Gå til innhold

Nå skal vi forberede oss på krig

Lonehill

Anbefalte innlegg

9 hours ago, Fant80 said:

Lurer på hvor patriotiske Nordmenn EGENTLIG er når det kommer til stykke. Ser i UK nå,så er det stor debatt ettersom en forsvars general eller noe sån har foreslått at Engelsk ungdom bør verve seg,eller bli tvunget vervet til det Engelske forsvaret. Det har i etterkant oppstått stor motstand mot dette i sosiale medier. Mange har lagt ut video respons på Youtube,der de forteller at de overhodet ikke kommer til å la seg verve. De vil heller i fengsel. Argumentene går på at regjeringen hater de. De føler ingen tilhørighet til England lenger,og sviktet av eget land. 

Jeg tror vi lett kunne fått noe av det samme her i Norge,om det virkelig smalt. Nå vet ikke jeg hvor mange som har vært inne til førstegangstjeneste her inne,og som har kjent litt på det å være i forsvaret. Jeg er en av de som var inne i 99. Men har sett mange er patriotiske til et visst punkt. Det er liten vilje til å hjelpe andre Nordmenn,eller ha sympati for andre også her. Argumentasjonen går ut på det samme. Man føler seg sviktet av regjeringen. 

Tror Russland,Kina eller samme hvem hadde kunne spasert rett inn her i landet og overtatt uten problemer. USA hadde uansett ikke respondert på gjerne ukesvis. Våre naboer hadde raskt trukket seg tilbake. Det er rimelig rævva moral oover hele fjøla for tiden - Er hverfall mitt inntrykk.

Hvis alt går som prognosene viser, er det Donald Trump og hans like som skal bestemme dette hvis det skulle skje….

en grunn i seg selv til å frykte for framtiden spør du meg 🥵

Endret av Rullerusk
Skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 hours ago, Fant80 said:

Lurer på hvor patriotiske Nordmenn EGENTLIG er når det kommer til stykke. Ser i UK nå,så er det stor debatt ettersom en forsvars general eller noe sån har foreslått at Engelsk ungdom bør verve seg,eller bli tvunget vervet til det Engelske forsvaret. Det har i etterkant oppstått stor motstand mot dette i sosiale medier. Mange har lagt ut video respons på Youtube,der de forteller at de overhodet ikke kommer til å la seg verve. De vil heller i fengsel. Argumentene går på at regjeringen hater de. De føler ingen tilhørighet til England lenger,og sviktet av eget land. 

Jeg tror vi lett kunne fått noe av det samme her i Norge,om det virkelig smalt. Nå vet ikke jeg hvor mange som har vært inne til førstegangstjeneste her inne,og som har kjent litt på det å være i forsvaret. Jeg er en av de som var inne i 99. Men har sett mange er patriotiske til et visst punkt. Det er liten vilje til å hjelpe andre Nordmenn,eller ha sympati for andre også her. Argumentasjonen går ut på det samme. Man føler seg sviktet av regjeringen. 

Tror Russland,Kina eller samme hvem hadde kunne spasert rett inn her i landet og overtatt uten problemer. USA hadde uansett ikke respondert på gjerne ukesvis. Våre naboer hadde raskt trukket seg tilbake. Det er rimelig rævva moral oover hele fjøla for tiden - Er hverfall mitt inntrykk.

Jeg tror ikke England og Norge kan sammenliknes der (har også fått med meg videoene,’og selvsagt er det forståelig). Jeg hadde blitt svært overrasket om alle i Norge satt seg på bakbeina fordi de føler seg sviktet av Norge (altså som et argument for å ikke kjempe). Et at verdens beste land (levestandard) med gratis skolegang, muligheter til å studere hvor man vil, sikkerhetsnett om man skulle mistet jobb eller bli syk. Nei, jeg vet Norge absolutt ikke er perfekt og det er mye som kunne vært bedre, men i forhold til de alle fleste land i så er vi født med gullskje i munnen, jeg tror bare det er mange nordmenn som ikke skjønner hvor heldige de er.

Men når det kommer til å stille for 3.verdenskrig som soldat: jeg skjønner at man absolutt ikke vil det. Er mye farligere å delta i krig i dag kontra under 2.verdenskrig. Mange føler vel på at det er en krig man ikke kan vinne (ingen vinner i krig). Jeg tenker mer sånn, hvorfor skal sivilie kjempe en krig de ikke har noe med? Hvorfor skal sivile /våre familier dø for noe de selv ikke har startet? Mens «lederne» sitter trygt i sine bunkere. Hvis vi har så mange inkompetente idioter som ikke klarer å forhandle frem fredsavtale, ja da får de gå foran selv da! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 29.1.2024 den 15.43):

Jerg har fikset oppholdstilatelse i et land langt vekk. Så skjer det noe prøver jeg å stikke så fort som mulig.

Blir det krig så vil det nok bli en stor krig 😅🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke for meg at Nordmenn kommer til å stå i kø for å verve seg akkurat...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Talen fra forsvarsministeren denne uken: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forsvarsministerens-tale-i-oslo-militare-samfund-om-status-og-utfordringer-i-forsvarssektoren/id3024492/

Etter å lest mer om utfordringene, potensielle trusler, hvorfor Sverige gikk ut som de gjorde mm ble jeg langt mer bekymret for krig. Og hvor sårbare nord er. 

Tror jeg må slutte å lese slikt, og heller bare følge anbefalinger om lager osv. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at Norge før ikke har tenkt at krig er en mulighet her og at vi nå tenker at det er en mulighet? Eller er det snakk om at nå blir det mest sannsynlig krig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
Klink skrev (1 time siden):

Betyr dette at Norge før ikke har tenkt at krig er en mulighet her og at vi nå tenker at det er en mulighet? Eller er det snakk om at nå blir det mest sannsynlig krig? 

Trusselen er økt og sannsynligheten. Men slik jeg forstår det så er det de baltiske landene inkl en øy i Sverige (for å lettere kunne angripe de baltiske landene?) som er mest utsatt. 

Er mange trusler rundt nå. Kina-USA, midtøsten-USA, Russland-Nato, presidentvalg i USA mm. Ett eller annet sted går det mest sannsynlig skeis, da er det ikke lang vei til eskalering flere steder 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (På 4.2.2024 den 14.15):

Norge har en egen avtale med USA uavhengig av Nato. Tror vi er ganske greit beskyttet av både Nato og USA omså USA trekker seg fra Nato. 

For noen år siden ble det sagt at det kunne ta tid før Nato kunne komme Norge til unnsetning ved evt krig 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårligbrukernavn skrev (På 8.2.2024 den 14.15):

Jeg ser ikke for meg at Nordmenn kommer til å stå i kø for å verve seg akkurat...

Tror ikke jeg heller 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Random84 skrev (På 6.2.2024 den 18.46):

Hamstre toalettpapir.

Nei bruker A-Medias aviser  til dette som i gamledager klipper sånne små firkanter  :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (På 27.1.2024 den 17.31):

Alt er så meningsløst.  Hvorfor kan ikke vi leve sammen i fred?

Menneskene bruker enorme beløp i å utvikle våpen som har en misjon....å drepe mennesker.

Virker fullstendig absurd. 

Ja sant så sant men fred skaper ikke penger i kassa til de som driver med våpen ammunisjon  bomber og det som hører med Politikerne har jo selv investert og tjent penger på dette etter saker som har hørt og leste om men som Fleksnes sa det Fred er det beste min nå kjære avdøde far ble født 25 Mars 1945 Bestemor og Bestefar ville gi sin sønn navnet Fred i stedet ble navnet Frede 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (På 27.1.2024 den 17.35):

Storkrig aka WW3 = Utslettelse. Så, lykke til dere som har invistert i boksemat og tørrfor.

"WWIV will be fought with sticks and stones" -Einstein

Vil få fersk kjøtt fra skogen jeg så slipper Tørrfor og RSP (Rester av sprengt personell) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 27.1.2024 den 20.33):

Uenig. Vi kan også stemme ut udugelige politikere som ikke tar situasjonen alvorlig, og stemme inn politikere som faktisk ønsker å styrke forvaret vårt.

De laget nylig en ny lov for å gjøre det vanskeligere for Trump å trekke USA ut av NATO, nettopp fordi det var det han ønsket å gjøre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_assured_destruction

Det kan du si, men vi må leve i virkeligheten, og i den virkelige verden så sikler imperialistiske diktatorer etter å beseire og drepe. Og vi må kunne forsvare oss mot dette.

Det koker ned til at demokratier må ha flere og bedre våpen enn diktaturer.

Hahaha, Trump elsker å bruke staten til å fortelle folk hva de skal gjøre. Det er jo han som puttet flere høyreekstreme abortmotstandere inn i Høyesterett.

Trump vel økte også underskuddet raskere enn noen annen president.

Nei, Trump en en stor tilhenger av en stor og altomfattende stat. Men den skal løpe hans ærend, selvsagt, og ikke folkets.

Arbeiderpartiet satt med makten sist gang vi ble beleiret de ble advart men ville ikke høre etter hva jeg har lest forsvaret er like dårlig i dag som i 1940 derfor ble det laget en nettside som heter Aldri mer som kom i 2015 om jeg ikke husker feil som tar for ser forsvar av landet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stina234 skrev (På 27.1.2024 den 14.07):

Jeg er faktisk vettskremt over hvor mye konflikt det er, det er vel derfor jeg følger med.

Ikke noe og være redd for det er så liten sannsynlighet husk Russerne er ikke ute etter deg det handler om politikk Russerne reddet oss fra Tyskerne i 1945 nå er det snudd opp ned nå skal vi elske Tysker,n og hate redningsmannen (Russer,n) de er politikk ispedd litt globalisme vi bør jobbe for fred og harmoni 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (På 23.1.2024 den 20.12):

Se det på den lyse siden; i år 2100 lager de filmer om oss og våres innsats under 3.verdenskrig! Hvis sivilisasjonen består, selvsagt😅

Interessant ja kanskje det :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

allice skrev (På 22.1.2024 den 22.05):

Jeg kommer ikke til å forberede oss på krig, men skal iløpet av sommeren forberede oss på en vanlig, kald norsk vinter bedre. 

Fylle på vedlageret godt, kjøpe inn mer ull klær til familien, og generelle vinterklær. Bytte ut noen av fleecepleddene vi har med ull, og leve et vanlig liv.

Kommer det krig, kommer vi aldri til å være forberedt nok uansett, men jeg ønsker å kunne overleve godt med -20 i et par måneder relativt "selvforsynt" med det vi allerede har hjemme.

Et par ekstra sekker med tørrfôr til dyrene, og hermetikk til resten av familien. Kanskje hamstre litt doruller😝

Du får snuse litt her sånn kanskje du finner noe mere ? :) det man kan få kjøpt av forsvaret er nok det beste 

https://www.overskuddsmateriell.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
megda skrev (På 26.1.2024 den 19.19):

jeg kommer aldri til å gå til noen krig for det landet her med noen av de mest korrupte menneskene som ledere.

De skal dø på frontlinjen før jeg ofrer en eneste kalori til å forsvare dette landet.

dersom Norge blir angrepet drar jeg.

Jeg skal ikke dø pga. at politikere vil vifte med sin metafysiske penis. 

Helt enig etter det staten gjorde mot min familie og meg på 1990 tallet så skal jeg ikke ofre hverken en arm eller ett bein så enkelt er det jeg melder meg først til tjenesten når politikerne går på første linje noe jeg vet aldri kommer til og skje ved siste krig så stakk politikerne til utlandet og lot folke bli værende igjen med fienden og bli torturert 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikerskapte kriger bør utkjempes av politikere og deres slektninger Jeg skal aldri  kjempe noen andres interessers krig 
De ber deg om å kjempe for landet ditt med et folk man forsøker å splitte hver eneste dag  Ikke la deg lure  noen vil tjene penger på ditt og dine offer!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (På 7.2.2024 den 10.29):

Hørt noen rykter om at vi har tapt ca 1 generasjon til Førstegangstjeneste mye er nok pga sykdom utdannelse etc etc  mange får også utsatt førstegangstjenesten pga lærlingtid og fagbrev deretter kommer kost/nytte prinsippet feks skal denne Tømreren/helsearbeideren  inn i førstegangstjeneste 1 år  fremfor å bidra med verdiskapning/skatt etc etc 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare tenker jeg høyt og prøver å avverge min redsel. Mulig jeg er super naiv nå. Men hva får man gjort som et enkelt individ på en måte? Kanskje man skal være naiv når man ikke får gjort en dritt annet enn å forberede oss mentalt og handle inn lager. Men uansett. 

Hver gang det skal være store NATO øvelser, så har det alltid kommet opp nyheter og ledere som har sagt "nå burde vi forberede oss på krig." Sånn har det vært hele tiden. Sist jeg husker jeg var skikkelig redd var i 2018. Da fikk vi også brosjyrer over hva vi måtte ha og hvordan vi skulle forberede oss. Da var dette også et stort tema. Jeg var nærmest avhengig av nyheter fordi jeg var så redd. Jeg utviklet angst og kunne ligge på gulvet med anfaller hele dagen. Slik var det i flere måneder. Mens media og verdensledere holdt på å skulle forberede oss. Spesielt da Trump truet NATO med å melde seg ut. Sannheten er at Trump får ikke alene som menneske meldt USA ut av NATO, det skal en rekke instanser til. Ja, vi har nå en krig i Europa som Russland har satt i gang. Men også som de sliter med. Hvordan skal de klare å ta et NATO land når de sliter med områder i Ukraina? 

Dette var bare noe jeg tenkte veldig høyt. Og hører gjerne andre sinne innspill. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...