Gå til innhold

Hvis postens tjenester forsvinner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det er mye tryggere med slike ting som id-papirer og bankkort på post i butikk, hvor det kan kreves legitimasjon for utlevering. Slike verdisendinger burde flyttes til hentesteder uansett, med tanke på hvor mye tyveri det er fra postkasser.

Selvangivelsen eksisterer ikke engang, og skattemeldingen er det svært få som får pr post, og stadig færre har kodebrikker. Men jeg synes det er bra at de vurderer alternativer for de som ikke bruker digitale tjenester. Og vi kan ikke opprettholde en tjeneste som ikke engang er levedyktig 2-3 dager i uka.

Hvor mange brev får du i posten din pr uke? Jeg får 1-2 pr måned.

Anonymkode: 4c114...7e7

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Her sendes det brev nesten hver uke, så jeg håper virkelig ikke postbudene forsvinner 🤔

Driver med brevskrivning og kommer til å fortsette med det, så lenge jeg kan 😊 En av de beste hobbyene man kan ha 💌

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg mener det er mye tryggere med slike ting som id-papirer og bankkort på post i butikk, hvor det kan kreves legitimasjon for utlevering. Slike verdisendinger burde flyttes til hentesteder uansett, med tanke på hvor mye tyveri det er fra postkasser.

Selvangivelsen eksisterer ikke engang, og skattemeldingen er det svært få som får pr post, og stadig færre har kodebrikker. Men jeg synes det er bra at de vurderer alternativer for de som ikke bruker digitale tjenester. Og vi kan ikke opprettholde en tjeneste som ikke engang er levedyktig 2-3 dager i uka.

Hvor mange brev får du i posten din pr uke? Jeg får 1-2 pr måned.

Dersom dette skal bli standardløsningen, kan man være sikker på at kriminelle blir svært så interessert i disse verdisendingene, og rolig sørger for at ting begynner å "forsvinne", uten at noen kan forklare hvor i leddet dette forekommer.

Noe som allerede idag skjer i Posten der ting som pass blir borte, men det vil bli langt enklere dersom ansvaret for verdisendinger blir overlatt til 20-åringer på REMA eller KIWI.

Anonymkode: 5e731...5d8

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.nrk.no/norge/utvalg-skal-vurdere-fremtidens-posttjenester-1.16721745

Jeg syntes det er for risikabelt og fjerne postbudets tjenester slik at man ikke får posten hjem i postkassa.

Hva med bank kort, kodebrikker, pass, selvangivelse og nettbutikk pakker. Jeg syntes ikke alt skal gå gjennom post i butikk.

Hva mener dere?

Anonymkode: 467ae...2af

Jeg synes postens stadig krympende tjenester er blant de største tilbakeskrittene i moderne tid. For noen hundre år siden tok det ukevis å få post. Så stadig forbedring frem til gullalderen da vi fikk posten til vårt eget hus seks dager i uken. At man nå bare får postlevering to dager i uken er allerede en skandale. 

Anonymkode: 13800...c87

• Liker 13
Skrevet

Jeg syntes posten er en så viktig tjeneste at man iallefall kunne hatt levering hjem i postkassa en gang pr uke. 

Anonymkode: 467ae...2af

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom dette skal bli standardløsningen, kan man være sikker på at kriminelle blir svært så interessert i disse verdisendingene, og rolig sørger for at ting begynner å "forsvinne", uten at noen kan forklare hvor i leddet dette forekommer.

Noe som allerede idag skjer i Posten der ting som pass blir borte, men det vil bli langt enklere dersom ansvaret for verdisendinger blir overlatt til 20-åringer på REMA eller KIWI.

20 åringene på Kiwi og Rema er videoovervåket. Jeg henter mye heller disse forsendelsene i post i butikk enn å stole på postkassa. Postkasselåser er sjukt enkle å klippe. Og i blokker så er systemnøkler på avveie. Gjett hvem som har dem? 

Anonymkode: 15093...174

• Liker 6
Skrevet

Blir Posten borte, så blir det erstattet av noe bedre. 

Anonymkode: 20087...763

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes postens stadig krympende tjenester er blant de største tilbakeskrittene i moderne tid. For noen hundre år siden tok det ukevis å få post. Så stadig forbedring frem til gullalderen da vi fikk posten til vårt eget hus seks dager i uken. At man nå bare får postlevering to dager i uken er allerede en skandale. 

Helt enig.

Vet for øvrig ikke om du er klar over det, men postleveringen på begynnelsen av 1900-tallet (i alle fall i de større byene) foregikk ikke bare seks dager i uken, men flere ganger om dagen. Man kunne sende et postkort klokken tre om ettermiddagen og avtale middag klokken åtte, og mottager ville rekke å svare; datidens postkort fungerte omtrent på samme måte som nåtidens lynmeldinger - dette var den raske kommunikasjonsformen i et samfunn der bare et fåtall hadde telefon.

Postverket var selve bærebjelken i den moderne sivilisasjonen siden opprettelsen i 1647; det knyttet det langstrakte og ofte ufremkommelige Norge til ett rike, og skulle man overføre penger i siste halvdel av 1800-tallet, brukte man ikke bankgiro eller nettbank; man sendte dette som verdibrev.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Blir Posten borte, så blir det erstattet av noe bedre. 

Anonymkode: 20087...763

Akkurat som det danner seg lange køer og folk ikke aner hvordan de skal betale for matvarene når betalingsterminalene i butikken er i ustand ...?

I tilfelle krig med Russland tror jeg man kan være rimelig sikker på at det første russerne vil ha som mål, er å slå ut Internett, strøm og kommunikasjon. Da vil det være en fordel å ha en analog kommunikasjonskanal som faktisk fungerer, ikke et liksom-postverk med elektriske biler som ikke kan starte fordi man ikke får ladet dem opp.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Få ALT digitalt nå. Det blir framtiden uansett hvordan du vrir og vender på det.

Anonymkode: 29f0c...4fe

Vladimir Putin elsker naive kommentarer som dette.

Kaoset om man kuttet strømmen og kommunikasjonen i Norge i tilfelle krig, ville ha blitt fullkomment.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mye lettere sette inn tiltak på enkeltbutikker, eller alle butikker, hvor det allerede er låste dører og kamera, enn slik det er i dag hvor disse verdipapirer/id-papirene blir slengt ned i en blikkboks langs en vei.

Skrevet

Hvor ofte sender og får du postsendinger?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor ofte sender og får du postsendinger?

Det spørs hva man definerer som "postsendinger".

Forutsatt at man ikke hadde Nei-til-reklame-klistermerke, ville man få 29 kilo med post i løpet av året bare i postkassen:

https://www.nrk.no/sorlandet/29-kilo-reklame-pa-ett-ar_-_-helt-vanvittig-1.16534074

I tillegg kommer pakker med ting man har bestilt på nett, og har man først opplevd kaoset med PostNord som roter bort pakken eller HeltHjem som leverer den i nabooppgangen, vet man at den gamle Posten er å foretrekke.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det høres fornuftig ut.

Det er utrolig lite post jeg får, utover pakker. Og de kan gjerne bare leveres i Postens pakkeboks, jeg elsker pakkebokser og har en 2 meter utenfør døren. 

Jeg har liten postkasse (klassisk blokk-postkasse), hvor låsen er ødelagt annenhver mnd uansett. Forrige blokk jeg bodde så var det noen som brøt seg inn i dem, flere ganger. Du trenger bare å klare å snike deg inn, og så en pinglete jekk for å få opp en hel rad. Jeg ble frastjålet pakke.

Jeg kunne GJERNE bare levd uten den postkassen, og få alt i pakkeboksen, inkludert de to brevene jeg får i året. Evt hente dem på post-i-butikk. Men helst at de baserte seg mer på pakkebokser.

Pass og den slags som du snakker om kan da sendes rekommandert og hentes på posten/post i butikk, mye tryggere det enn i postkassen. Eller, som sagt, i pakkeboksen.. tror også den er tryggere enn postkassen.

Det fordrer at de finner en løsning for å levere brev til eldre og de som ikke får alt digitalt.

Anonymkode: d69e4...72f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det spørs hva man definerer som "postsendinger".

Forutsatt at man ikke hadde Nei-til-reklame-klistermerke, ville man få 29 kilo med post i løpet av året bare i postkassen:

https://www.nrk.no/sorlandet/29-kilo-reklame-pa-ett-ar_-_-helt-vanvittig-1.16534074

I tillegg kommer pakker med ting man har bestilt på nett, og har man først opplevd kaoset med PostNord som roter bort pakken eller HeltHjem som leverer den i nabooppgangen, vet man at den gamle Posten er å foretrekke.

Reklame er ikke postsendinger. 
Vi kan da virkelig ikke beholde postbudene hver dag for å levere søppel som er en stor belasting for miljøet... 
Uadressert reklame i postkassen burde vært forbudt for mange år siden.  

Men ja, hvor ofte mottar du pakker da? 
Personen jeg spør mener det er fullstendig krise at det bare kommer post to dager i uka, så da lurer jeg på hvor ofte den personen faktisk mottar post. 
Hvis man mener posten bør deles ut enda oftere enn i dag, så forventer jeg at man selv også mottar så mye post at man er med på å gjøre tjenesten bærekraftig. 

Jeg handler mye på nett, men kun 1-2 brev og kanskje en pakke i måneden havner i postkassen. 

Skrevet

Det er så latterlig, Posten var aldri ment å være en milliardbedrift, men en statlig tjeneste som et hvert oppegående land må ha.

Men fordi Posten ikke lengre tjene grove penger, så skal den skjæres ned til beinet. Forstå det den som kan. IddiotNorge på sitt beste. 

Anonymkode: df35f...d29

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Har for min del 0 behov for rutinemessig postlevering noen dager pr uke.

Anonymkode: 2055f...e19

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vladimir Putin elsker naive kommentarer som dette.

Kaoset om man kuttet strømmen og kommunikasjonen i Norge i tilfelle krig, ville ha blitt fullkomment.

Posten Norge trenger også strøm. All post går via sorteringsmaskiner som går på strøm. Merkingen lages av maskiner som går på strøm. Lyset i sorteringshallen går på strøm. Flyplassen som postflyet skal gå via går på strøm. 

Det er lenge siden posten kom med hest. 

Skrevet

Slapp av. Én runde til med Erna så er nok Posten solgt til høystbydende i utlandet.

Anonymkode: cd29c...4f4

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...