Gå til innhold

Tenker dere på om flere i familien har barn på samme alder da dere får barn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At de blir ca lik aldersgruppe?

Vi har barn født i 17, 2020 og sliter og håper på en 2024. Prøvd siden sent 2022.

Søskenbarn er i alderen 18 og ned til 6 år. Ser ikke ut som det blir noen flere med det første. 

Tenker dere på slik da dere får barn? Jeg føler det er litt trist at evt den født i 2024 får så stort aldersgap 👀

Anonymkode: 3ba55...de5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det tenkte vi ikke på. Det hadde i alle fall ingenting å si for oss. Det er hyggelig at våre barn har noen søskenbarn som er omtrent på samme alder, men de har også søskenbarn som er 18 år eldre (for vårt yngste barn).

Anonymkode: f3b95...45b

Skrevet

Nei, vi får bare påvirket hva vi velger.

Jeg har barn født 17 og 19 og forsøker også på 2024. Eneste forskjell på oss er at våre har null søskenbarn, men kan kanskje få fra 2025-2026. Håper det, og at det vil veie litt opp for aldersforskjell på 5 år til neste søsken. Men det er ikke noe vi har med i planleggingen. Søskenbarn vil bo 2t unna uansett.

Anonymkode: ed083...81a

Skrevet

Vi har stort spenn mellom søskenbarn her. Slik kan ikke nødvendigvis planlegges særlig. Det yngste søskenbarnet er 8 år eldre enn mitt eldste barn. Bor i tillegg i hver vår ende av dette langstrakte landet, så det er ikke akkurat ukentlig kontakt (men gjerne FaceTime o.l). Likevel mye glede i hverandre, og nære bånd. 

Anonymkode: 155b7...364

Skrevet

Mei selvsagt ikke

Anonymkode: ab08d...78b

Skrevet

Nei, det tenker jeg ikke på. Vi har så ulike situasjoner vi søsken og er i en stor spredning av alder, så det ville vært unaturlig. Jeg ser at de to eldste har hatt stor glede av søskenbarna sine og det er leit at den yngste ikke får oppleve det samme, men sånn er det. Heldigvis har de eldste vært flinke til å inkludere henne, selv om hun er noen år yngre. Noen må jo være minst. 

Anonymkode: d879f...f85

Skrevet

Jeg tenkte på det før for det er 15 års forskjell mellom meg og mine fettere, og de har jeg lite kontakt med. Men, jeg ser det er hva man gjør det til. Det er 11 års forskjell mellom min nevø og våre barn, og de er sammen hele tiden- vi bor nærme, vi er mye sammen, de oppsøker hverandre, han kommer hjem fra skolen for å leke med våre :) Så- man må bare tilrettelegge og finne ut hva man ønsker!

Anonymkode: 2f45d...a7f

• Liker 1
Skrevet

Dere er heldige som har søskenbarn i det hele tatt. De som får det til å klaffe i alder i tillegg, er ekstremt heldige. 

Anonymkode: a2047...fcf

• Liker 1
Skrevet

Nei, absolutt ikke.

Anonymkode: 61bb2...818

Skrevet

Nei, det tenkte vi ikke på i det hele tatt og det ville være litt rart å time barn med når søsken får barn. Mannens eldste bror fikk barn før jeg og mannen en gang ble sammen så de er 10 og 11 år eldre enn våre barn og de har ingen interesse av hverandre. Barna våre har bare ett søskenbarn på noenlunde samme alder, han er født året mellom våre to yngste. Vi bor på en helt annen kant av landet enn enn søskenbarna deres så avstand hadde uansett vært en større faktor enn alder med tanke på forholdet mellom dem. 

Skrevet

Nei. Jeg tenkte at det var veldig koselig at mannens søster fikk barn rundt samme tid som oss. Jeg har selv tre jevnaldrende søskenbarn som bodde langt unna meg i barndommen, mens som jeg hadde noen fantastiske ferier med. En av dem er en av mine nærmeste venner, selv om vi fortsatt bor langt fra hverandre. 

Men det var ikke noe vi planla, eller noe jeg tenkte var viktig. En av mine nærmeste venninner fikk også barn omtrent på samme tid som meg. Våre yngste er født samme år, og går godt overens. Det er veldig trivelig. Men det er jo ikke gitt at de skal gå godt overens heller. Min tidligere nevnte kusine, som er en nær venn av meg, har ett barn, som er 8 år eldre enn min eldste. Mine barn elsker hennes barn, og hun er veldig god med dem, så de har altså en god relasjon til tross for at de ikke er like gamle og leker sammen slik vi mødrene gjorde som små.

Slikt tenker jeg generelt det er ganske umulig å planlegge for. 

Anonymkode: fc630...412

Gjest Annas1992
Skrevet

Tenkte ikke på det, men endte med at vi er fire søsken som gikk barn innafor 1 1/2 år, så det er koselig 😊

Skrevet

Vi planla og jeg er veldig glad for det :) Jeg og søsteren min har 2 barn hver som er født samme år 

Anonymkode: 3e483...677

Skrevet

Tenkte ikke på det. Men svigerinne og jeg fødte med en ukes mellomrom. Det var hyggelig i permisjonstiden, siden vi bodde nært og trillet lange turer sammen hver dag. Ble travelt for min snille svigermor som ville hjelpe til begge plasser 🙂. Hun hadde en fast trilledag i uka hos hver av oss. Kom med masse gaver til babyer, leverte ferdige middager innimellom osv. Hun var like glad i begge barnebarna, og gjorde aldri noe forskjell.

Anonymkode: 68f0f...a1e

Skrevet

Hadde ikke noe å si da vi planla barn, men vi og våre søsken var i samme sted i livet og veldig hyggelig at barna har jamngamle søskenbarn. 

Anonymkode: 5b9fe...1ab

Skrevet

Søsteren min fikk barn, så fant vi ut at vi bare lager et vi også. Vi ville ha barn en gang uansett, men bare ett, og tenkte det var fint å ha jevngamle søskenbarn i det minste.

De har ikke hatt store gleden av hverandre enda, de er 2 og 3. Håper det tar seg opp😂

Anonymkode: 0dc47...02e

Skrevet

Med yngste var det den utløsende faktoren som gjorde at vi "hoppet i det". Åtte års aldersforskjell på nummer to og tre her, så veldig kjekt at hun har et søskenbarn på samme alder.  Og kjekt for oss foreldre å ha noen i samme livsfase.

Med de to eldste betydde det ikke noe. 

Anonymkode: 8c410...66b

Skrevet

Nei, tenker ikke på det, men det er jo hyggelig når de er noenlunde samme alder, både barna til venner og til familie. Det gjør sosialt samvær litt enklere.

Anonymkode: 92fb6...b81

Skrevet

Det hadde selvfølgelig vært koselig, men det har ikke gått an å tilpasse det noe her. Mine søsken har ingen enda, og min yngste blir 8. Kun ene av kusinene mine har enda, de andre søskenbarna har ikke fått. Jeg er eldste søskenbarnet, så jeg hadde ikke kunne vente 😄

Anonymkode: 1e8ee...cdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...