personlig ikke vet i hvilken grad dette gjelder) er at media er klikkdrevet. De tjener penger på klikk. Med hard konkurranse fra influensere og andre er media under hardt press og mer avhengig av disse klikkene enn noen gang. Skremmende overskrifter selger, og det er ikke noe nytt at media blåser ting ut av proporsjoner, nører oppunder frykt og bruker clickbaits f. eks.

På den andre siden vil massepanikk være et problem, så det er jo likevel ikke i noens interesse at befolkningen bryter ut i vill panikk hvis det faktisk seriøst er i ferd med å bli krig.

Jeg syns derfor det er utrolig vanskelig å "navigere" dette, og jeg føler ikke vi har noen trygg måte å faktisk vite sikkert hva som gjelder, og i hvilken grad. Det er en side som jeg syns er problematisk med hvordan mediene fungerer i dag, at politikk har en del effekt på media, at de har konkurranse fra influensere osv. Jeg skjønner selvfølgelig at de også trenger penger i kassen, men det gjør det jo vanskelig å stole på media. Og, hvis ikke kan stole på media: Hva da, liksom?! 

Skjønner godt at det kan få slik effekt på folk som du beskriver - med panikk og slikt.

Hvordan hverdagen vil se ut dersom det blir krig er utrolig vanskelig å forestille seg...
Liksom: Går man på jobb? Går noen? Hvem? Hvordan får man penger? Får vi mat? Skal alle bare være hjemme og slacke på sofaen? Skal vi løpe hysteriske rundt i gatene? Skal alle dra på hytten? Sloss om varer i gatene? Gjemme oss i utdaterte tilfluktsrom ingen vet hvor er? Er de i det hele tatt der!?! Skalert for krig? Sikkert ikke... 
Er det noe vi kan se til Ukraina for svar på? Gaza? Eller vil krig i Norge se annerledes ut? Vil vi få hjelp? Når? Hva slags hjelp? Har vi mer forsvar enn de vil ut med, holdes det hemmelig for å ikke skremme befolkningen eller er det sant at det er akkurat så dårlig fatt som det fremstår? Holdes f. eks. hvor tilfluktsrom er hemmelig fordi de er for lite av de eller fordi det er strategisk? Hva med alle som er syke? Har kjæledyr? Barn? Skole? Veterinær? Lege? Sykehus?

Altså, det er jo uendelig med spørsmål... Men, svar får vi vel ikke med mindre det skjer. Og det håper jeg virkelig virkelig virkelig ikke. Vil verden i det hele tatt tåle en stor-skala krig? Vil det bli nuket ganske kjapt, og vil da mye av jorden bli ubeboelig? Hva vil skje med atmosfære, ozonlag og alt slikt? Er ikke alt sånt allerede medtatt av klimaproblemer? Tåler det i det hele tatt atomkrig? Samtidig: Hvorfor skulle det bli det? Altså, ja, jeg skjønner jo at våpenindustrien er enorm og at noen tjener på krig, men i det store og det hele er det jo likevel helt enorme, sinnsyke tap ved det... Kan ikke begripe at noen i fulle alvor skulle mene det er verdt det... Men, så er jo ikke alle rasjonelle, alle tenker ikke som meg, for noen er verden helt annerledes - og kanskje noen også tenker vi allerede er så ille ute at en krig fra eller til... Pytt pytt, liksom. Jeg vet da faen.

Det kan koke greit i hodet om man bruker tid og energi på å tenke på dette.
Jeg vet ikke i det hele tatt om et krigsscenario i Norge er noe jeg har lyst å leve i.
Samtidig har jeg etter all sannsynlighet bare dette ene livet...
Jeg får (mest sannsynlig :p) liksom ikke utdelt et nytt bare fordi jeg hadde uflaks og levde i en tid der det eventuelt ble krig om det ble det... 

Samtidig... Når jeg ser bilder og reels på Instagram fra krigen i Gaza - lemlestede barn, ihjelbombede kropper og bygninger, totalskadde områder, skadene på folk og ellers, dyr, barn... Jeg er f. eks. enda traumatisert etter å ha brukt et par timer på å se gjennom slikt innhold natt til første juledag liksom. Så brutalt er det faktisk (syns jeg). Å skulle leve med noe slikt i gatene her vet jeg faen ikke om jeg orker eller vil... 

Beklager, det ble nok litt rambling herfra, men det var bare noen tanker. :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at forsvarssjen Kristoffersen sier 

(Sitat fra dagbladet) "Russland er blitt sterkere i år enn vi antok at de skulle være. Det vekker bekymring. Tida er kortere nå enn jeg anslo i fjor, sier forsvarssjef Eirik Kristoffersen".

tiden er kortere til hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avispapir skrev (Akkurat nå):

Ser at forsvarssjen Kristoffersen sier 

(Sitat fra dagbladet) "Russland er blitt sterkere i år enn vi antok at de skulle være. Det vekker bekymring. Tida er kortere nå enn jeg anslo i fjor, sier forsvarssjef Eirik Kristoffersen".

tiden er kortere til hva da?

Til at Russland har bygget seg opp igjen til å kunne angripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (7 minutter siden):

Men betyr "kan" at det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (15 minutter siden):

Russlands forsvarsbudsjett utgjør 8% av Nato-landenes samlede forsvarsbudsjett. I fjor sommer var de så svake militært at de ikke greide å erobre et område i Ukraina på størrelse med Innlandet fylke. Det har de vel egentlig enda ikke greid. 

Er halvt år senere er meldingen fra Nato, uansett virkelighet, at Russland plutselig er så sterke militært at de har militært overtak på Nato og kan erobre hele Europa. Vi må forberede oss på krig! NÅ er det alvor! 

Hvor troverdige er egentlig Nato-høvdingene? Tok de feil da de i fjor sa at Russland var svakere enn Ukraina militært? Eller tar de feil nå, når de sier at Russland har militært overtak og truer Nato?

Dette henger ikke på greip. 

Er hele greia bare en blodig reklamekampanje for å skremme folk til å øke omsetningen til våpenindustrien? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Lonehill skrev (1 time siden):

Er halvt år senere er meldingen fra Nato, uansett virkelighet, at Russland plutselig er så sterke militært at de har militært overtak på Nato og kan erobre hele Europa. Vi må forberede oss på krig! NÅ er det alvor! 

Det er forvrenging av hva de sier. Ingen trur Russland kan erobre europa, men de kan finne på å angripe og det er en potensiell trussel som må tas på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...