Gå til innhold

Hvis postens tjenester forsvinner

Anbefalte innlegg

Gjest Mr Bergen
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men de eldre som sliter med dette har vel lagt på røret lenge før 2050? Mine foreldre på 80 og 83 er høyst oppdaterte på BankID og apper, det samme gjelder deres jevnaldrende venner og søsken. 

Anonymkode: e2ec6...2e0

Enig. Enten det er snakk om færre dager med postlevering eller nedleggelse av minibanker fremstilles eldre som totalt tilbakestående: "Mange eldre bruker ikke bankkort" Det er det største vås, folk tilpasser seg utviklingen. Også folk på 70+

Videoannonse
Annonse
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Men de eldre som sliter med dette har vel lagt på røret lenge før 2050? Mine foreldre på 80 og 83 er høyst oppdaterte på BankID og apper, det samme gjelder deres jevnaldrende venner og søsken. 

Mange er oppegående, men det er ikke nødvendigvis en varig tilstand. Vi kan alle havne i en situasjon der det ikke er så lett å bruke digitale løsninger lenger. 

Anonymkode: 13800...c87

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mine foreldre er ikke så drevne på det. (i åtti årene) De klarer bankid og det er det.

Anonymkode: 467ae...2af

• Liker 1
Skrevet
Sinsiew skrev (13 timer siden):

Da må det jo koste staten mindre at posten kjøres til et postkassestativ enn fra hus til hus. 

Posten er ikke statseid mer. Dengang det var det så var leveringen punktlig...   det er privatiseringen som gjør at de skal bare ha mer penger og gi dårligere tjenester. 

Anonymkode: bd690...1b0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Posten er ikke statseid mer. Dengang det var det så var leveringen punktlig...   det er privatiseringen som gjør at de skal bare ha mer penger og gi dårligere tjenester. 

Men nå er vel diskusjonens grunnlag at posten muligens må endre hele strukturen fordi det koster staten for mye å spytte inn det de gjør i dag. 

• Liker 1
Skrevet
Mr Bergen skrev (10 timer siden):

Enig. Enten det er snakk om færre dager med postlevering eller nedleggelse av minibanker fremstilles eldre som totalt tilbakestående: "Mange eldre bruker ikke bankkort" Det er det største vås, folk tilpasser seg utviklingen. Også folk på 70+

Du er egentlig ganske frekk. Er du klar over hvor mye utvikling det har skjedd de siste 100 år og hvor mye omstilling og tilpasning de eldre allerede har gjort i livet sitt? Kan tippe du aldri hadde evnet å omstille deg om du hadde levd et liv som begynte i 1930. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2024 den 22.40):

https://www.nrk.no/norge/utvalg-skal-vurdere-fremtidens-posttjenester-1.16721745

Jeg syntes det er for risikabelt og fjerne postbudets tjenester slik at man ikke får posten hjem i postkassa.

Hva med bank kort, kodebrikker, pass, selvangivelse og nettbutikk pakker. Jeg syntes ikke alt skal gå gjennom post i butikk.

Hva mener dere?

Anonymkode: 467ae...2af

Hvorfor tenker du at postkasser uten nøkkel eller pakker levert utenfor døra er mindre trygt enn et sted der det er ansatte som kan sjekke legitimasjonen din?

Jeg lurer for øvrig på hvor utdatert du er, dersom du tror at Post i Butikk er eneste alternativ. Det finnes jo pakkebokser fra Posten, PostNord, Instabox, DHL etc. overalt nå. Mange av dem står også ute, slik at man ikke trenger å belemres med åpningstider. 

Skrevet
kaarebjarne skrev (2 timer siden):

Hvorfor tenker du at postkasser uten nøkkel eller pakker levert utenfor døra er mindre trygt enn et sted der det er ansatte som kan sjekke legitimasjonen din?

Jeg lurer for øvrig på hvor utdatert du er, dersom du tror at Post i Butikk er eneste alternativ. Det finnes jo pakkebokser fra Posten, PostNord, Instabox, DHL etc. overalt nå. Mange av dem står også ute, slik at man ikke trenger å belemres med åpningstider. 

Her jeg bor ligger faktisk post-i-butikk nærmere enn noen sånne pakkebokser. :nisseblunk: 

Så jeg ville i så fall blitt nødt til å reise enda lengerr enn vanlig, bare for å få hentet pakker...  

Anonymkode: 57317...a61

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her jeg bor ligger faktisk post-i-butikk nærmere enn noen sånne pakkebokser. :nisseblunk: 

Så jeg ville i så fall blitt nødt til å reise enda lengerr enn vanlig, bare for å få hentet pakker...  

Hva skal jeg med denne informasjonen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det sendes mindre post fordi postgangen har blitt utrolig upålitelig å sen. Hvor mye post er så lite viktig at det ikke er så nøye om du får den før om en tre ukers tid. 

Vel, jeg sender mindre post fordi jeg nå kan kommunisere digitalt med venner og familie. 
På jobb sender vi mindre post fordi vi kommuniserer digitalt.
Jeg får mindre post i postkassen, fordi jeg mottar det meste digitalt. 

De fleste steder jeg har jobbet de siste 10-15 årene har gått over til mer og mer digitalt, både fordi det faktisk kommer frem i løpet av sekunder, og fordi man ikke ønsker den belastningen på miljø som brevpost utgjør. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Synes ikke posten bør legge ned før 2050. Flere eldre sliter med apper/ bankid osv

Anonymkode: b021a...78e

Men det står jo helt tydelig at de ser på løsninger for de som ikke er så digitale...
Og selv de som sliter med apper får mye digitalt, av det som tidligere kom i postkassen. 
Bestefar på 85 får e-faktura og avtalegiro f.eks. Det er i stor grad kun legetimer han får pr post. Siden han ikke er så digital, så handler han heller ikke på nett. 

Anonymkode: 4c114...7e7

Skrevet
10 hours ago, kaarebjarne said:

Jeg har postkasse med lås, og regner ikke det som mindre trygt enn Postkontoret. Regner begge deler som relativt trygt, strengt tatt, hovedproblemet for meg er hvor lang tid det tar å få posten i forhold til før. Og at man stadig oftere må trosse vær og vind for å få posten man før fikk hjem i kassa.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har postkasse med lås, og regner ikke det som mindre trygt enn Postkontoret. Regner begge deler som relativt trygt, strengt tatt, hovedproblemet for meg er hvor lang tid det tar å få posten i forhold til før. Og at man stadig oftere må trosse vær og vind for å få posten man før fikk hjem i kassa.

De færreste har postkasse med lås, og får pakker på dørmatta. Går helt fint!

Og posten tar ikke lenger tid enn før. De leverer annenhver dag, ikke annenhver uke.

Skrevet
5 minutter siden, kaarebjarne said:

De færreste har postkasse med lås, og får pakker på dørmatta. Går helt fint!

Og posten tar ikke lenger tid enn før. De leverer annenhver dag, ikke annenhver uke.

Jeg bor i byen, hvor de fleste har postkasser med lås. Pakker på dørmatta vil jeg helst ikke ha, men hender man ikke får noe valg. Så langt ikke blitt borte noe. Men at leveringen tar lengre tid med post 2-3 dager i uken sammenlignet med 6 er jo selvsagt. Hvis man har en tirsdag-torsdag-uke og posten sendes onsdag, kommer den gjerne ikke før mandag eller onsdag uken etter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bor i byen, hvor de fleste har postkasser med lås. Pakker på dørmatta vil jeg helst ikke ha, men hender man ikke får noe valg. Så langt ikke blitt borte noe. Men at leveringen tar lengre tid med post 2-3 dager i uken sammenlignet med 6 er jo selvsagt. Hvis man har en tirsdag-torsdag-uke og posten sendes onsdag, kommer den gjerne ikke før mandag eller onsdag uken etter. 

Masse andre tjenester som lever hver dag.

Det du beskriver er et massivt luksusproblem.

Skrevet
Just now, kaarebjarne said:

Masse andre tjenester som lever hver dag.

Det du beskriver er et massivt luksusproblem.

Ikke når man venter på passet eller visakortet og det tar 10 dager istedenfor 2. At tante Olgas julebrev kommer frem i januar er enklere å håndtere.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke når man venter på passet eller visakortet og det tar 10 dager istedenfor 2. At tante Olgas julebrev kommer frem i januar er enklere å håndtere.

Prøver du å få sympati for at du må vente på passet i en uke ekstra, en gang i tiåret? Haha.

• Liker 1
Skrevet

de fleste sendinger fra utlandet bruker vel mer tid innad i Norge enn de bruker hele veien før pakkene faktisk kommer inn i Norge.                       

:nissevink:   

Skrevet
On 1/24/2024 at 6:16 PM, kaarebjarne said:

Prøver du å få sympati for at du må vente på passet i en uke ekstra, en gang i tiåret? Haha.

Ja for det er jo kun meg som venter på pass 😛 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja for det er jo kun meg som venter på pass 😛 

Om folk planlegger så dårlig at en uke ekstra leveringstid på pass er et problem, så får de skylde seg selv rett og slett. 

Anonymkode: 2055f...e19

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 7.45):

Det er så latterlig, Posten var aldri ment å være en milliardbedrift, men en statlig tjeneste som et hvert oppegående land må ha.

Men fordi Posten ikke lengre tjene grove penger, så skal den skjæres ned til beinet. Forstå det den som kan. IddiotNorge på sitt beste. 

Anonymkode: df35f...d29

Jeg er ikke villig til å betale mer skatt for å opprettholde nesten ingen benytter seg av lengre. Offentlige tjenester må tilpasses tiden, og tiden tilsier at Posten ikke trenger å levere post flere dager i uka lengre.

Anonymkode: 73e52...3ea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...