Gå til innhold

Hvis postens tjenester forsvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Få ALT digitalt nå. Det blir framtiden uansett hvordan du vrir og vender på det.

Anonymkode: 29f0c...4fe

Men det er jo krise hvis det digitale bryter sammen. Jeg syntes det er betryggende å ha manuelle tjenester i noen tilfeller.

Anonymkode: 467ae...2af

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg bor så er det lengre avstander til post i butikk så foretrekker postkassa.

• Liker 6
Skrevet

Rimelig kjipt for de som ikke kommer seg ut på butikken, men kommer seg til postkassa. Nok av kronisk syke mennesker som kommer til å slite enda mer med å få handlet det de trenger (tenker på netthandel her), og å få tak i posten sin. Håper såklart ikke dette skjer.

Anonymkode: c6fd1...eaf

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor ofte sender og får du postsendinger?

Anonymkode: 4c114...7e7

Sender, nesten aldri. Får, kanskje en gang i uken. Den økte leveringstiden er et større problem enn antall ganger i uken. Som når jeg var en hårsbredd unna å måtte avlyse en tur pga forsinket pass (nei, passkontoret lot meg ikke beholde det gamle og hente det nye). Eller nå som jeg har vært uten bankkort i en drøy uke. 

Anonymkode: 13800...c87

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sender, nesten aldri. Får, kanskje en gang i uken. Den økte leveringstiden er et større problem enn antall ganger i uken. Som når jeg var en hårsbredd unna å måtte avlyse en tur pga forsinket pass (nei, passkontoret lot meg ikke beholde det gamle og hente det nye). Eller nå som jeg har vært uten bankkort i en drøy uke. 

Bankene bør behandle bankkort raskere. Det er jo nesten krise hvis man ikke har kontanter liggende i påvente av å få bankkort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2024 den 22.40):

https://www.nrk.no/norge/utvalg-skal-vurdere-fremtidens-posttjenester-1.16721745

Jeg syntes det er for risikabelt og fjerne postbudets tjenester slik at man ikke får posten hjem i postkassa.

Hva med bank kort, kodebrikker, pass, selvangivelse og nettbutikk pakker. Jeg syntes ikke alt skal gå gjennom post i butikk.

Hva mener dere?

Sånn som jeg har opplevd posten det siste året, kan de bare forsvinne hele greia. Mistede pakker, pakker som blir rotet bort på terminaler, sorteringsmaskiner som ikke virker, pakker levert til feil adresse, ansvarsfraskrivelse hver gang. Lei.

Anonymkode: ad634...74f

Skrevet

Jeg trenger posten og vil ikke miste den. Sender og mottar pakker og å dra på post i butikk er en omvei og ting jeg ikke har lyst å bruke tid på. F.eks nå om våren får jeg frø og slik i postkassa, til jul er det trivelig å hente julekort der, verdipapirer som ikke kan sendes digitalt. Er sterkt i mot at alt skal digitaliseres. 

Anonymkode: 45453...82f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Flott måte å støtte posten på er vel å sende tilbake reklame som vil at kunder skal abonnere på ett eller annet dill og dall. For eksempel helsekost, lodd til ett lotteri, eller andre ting. Sånne selgere ønsker selvfølgelig at folk skal fylle ut skjemaet de sender ut, og sende tilbake inni konvoluttene deres som det står adressat betaler for sending i Norge på.  Men folk kan jo selvfølgelig sende tilbake en helt TOM konvolutt. Eller legge oppi annen reklame (fra for eksempel KIWI eller Joker, og så videre) før man teiper igjen konvolutten, og sender tilbake igjen. 

Voila, så kan man selvfølgelig slå TO fluer i samme smekk. For det første kan man kødde litt med selgere som pumper ut reklame til Gud og hvermann. For det andre får postverket selvfølgelig betalt for alt dette. Dette kan sikkert bli en del kroner, dersom mange nok blir med på dette. :nisseblunk: 

Anonymkode: 57317...a61

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 7.39):

Reklame er ikke postsendinger. 
Vi kan da virkelig ikke beholde postbudene hver dag for å levere søppel som er en stor belasting for miljøet... 
Uadressert reklame i postkassen burde vært forbudt for mange år siden.  

Men ja, hvor ofte mottar du pakker da? 
Personen jeg spør mener det er fullstendig krise at det bare kommer post to dager i uka, så da lurer jeg på hvor ofte den personen faktisk mottar post. 
Hvis man mener posten bør deles ut enda oftere enn i dag, så forventer jeg at man selv også mottar så mye post at man er med på å gjøre tjenesten bærekraftig. 

Jeg handler mye på nett, men kun 1-2 brev og kanskje en pakke i måneden havner i postkassen. 

Anonymkode: 4c114...7e7

Det sendes mindre post fordi postgangen har blitt utrolig upålitelig å sen. Hvor mye post er så lite viktig at det ikke er så nøye om du får den før om en tre ukers tid. 

Anonymkode: bd690...1b0

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Bankene bør behandle bankkort raskere. Det er jo nesten krise hvis man ikke har kontanter liggende i påvente av å få bankkort.

Bankene er ofte relativt raske, men om kortet sendes på "feil" dag kan det fort ta en uke før posten leverer. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bankene er ofte relativt raske, men om kortet sendes på "feil" dag kan det fort ta en uke før posten leverer. 

Ok, det høres riktig ut det.

Skrevet

Uff, jeg håper ikke postkasselevering forsvinner. Jeg får fortsatt pakker og blad i posten, og har lang vei til butikk. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
On 1/22/2024 at 1:48 PM, AnonymBruker said:

Få ALT digitalt nå. Det blir framtiden uansett hvordan du vrir og vender på det.

Anonymkode: 29f0c...4fe

Nei takk. Det finnes muligheter for solstormer og annet som kan forstyrre det digitale, så hva gjør du om strømmen blir borte i 3 uker og du venter et viktig brev digitalt? 

Høl i huet.

Anonymkode: 7e0ea...44c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det som kunne vært et fremskritt var hvis man i større grad fikk velge om posten skulle leveres hjemme eller på postkontoret. 

Får et brev som ikke haster, er dårlig til beins, det er glatt ute og en mil til hentestedet = levere hjemme. 
Passet kommer og jeg skal reise i morra = hente selv.

Men det beste hadde selvsagt vært om posten kom i egen kasse daglig som det var før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det som kunne vært et fremskritt var hvis man i større grad fikk velge om posten skulle leveres hjemme eller på postkontoret. 

Får et brev som ikke haster, er dårlig til beins, det er glatt ute og en mil til hentestedet = levere hjemme. 
Passet kommer og jeg skal reise i morra = hente selv.

Men det beste hadde selvsagt vært om posten kom i egen kasse daglig som det var før. 

Da må det jo koste staten mindre at posten kjøres til et postkassestativ enn fra hus til hus. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 15.15):

Men det er jo krise hvis det digitale bryter sammen. Jeg syntes det er betryggende å ha manuelle tjenester i noen tilfeller.

Og det digitale kommer en dag til å bryte sammen.Garantert.

• Nyttig 1
Skrevet
Adrenalina1 skrev (11 minutter siden):

Og det digitale kommer en dag til å bryte sammen.Garantert.

Det kan i verste fall skje ja. Håper de som vurderer dette har det i bakhodet.

Skrevet

Synes ikke posten bør legge ned før 2050. Flere eldre sliter med apper/ bankid osv

Anonymkode: b021a...78e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes ikke posten bør legge ned før 2050. Flere eldre sliter med apper/ bankid osv

Anonymkode: b021a...78e

Men de eldre som sliter med dette har vel lagt på røret lenge før 2050? Mine foreldre på 80 og 83 er høyst oppdaterte på BankID og apper, det samme gjelder deres jevnaldrende venner og søsken. 

Anonymkode: e2ec6...2e0

• Liker 1
Skrevet

Så lenge posten like vel skal kjøre ut post, så kunne de gjerne ha vært flinkere til å faktisk kjøre ut posten. Jeg har faktisk opplevd at små pakker, som egentlig kunne ha fått plass i postkassen sammen med den andre posten, men som likevel havner vel post-i-butikk. Selv om jeg betaler for hjem-levering, så blir en del pakker  fremdeles kjørt til post-i-butikken. 

:bond:   

Anonymkode: 57317...a61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...