Gå til innhold

Dere som er ufør: ville du ha jobbet mer hvis kompensasjonsgraden ble halvert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreksempel ved halvert avkorting opptil 1,2G. 

Snakker ikke om dere som absolutt ikke kan jobbe, men dere som egentlig kan men ikke vil fordi avkortningen kan være svært ugunstig ved dagens modell. 

Anonymkode: f46a4...794

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig, om formen og lysten var der. Siden jeg driver med eget selskap, kunne dette vært en gulrot.

Anonymkode: 008f9...0e2

• Nyttig 2
Skrevet

Ja

Anonymkode: ea627...dbf

Skrevet

Jeg er ufør, men kan ikke jobbe og har derfor ikke satt meg inn i dette. Kan du forklare litt nærmere?

Anonymkode: 71c4e...ece

Skrevet

Om svaret på dette er ja så er jo uføregraden satt for høyt. De som svarer ja er enten troll eller ufør på feilaktig grunnlag.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
c_buk skrev (11 minutter siden):

Om svaret på dette er ja så er jo uføregraden satt for høyt. De som svarer ja er enten troll eller ufør på feilaktig grunnlag.

Nei. En beholder uføregraden sin selv om en jobber 100% i 10 år.

Anonymkode: 008f9...0e2

• Liker 1
Skrevet

Nei dessverre hadde jeg ikke klart om så ingenting ble avkortet. Altså 100%... 

Skrevet
20 minutter siden, c_buk said:

Samme kan du vel si til de som tjener opptil 0,4G da? 

• Liker 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Inntektsgrensen bør heller være lik som de som er via VTA. 

Skrevet

Nå har ikke jeg noe restarbeidsevne enda, men det er målet. Og nei, en slik endring ville ikke endret hvor mye jeg ønsket å jobbe. 

Anonymkode: 180ee...ccf

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber allerede 10% mer enn hva Nav mener jeg kan og bør jobbe da jeg jobber 60% men egentlig har en 50% gradert uføretrygd. Det merkes godt på meg selv for å si det slik men dessverre er ikke arbeidslivet alltid sydd sammen slik at en kan jobbe gradert og redusert og gå ned i stilling. Men målet er å gå ned 10% i stilling i 2024 så jeg slipper å strekke meg langt over grensen for helsen min. 

Anonymkode: 4b49f...f49

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakker ikke om dere som absolutt ikke kan jobbe, men dere som egentlig kan men ikke vil fordi avkortningen kan være svært ugunstig ved dagens modell. 

Ja, eller om jeg kan. Formen er variert.  Men i prioder jobber jeg litt mindre enn jeg kan. Fordi det får så store økonomiske vansker.  Som igjen går utover formen, når man da går i minus og må spare inn på behandling, som igjen fører til at jeg kan jobbe mindre etterpå. Uten slike opphold i behandlingen,  ville jeg kunne ha klart generelt mer. Fordi behandlingen, gjør at jeg kan nettopp det. 

Jeg ville også ha sluppet å søke om ekstra støtte om jeg kunne få tjene mer. Så vil jo tro det hadde spart staten også. Ikke ofte jeg søker om ekstra.  Men av og til må jeg. Problemet er at jeg ikke kan søke på ting, som hjelper helsen min til å kunne jobbe mer. Så da blir det som det blir.

Anonymkode: 64d27...250

Skrevet

Det er i alle fall ikke lagt opp til at lavtlønnede får særlig gevinst av å jobbe. 

Anonymkode: 5508e...ca6

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke det. Jeg sliter med å

få gjort det mest nødvendige for å leve som å lage mat og vaske klær - og trenger mye hvile. Det er ensomt og kjedelig.

Om/når helsa blir bedre vil jeg jobbe igjen.

Anonymkode: 187a5...72c

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 9330f...837

Skrevet

Nei, jeg er like syk uansett.

Anonymkode: 32740...e97

• Hjerte 1
Skrevet

Uten tvil.

Jeg har høy kompensasjonsgrad (70%).

Det vil si at hvis jeg tjener 100.000 (over friveløpet) så sitter jeg igjen med 30.000 FØR skatt. Ca 22.000kr etter skatt.

Med en timelønn på 190kr vil det si at jeg må jobbe 526 timer. Altså 70 hele arbeidsdager på 7,5timer. Det utgjør en fulltidsjobb i 14uker (ca3,5mnd).

Jeg har selvfølgelig uføretrygden min også. Men det burde ikke være så vanskelig å forstå at man ikke helt ser poenget med å jobbe så mye og så få så lite i forskjell økonomisk sett. 22.000kr utbetalt for å jobbe 37,5t i 14 uker. (Eller tilsvarende fordeling med lengre periode og mindre timer pr uke).

Og dette er før det tas hensyn til barnetillegget! Jeg har nesten fult barnetillegg, mannen tjener akkurat nok til at jeg ikke har helt fult. Det vil altså si at jeg mister 50øre for hver krone jeg tjener ved siden av uføretrygden.

Som vil si at jeg mister 50.000 kr om jeg tjener 100.000kr.

Regnestykket blir altså som følger.

Jeg tjener 100.000kr. 
Mister 50.000kr i barnetillegg (har 3 barn, så jeg har såpass i barnetillegg). 
Mister 70.000kr i kompensasjonsgrad, for den trekkes av inntekten uavehengig av hva man sitter ogjen med etter andre kutt.

Betaler altså 20.000kr før skatt, for å jobbe tilsvarende en inntekt på 100.000kr over friveløpet. Se for deg å BETALE 20.000kr for å jobbe over 500 timer.

Hvem pokker gidder?

Jeg hadde ikke arbeidsevne i 16år, men har fått litt arbeidsevne nå. Jobber akkurat nok til å ikke havne over fribeløpet. Kunne absolutt ha jobbet mer, men nekter å betale penger for å jobbe.

Anonymkode: b3f7a...cd2

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Snakker ikke om dere som absolutt ikke kan jobbe, men dere som egentlig kan men ikke vil

Nettopp ja. 

Anonymkode: 4b15c...be3

Skrevet

Nei. Er for syk til å jobbe.

Anonymkode: 651ae...7d1

• Hjerte 1
Skrevet

Nei. Min sykdom følger ikke inntektsgrensen.

Anonymkode: b67ef...51e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...