AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #1 Skrevet 21. januar 2024 Jeg ønsker å sende en bekymringsmelding til en persons fastlege, da jeg vet han sliter veldig psykisk. Han er veldig syk, har vært det lenge, men tar ikke i mot særlig med hjelp. Kan jeg melde dette anonymt? Er fastlegen pliktig til å fortelle vedkommende om at det er kommet en bekymringsmelding, eller kan de typ flette dette inn i f.eks en oppfølgingsssamtale? Noen som vet? Anonymkode: 9a27a...02d
Dorma Skrevet 21. januar 2024 #2 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ønsker å sende en bekymringsmelding til en persons fastlege, da jeg vet han sliter veldig psykisk. Han er veldig syk, har vært det lenge, men tar ikke i mot særlig med hjelp. Kan jeg melde dette anonymt? Er fastlegen pliktig til å fortelle vedkommende om at det er kommet en bekymringsmelding, eller kan de typ flette dette inn i f.eks en oppfølgingsssamtale? Noen som vet? Anonymkode: 9a27a...02d Tror ikke du kan sende bekymringsmelding på andre personer til fastlegen til vedkommende, men du kan ta kontakt med fastlegen og opplyse om dine bekymringer. Du bare lar vær å fortelle navnet ditt så er du anonym
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #3 Skrevet 21. januar 2024 Dorma skrev (3 minutter siden): Tror ikke du kan sende bekymringsmelding på andre personer til fastlegen til vedkommende, men du kan ta kontakt med fastlegen og opplyse om dine bekymringer. Du bare lar vær å fortelle navnet ditt så er du anonym Takk for svar. Ja, jeg kan nok unnlate å nevne navnet mitt. Utfordringen er at hvis personen får vite at det er meldt inn bekymring, så vil denne personen skjønne at det kommer fra meg, kontra at det bare blir fulgt opp i en oppfølgingssamtale. Denne personen kommer til å reagere sterkt om han får vite at jeg har kontaktet noen. Anonymkode: 9a27a...02d 1
Dorma Skrevet 21. januar 2024 #4 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Ja, jeg kan nok unnlate å nevne navnet mitt. Utfordringen er at hvis personen får vite at det er meldt inn bekymring, så vil denne personen skjønne at det kommer fra meg, kontra at det bare blir fulgt opp i en oppfølgingssamtale. Denne personen kommer til å reagere sterkt om han får vite at jeg har kontaktet noen. Anonymkode: 9a27a...02d Da tar du en prat med fastlegen og hører hvilke muligheter du har 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #5 Skrevet 21. januar 2024 En jeg kjenner godt er i akkurat samme situasjon, ho har meldt inn kunne ikke være anonym.. Blir nok "spennende" å se hva som skjer når vedkommende får vite det.. Anonymkode: 7dbe8...c40 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #6 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En jeg kjenner godt er i akkurat samme situasjon, ho har meldt inn kunne ikke være anonym.. Blir nok "spennende" å se hva som skjer når vedkommende får vite det.. Anonymkode: 7dbe8...c40 Hun meldte til fastlegen? Så dumt at hun ikke kunne Holde seg anonym. Håper det går greit for venninnen din, her blir det ett helvette om han finner ut av det. Anonymkode: 9a27a...02d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #7 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun meldte til fastlegen? Så dumt at hun ikke kunne Holde seg anonym. Håper det går greit for venninnen din, her blir det ett helvette om han finner ut av det. Anonymkode: 9a27a...02d Ja.. De har felles barn og det har allerede skjedd ting som ikke er bra før hun meldte inn. Så skjønner ikke hvorfor det ikke kan være anonymt, det kan jo bli veldig farlig Anonymkode: 7dbe8...c40
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #8 Skrevet 21. januar 2024 Har meldt bekymring til fastlege angående en bekjent ja. Dette dreide seg om vold i nære relasjoner. Fikk inntrykk av at legen skulle prøve å snakke med vedkommende uten å oute meg ved å spørre litt tilfeldig hvordan det gikk på hjemmebane. Det ordnet seg etter hvert da jeg valgte å sende bekymringsmelding til barnevernet til slutt da det bor mindreårige barn i hjemmet. Anonymkode: 2c5c5...ca4 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #9 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja.. De har felles barn og det har allerede skjedd ting som ikke er bra før hun meldte inn. Så skjønner ikke hvorfor det ikke kan være anonymt, det kan jo bli veldig farlig Anonymkode: 7dbe8...c40 Huff, samme situasjon her. Føler meg veldig splittet mellom at jeg vet jeg burde varsle, samtidig som dette er en svært ustabil person jeg ikke ønsker å ha etter meg igjen. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har meldt bekymring til fastlege angående en bekjent ja. Dette dreide seg om vold i nære relasjoner. Fikk inntrykk av at legen skulle prøve å snakke med vedkommende uten å oute meg ved å spørre litt tilfeldig hvordan det gikk på hjemmebane. Det ordnet seg etter hvert da jeg valgte å sende bekymringsmelding til barnevernet til slutt da det bor mindreårige barn i hjemmet. Anonymkode: 2c5c5...ca4 Så bra at du fikk meldt dette anonymt, samt at de viklet det inn i samtalen. Bra du også meldte til BV. Takk for svar. Anonymkode: 9a27a...02d
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #10 Skrevet 21. januar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Huff, samme situasjon her. Føler meg veldig splittet mellom at jeg vet jeg burde varsle, samtidig som dette er en svært ustabil person jeg ikke ønsker å ha etter meg igjen. Så bra at du fikk meldt dette anonymt, samt at de viklet det inn i samtalen. Bra du også meldte til BV. Takk for svar. Anonymkode: 9a27a...02d Hva konkret er du redd for? Kanskje du kan snakke litt med politiet på forhånd om du er redd for å bli oppsøkt? Jeg gjorde det og de noterte ned navnet til vedkommende, så om jeg ringer 112 så kommer det opp på dataen deres. Om de ikke er fysisk voldelig men "bare" ubehagelig er det kanskje best å bare melde fra og få det overstått. Da slipper du å ha dårlig samvittighet for barna senere også.❤️ Anonymkode: 2c5c5...ca4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #11 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg ønsker å sende en bekymringsmelding til en persons fastlege, da jeg vet han sliter veldig psykisk. Han er veldig syk, har vært det lenge, men tar ikke i mot særlig med hjelp. Kan jeg melde dette anonymt? Er fastlegen pliktig til å fortelle vedkommende om at det er kommet en bekymringsmelding, eller kan de typ flette dette inn i f.eks en oppfølgingsssamtale? Noen som vet? Anonymkode: 9a27a...02d Er det umulig å snakke direkte med den det gjelder å få vedkommende til å oppsøke legen sin? Anonymkode: e0d63...571
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #12 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Huff, samme situasjon her. Føler meg veldig splittet mellom at jeg vet jeg burde varsle, samtidig som dette er en svært ustabil person jeg ikke ønsker å ha etter meg igjen. Nei det er ikke lett å vite hva man burde gjøre:( Kommer litt an på hvorfor man vil sende inn beskymringsmelding men i det tilfelle med min venninne, så var det for det beste. Mest for barnets skyld men også for han.. Han klarer ikke å ta vare på seg selv, alt fra å få gi seg mat til at han gjør ting som ikke kommer til å ende bra. Anonymkode: 7dbe8...c40
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #13 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva konkret er du redd for? Kanskje du kan snakke litt med politiet på forhånd om du er redd for å bli oppsøkt? Jeg gjorde det og de noterte ned navnet til vedkommende, så om jeg ringer 112 så kommer det opp på dataen deres. Om de ikke er fysisk voldelig men "bare" ubehagelig er det kanskje best å bare melde fra og få det overstått. Da slipper du å ha dårlig samvittighet for barna senere også.❤️ Anonymkode: 2c5c5...ca4 Konkret er jeg redd det skal tilte fullstendig. Politiet vet om situasjonen, kanskje ikke om hvor dårlig stelt det akkurat nå, men de har vært involvert tidligere ifm grove trusler. Barna er ivaretatt, han har ikke samvær med de. Jeg er bare oppriktig bekymret for at han skal gjøre noe dumt (mot seg selv først og fremst), også har ikke jeg meldt fra videre pga min egen sikkerhet. Han har gjort mange dårlige valg, men jeg føler allikevel ett ansvar for han, til tross for at det er mange år siden vi gikk fra hverandre. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er det umulig å snakke direkte med den det gjelder å få vedkommende til å oppsøke legen sin? Anonymkode: e0d63...571 Det er forsøkt mange ganger. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei det er ikke lett å vite hva man burde gjøre:( Kommer litt an på hvorfor man vil sende inn beskymringsmelding men i det tilfelle med min venninne, så var det for det beste. Mest for barnets skyld men også for han.. Han klarer ikke å ta vare på seg selv, alt fra å få gi seg mat til at han gjør ting som ikke kommer til å ende bra. Anonymkode: 7dbe8...c40 Jeg ønsker å melde for at de rette hjelpeinstanser er informert om tingenes tilstand, slik at han forhåpentligvis blir fulgt opp. Barna bor "heldigvis" 100% hos meg, han klarer knapr å ta vare på seg selv. Anonymkode: 9a27a...02d
Luckiness Skrevet 21. januar 2024 #14 Skrevet 21. januar 2024 Det er veldig vanskelig for en fastlege og ta slikt opp uten at pasienten forstår at noen har meldt i fra. Usikker på hvilke rettigheter en har når en melder bekymring. Men du kan alltids ringe inn anonymt og fortelle bekymringen. Da kan du i alle fall spille uvitende om vedkommende skulle spørre om det er deg, selv om det sikkert fort skinner gjennom. Det kommer også an på setting. Strever personen fra før og fastlegen vet om det, så er det mer naturlig for fastlegen ved neste konsultasjon å stille de «riktige» spørsmålene, kanskje få utført kartlegging om det foreligger depresjon osv uten at legen trenger å si noe om at noen har meldt bekymring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå