Gå til innhold

Avliving av en eller to katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to eldre katter som begynner å få diverse plager. I tillegg har den ene begynt å gjøre fra seg ofte rundt omkring i huset (vi har kattedo, men det hjelper ikke). Vi tenker å avlive den katten som gjør fra seg inne, men er usikker på om vi skal avlive den andre også. To ganger tidligere har jeg opplevd at katt nummer to har sørget veldig mye så mye at de har stukket av etter at de mistet vennen sin. Er derfor usikker på om vi bør ta bort begge samtidig. Hadde selvfølgelig ikke tatt bort den andre om den var ung og helt frisk. Noen som har noen tanker? 
Å miste kattene vil bli et stort savn for barna også, men vi har vært heldige å få ha kattene lenge.

Anonymkode: d0c8c...425

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere prøvd å ha flere kattedoer? De sier man egentlig skal ha minst en do mer enn man har katt, de er renslige og vil ikke nødvendigvis tisse og bæsje samme sted feks.

Ta også en helsekontroll av de, har de vonde tenner feks kan det gi rare symptomer fordi de går rundt med konstante tannsmerter

Anonymkode: de453...62e

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke nødvendigvis å avlive en katt fordi den er urenslig. Har dere undersøkt for sykdommer? Prøvd med flere kattedoer? Går kattene på do ute om sommeren? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også en eldre katt på 15/5 år. Hvor gammel er katten din? Kjedelig når de tisser utenfor do kassen

Anonymkode: 5138d...dc8

Skrevet

Det er aldri feil å avlive eldre dyr som begynner å få plager. Dyr er flinke til å skjule smerte, når vi først legger merke til det har det allerede pågått en stund. 

Anonymkode: 75648...3d8

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for alle svar. Vi har flere kattedoer. Kattene er 14 og 15 år.
Dessverre har økonomien blitt veldig mye dårligere de siste årene (høye renter og en av oss har blitt uføretrygdet), så frykter veterinærutgiftene, og har jo ingen garanti for at de skal bli friske og slutte å gå utenfor dokassene. Men det er en vanskelig avgjørelse å ta, og veksler mellom ordinært veterinærbesøk og avlivning.
De går på do ute også både sommer og vinter, men har alltid tilgang til do inne også. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dessverre har økonomien blitt veldig mye dårligere de siste årene (høye renter og en av oss har blitt uføretrygdet), så frykter veterinærutgiftene, og har jo ingen garanti for at de skal bli friske og slutte å gå utenfor dokassene. Men det er en vanskelig avgjørelse å ta, og veksler mellom ordinært veterinærbesøk og avlivning.
De går på do ute også både sommer og vinter, men har alltid tilgang til do inne også. 

Man trenger ikke på død og liv å holde kjæledyr i live. Kattene er gamle, de viser allerede at de har plager. Det vil bare gå nedover selv om man kanskje en periode kan behandle symptomer. 

Jeg tenker at dere trenger ikke å føle på dårlig samvittighet om dere tar kattene nå. Døde katter lider ikke. Bedre å ta de for tidlig enn for sent. 

Anonymkode: 33fa5...99e

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er litt i samme båt som ts, dvs jeg har bare en 16 år gammel katt som har bæsjet utenfor dokassen det siste halve året. Den har også gammelkatttplager, går på medisiner for høyt stoffskifte og sliter med vekta. Vanskelig å si når nok er nok, om katten fortsatt har et godt liv... 

Anonymkode: 26b2e...ac2

Skrevet

Om kattene tilbringer mye tid sammen og er glade i hverandre, så ville jeg absolutt vurdert å ta begge samtidig. Det blir en veldig stor omveltning for den som blir igjen om de har vært sammen i mange år. De har fått leve lange liv, og begynner å få plager - da ville jeg ikke latt en få påkjenningen av å bli alene.  

• Hjerte 3
Skrevet

Når katter og hunder slutter å være renslige, kan det være sykdom som kan gjøres noe med. Men eldre dyr kan også ha demens eller andre livsvarige plager.

Skal du tenke best mulig dyrevelferd, så er dere vel ved veis ende for i hvertfall den ene, og for kattenes del ville jeg latt de få avslutte sammen ❤️.

Beholder du den andre, har du en gammel katt som sørger den tiden dete ville hatt igjen med den alene.

Det er så trist når dette nærmer seg, men det er også den største tjenesten man gjør for dem 💔

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Spørsmålet er om dere hadde avlivet katten/kattene om det ikke var et økonomisk spørsmål?

Anonymkode: 2d6fd...194

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2024 den 11.42):

Spørsmålet er om dere hadde avlivet katten/kattene om det ikke var et økonomisk spørsmål?

Det koster å avlive også, men da slipper man endeløse utredninger og medisiner for nyrer og gikt og fandens oldemor på to katter som har passert snittalder med grei margin…

Anonymkode: 53b50...355

• Hjerte 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det koster å avlive også, men da slipper man endeløse utredninger og medisiner for nyrer og gikt og fandens oldemor på to katter som har passert snittalder med grei margin…

Det er en kjip dyrlege om de faktisk foreslår det... Min dyrlege har gjort det klart at blir ikke katten bedre av medsinene hun får nå (høyt stoffskifte, krevde bare blodprøve), så er det ikke aktuelt med lange utredninger for å finne ut hva som er galt på en 16 år gammel katt. 

Og hadde jeg hatt to gamle katter, så tror jeg nok jeg ville avlivet begge sammen. Min erfaring er at katter sørger og gamle katter tåler mindre stress i omgivelsene enn en ung katt. 

Anonymkode: 26b2e...ac2

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg hadde avlivet begge samtidig dersom det er det det ender med. Hadde ikke utsatt katt nr 2 for sorg og savn og muligens å leve i et år eller to til med det, da er det bedre at den får gå litt før det er tvingende nødvendig. 

Jeg har flere dyr og avliver selvfølgelig ikke i tide og utide, vil ikke at det skal misforstås - men jeg synes ofte mange drøyer for lenge med å avlive kjæledyrene sine. Jeg gjorde det samme selv med vår forrige hund, det var ekstremt trist å ta avgjørelsen og vi var veldig usikre på om det var det rette (selvfølgelig gjort i samarbeid med flere veterinærer), men da det var gjort, så var jeg bare veldig lettet (i tillegg til trist så klart). Først da kjente jeg hvor mye jeg hadde bekymret meg og tenkt på hunden og om hun faktisk hadde det greit osv. Jeg har lovet meg selv at hundene jeg har nå heller skal avlives fire måneder for tidlig enn fire dager for sent når den tid kommer. Som veterinæren sa til meg også, et dødt dyr lider ikke, men det er ikke alltid vi kan vite om et levende gjør det. Det viktige for meg er at dyrene jeg har trives og har det bra mens de er her. Og selvfølgelig oppsøker jeg veterinær ved tegn på sykdom. MEN; om det livet varer i tre år eller i 16 år avgjør ikke nødvendigvis om livet har vært bra! Og dyret vet ikke hva det går glipp av, det er det vi mennesker som gjør, og dermed kvier oss og utsetter, samt at vi vet at vi kommer til å savne dyret. Dyret savner ikke oss når det er dødt, så brutalt og enkelt er det jo.... Så det er vi som sitter med sorgen, ikke dyret....

Jeg vet ikke når det er riktig å avlive katten din TS, selv om jeg nok synes at det høres ut som om det nærmer seg. Og som vi fikk høre flere ganger, når man først har begynt å tenke tanken, så er det ofte noe i det.... Men ta en samtale med en veterinær, en kort konsultasjon koster ikke allverden, også tar dere det derfra. Men jeg ville nok tatt begge kattene samtidig når den tid kommer ut fra hva du forteller.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det koster ikke det samme å avlive nei.Og hvis du hadde giddet lese kommentaren jeg siterte så kunne du kanskje spart deg for deg for den kommentaren.

Skrevet
On 1/22/2024 at 3:07 PM, AnonymBruker said:

Jeg er enig man ikke skal pine dyr, men å ta én vetrinærtime for en helsesjekk og få mer informasjon, syns jeg man skylder et levende vesen, og man kan ikke skylde på økonomi. Da får man skrape sammen en tusenlapp på pantebøker, salg av brukt og droppe noe man unner seg. 

Anonymkode: 0aa9f...c0c

• Liker 4
Skrevet

Katter som "plutselig" begynner å tisse inne har rimelig ofte blærekatarr eller andre enkle urinveisinfeksjoner som behandles enkelt med antibiotika og ikke koster mer enn et par tusen å få utredet hos dyrlege. Hvis du er glad i katten, da.

Anonymkode: 8aa2e...f36

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det koster ikke det samme å avlive nei.Og hvis du hadde giddet lese kommentaren jeg siterte så kunne du kanskje spart deg for deg for den kommentaren.

Det har jeg heller ikke sagt. Jeg sa det koster å avlive, siden du beskylder TS for å vurdere å avlive pga økonomi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 20.26):

Det har jeg heller ikke sagt. Jeg sa det koster å avlive, siden du beskylder TS for å vurdere å avlive pga økonomi. 

Poenget fløy visst litt for høyt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 2.56):

Jeg er enig man ikke skal pine dyr, men å ta én vetrinærtime for en helsesjekk og få mer informasjon, syns jeg man skylder et levende vesen, og man kan ikke skylde på økonomi. Da får man skrape sammen en tusenlapp på pantebøker, salg av brukt og droppe noe man unner seg. 

Anonymkode: 0aa9f...c0c

Dette! Om man vender ryggen til dyrene sine så fort de blir en økonomisk byrde burde man ikke skaffe seg dyr i førsteomgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...