Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 38 (blir 39 i år), og er gravid med mitt andre barn. Det er min samboers første barn. 
Vi er enig om at vi «kun» skal ha dette ene barnet sammen. Litt pga alderen min, litt pga helsen min (utfordrende vei til dette svangerskapet, og endel medisinske utfordringer underveis). 

Jeg ønsker ikke bruke hormonprevensjon. Og vi vet at kondom kommer vi aldri til å klare å holde oss til.
Skal ta planlagt keisersnitt, og vurderer sterilisering i samme slengen. 
Men så var det en klok jordmor som sa til oss at vi må tenke på de situasjonene man helst ikke vil tenke på også.
Hvis jeg blir alene vil jeg uansett ikke ha flere barn med noen andre.
Hvis dette barnet dør vil vi nok ganske sikkert ønske oss å prøve på nytt.

Hva ville dere gjort? 
Ser ingen god løsning på prevensjon. 
Mannen har sagt han er villig til å sterillisere seg, men jeg er litt usikker. Han er noen år yngre enn meg, og jeg tror ganske sikkert han ville hatt barn med noen andre om noe skulle skjedd med meg. Han vil ikke tenke på det sier han, og påpeker at det mest sannsynlig ikke skjer noe så. Og det har han jo forsåvidt rett i. 

Det er jo mulig med ivf om jeg vil prøve igjen etter noe sånt. Men det er kostbart og ikke garantert at man lykkes. 

Noen innspill? Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 35251...5e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte at han steriliserte seg 

Anonymkode: fb5e2...32d

Skrevet

Hadde vært overlykkelig om mannen gadd å sterilisere seg! Er ikke det ofte reversibelt også? Mannen min er den som har satt ned foten etter denne babyen og sagt nei til flere barn. Jeg er enig når jeg tenker logisk altså, men hadde lett fått en til om han var med. Men likevel skal han ikke sterilisere seg.. Han tror visst det går utover manndommen på noen måte… Så jeg kommer nok til å gjøre det selv etter hvert. Vi er yngre enn dere, men har hvert vårt barn på snart 10 år fra før og en felles baby nå og det er ikke aktuelt for noen av oss å ha flere forskjellige fedre/mødre til barna våre nå, så det ender her. 

Anonymkode: 1ae51...d9d

Skrevet

Sa en jordmor til dere: «Hvis dette barnet dør vil vi nok ganske sikkert ønske oss å prøve på nytt?». Det syns jeg isåfall er ganske sykt å si til en gravid kvinne. 

Anonymkode: 6e5ae...bb9

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sa en jordmor til dere: «Hvis dette barnet dør vil vi nok ganske sikkert ønske oss å prøve på nytt?». Det syns jeg isåfall er ganske sykt å si til en gravid kvinne. 

Nei, jordmor sa det var lurt å tenke gjennom scenarioer man helst ikke vil tenke på, å om man står støtt i valget også da. Det var vi selv som begynte å snakke om hva vi ville ønsket om en sånn forferdelig situasjon hadde oppstått. 

-ts

• Liker 1
Skrevet

Man velger jo å sterilisere seg fordi man ikke ønsker flere barn selv. 

Å legge dette ansvaret på en annen blir feil. 

Er det du som ikke ønsker deg flere barn så gjør du det. De fjerner ikke eggstokker ved sterilisering så du kan uansett bli gravid senere via ivf. 

Skrevet
Fighter83 skrev (1 minutt siden):

Man velger jo å sterilisere seg fordi man ikke ønsker flere barn selv. 

Å legge dette ansvaret på en annen blir feil. 

Er det du som ikke ønsker deg flere barn så gjør du det. De fjerner ikke eggstokker ved sterilisering så du kan uansett bli gravid senere via ivf. 

Jeg vet det. Og har på ingen måte lagt ansvaret på noen andre. 
Som jeg skriver så var det mannen min som sa han kunne sterilisere seg, jeg ba han ikke om det. Men ønsker uansett ikke han skal gjøre det av grunner nevnt i hi. 

• Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, ventilator said:

Jeg vet det. Og har på ingen måte lagt ansvaret på noen andre. 
Som jeg skriver så var det mannen min som sa han kunne sterilisere seg, jeg ba han ikke om det. Men ønsker uansett ikke han skal gjøre det av grunner nevnt i hi. 

Jeg kan si at jeg kommer til å sterilisere meg for jeg vil ikke være gravid igjen. Selv om mannen min steriliserte seg, ville ikke jeg hatt kontroll. 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jordmor sa det var lurt å tenke gjennom scenarioer man helst ikke vil tenke på, å om man står støtt i valget også da. Det var vi selv som begynte å snakke om hva vi ville ønsket om en sånn forferdelig situasjon hadde oppstått. 

-ts

Høres ut som om hun hintet til slike scenarioer, men hvis dere vil forbli fertile pga slike scenarioer, så er jo det riktig for dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...